Autorijder reageert niet op terugroep-oproep

Zeker één op de vier autobezitters reageert niet op het verzoek van de dealer om met de auto langs te komen om een geconstateerd defect te verhelpen. Dat betekent dat er vele duizenden auto’s rondrijden met een mogelijk gevaarlijk technisch mankement.

De RDW, die die cijfers bekend heeft gemaakt, roept voertuigeigenaren daarom op om altijd te reageren op de uitnodiging voor een terugroepactie. Op de site geeft de dienst uitleg: "Een terugroepactie werkt zo: een producent ontdekt een mogelijk gevaarlijk defect aan een voertuig en organiseert een terugroepactie. De producent of de distributeur meldt de terugroepactie vervolgens aan de RDW. De producent roept de voertuigen terug via een brief aan de voertuigbezitters, zodat de voertuigen gerepareerd kunnen worden. De RDW ziet toe op het correct uitvoeren van de terugroepacties door de producent en publiceert de gegevens van het defect in het Terugroepregister. De RDW levert als dit gewenst is informatie aan producenten over in Nederland geregistreerde voertuigen en hun eigenaren."

Autobezitters kunnen op twee manieren bekijken of hun wagen betrokken is bij een terugroepactie, of op kenteken in de Voertuiggegevens of op merk en type in het RDW-terugroepregister. Ook heeft de dienst een dossier over dit onderwerp op haar website gepubliceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autorijder reageert niet op terugroep-oproep - Automobielmanagement.nl

Autorijder reageert niet op terugroep-oproep

Zeker één op de vier autobezitters reageert niet op het verzoek van de dealer om met de auto langs te komen om een geconstateerd defect te verhelpen. Dat betekent dat er vele duizenden auto’s rondrijden met een mogelijk gevaarlijk technisch mankement.

De RDW, die die cijfers bekend heeft gemaakt, roept voertuigeigenaren daarom op om altijd te reageren op de uitnodiging voor een terugroepactie. Op de site geeft de dienst uitleg: "Een terugroepactie werkt zo: een producent ontdekt een mogelijk gevaarlijk defect aan een voertuig en organiseert een terugroepactie. De producent of de distributeur meldt de terugroepactie vervolgens aan de RDW. De producent roept de voertuigen terug via een brief aan de voertuigbezitters, zodat de voertuigen gerepareerd kunnen worden. De RDW ziet toe op het correct uitvoeren van de terugroepacties door de producent en publiceert de gegevens van het defect in het Terugroepregister. De RDW levert als dit gewenst is informatie aan producenten over in Nederland geregistreerde voertuigen en hun eigenaren."

Autobezitters kunnen op twee manieren bekijken of hun wagen betrokken is bij een terugroepactie, of op kenteken in de Voertuiggegevens of op merk en type in het RDW-terugroepregister. Ook heeft de dienst een dossier over dit onderwerp op haar website gepubliceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding