Column Ton Roks: Zwartkijker

Autofabrikanten hebben mensen in dienst die zo ver mogelijk in de toekomst kijken. Op basis daarvan bepalen ze hun strategie. Zou ik het ook kunnen? Ik heb het geprobeerd, helemaal naar het jaar 2050.

Ik stel me voor dat alle auto’s dan autonoom rijden. Rijschoolhouders zie je alleen nog op oudeambachtenmarkten, waar ze verhalen ophalen over vroeger met automonteurs en plaatwerkers. Schiphol is in enorme financiële moeilijkheden geraakt, want de miljoenenstroom parkeergelden is gestopt. Niemand zet daar nog een auto neer, maar laat hem gewoon onbemand naar huis rijden. En als je terug komt van je vakantie laat je met je smartphone weten dat hij je op moeten halen. Amsterdam is een Artikel 12 gemeente geworden – ook daar is de stroom parkeergelden gestopt en de financiële nood is heel hoog. Bezoekers die een eigen autonome auto bezitten, parkeren hem niet meer maar laten hem rustig rondjes rijden op de A10.

Mensen met een eigen auto zullen er overigens niet veel meer zijn. Waarom zou je nog, als autonoom rijdende transportcellen overal op afroep beschikbaar zijn? Amsterdammers die ooit voor veel geld een parkeerplek hebben gekocht, zitten met een fikse strop: hij is onverkoopbaar geworden. De werkeloosheid is toegenomen: chauffeurs, parkeerwachters, autodealers, monteurs, ze zijn niet of nauwelijks meer nodig. Ook de NS is opgedoekt, de autonome auto’s kunnen alles beter dan treinen. De taluds zijn trimbanen geworden en parkoersen voor amateurwielrenners.

De overheid zoekt naarstig naar nieuwe verdienmodellen: de brandstofaccijns is non-existent geworden, de BPM en BTW op verkochte auto’s idem, houderschapsbelasting eveneens. De prijs van elektrische energie is fors verhoogd, maar dat is lang niet genoeg om het uitgavenpatroon van de overheid in stand te houden – daarom is er een kilometerheffing, een hoge, want de mobiliteit zal minsten hetzelfde moeten opbrengen als in de tijd dat auto’s nog privébezit waren en men zelf aan het stuur zat. Sommige mensen klagen dat verplaatsingen niet betaald, maar beboet worden. Ook het hotelwezen mort. Mensen overnachten niet meer in een hotelbed maar slapen lekker in de captain seats van hun auto, terwijl deze hen door de nacht autonoom naar huis brengt.

Blij werd ik er niet van, er schuilt kennelijk meer een zwartkijker in me dan een toekomstvoorspeller.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Ton Roks: Zwartkijker - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Zwartkijker

Autofabrikanten hebben mensen in dienst die zo ver mogelijk in de toekomst kijken. Op basis daarvan bepalen ze hun strategie. Zou ik het ook kunnen? Ik heb het geprobeerd, helemaal naar het jaar 2050.

Ik stel me voor dat alle auto’s dan autonoom rijden. Rijschoolhouders zie je alleen nog op oudeambachtenmarkten, waar ze verhalen ophalen over vroeger met automonteurs en plaatwerkers. Schiphol is in enorme financiële moeilijkheden geraakt, want de miljoenenstroom parkeergelden is gestopt. Niemand zet daar nog een auto neer, maar laat hem gewoon onbemand naar huis rijden. En als je terug komt van je vakantie laat je met je smartphone weten dat hij je op moeten halen. Amsterdam is een Artikel 12 gemeente geworden – ook daar is de stroom parkeergelden gestopt en de financiële nood is heel hoog. Bezoekers die een eigen autonome auto bezitten, parkeren hem niet meer maar laten hem rustig rondjes rijden op de A10.

Mensen met een eigen auto zullen er overigens niet veel meer zijn. Waarom zou je nog, als autonoom rijdende transportcellen overal op afroep beschikbaar zijn? Amsterdammers die ooit voor veel geld een parkeerplek hebben gekocht, zitten met een fikse strop: hij is onverkoopbaar geworden. De werkeloosheid is toegenomen: chauffeurs, parkeerwachters, autodealers, monteurs, ze zijn niet of nauwelijks meer nodig. Ook de NS is opgedoekt, de autonome auto’s kunnen alles beter dan treinen. De taluds zijn trimbanen geworden en parkoersen voor amateurwielrenners.

De overheid zoekt naarstig naar nieuwe verdienmodellen: de brandstofaccijns is non-existent geworden, de BPM en BTW op verkochte auto’s idem, houderschapsbelasting eveneens. De prijs van elektrische energie is fors verhoogd, maar dat is lang niet genoeg om het uitgavenpatroon van de overheid in stand te houden – daarom is er een kilometerheffing, een hoge, want de mobiliteit zal minsten hetzelfde moeten opbrengen als in de tijd dat auto’s nog privébezit waren en men zelf aan het stuur zat. Sommige mensen klagen dat verplaatsingen niet betaald, maar beboet worden. Ook het hotelwezen mort. Mensen overnachten niet meer in een hotelbed maar slapen lekker in de captain seats van hun auto, terwijl deze hen door de nacht autonoom naar huis brengt.

Blij werd ik er niet van, er schuilt kennelijk meer een zwartkijker in me dan een toekomstvoorspeller.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding