Volgens hun advocaat ‘test Tesla de betaversie van haar Autopilot software op levende gebruikers’. ‘’De familie wil voorkomen dat zo’n tragedie gebeurt bij andere berijders van Tesla auto’s of enig ander semi-automatisch voertuig.’’
De familie beschuldigt Tesla er concreet van dat de auto niet was voorzien van een automatisch nood-remsysteem en andere veiligheidsvoorzieningen die in soortgelijke even dure wagens wel standaard worden geleverd. Zij stellen bovendien dat Tesla geweten moet hebben dat de Model X ‘naar alle waarschijnlijkheid letsel zou veroorzaken bij de inzittenden als hij uit de rijstrook zou raken en tegen vaste objecten zou botsen terwijl er op een redelijk voorzienbare manier mee werd gereden’. Huang kwam om het leven toen zijn Model X tegen een vangrail botste die de gewone rijbaan scheidde van een carpoolstrook.
De voorkant van zijn auto werd volledig vernield waarna de auto vlam vatte en er nog eens twee andere voertuigen op knalden. Al eerder concludeerde de National Transportation Safety Board dat het ongeval te wijten was aan een navigatiefout van de Tesla Autopilot.