Parijs legt elektrische autoped verder aan banden

De burgemeester van Parijs Anne Hidalgo heeft schoon genoeg van de chaos aan elektrische deel-autopeds in haar stad. Vanaf deze week mogen die daarom niet meer op het trottoir worden achtergelaten.

Parijs legt elektrische autoped verder aan banden

Waar ze wel illegaal staan, worden ze door de gemeente verwijderd. In Frankrijk is ook een verbod op komst voor het rijden met een elektrische step op het voetpad. De minister voor transport wil die maatregel al op 1 september invoeren.

In Parijs zijn inmiddels meer dan 20.000 deel-steps in gebruik of vaker nog ergens op straat achtergelaten. Een volgende gebruiker kan de autoped dan met een app activeren maar een groot aantal ervan blijft gewoon lange tijd staan. Dat fenomeen is ook te zien in Brussel en in een aantal andere Europese steden. Parijs is bovendien geschokt nadat een 25-jarige man om het leven is gekomen toen hij met zijn deelstep onder een vrachtwagen kwam, het eerste dodelijk ongeval met zo’n vervoermiddel in Frankrijk. Hidalgo heeft nu voorgeschreven dat de autopeds alleen nog op officieel daartoe aangewezen ‘parkeerplaatsen’ mogen staan. Een aantal aanbieders van de elektrische autopeds heeft de strijd in Parijs inmiddels al opgegeven, zoals overigens eerder het grootschalige project met elektrische deelautootjes over de kop is gegaan.

Parijs legt elektrische autoped verder aan banden - Automobielmanagement.nl

Parijs legt elektrische autoped verder aan banden

De burgemeester van Parijs Anne Hidalgo heeft schoon genoeg van de chaos aan elektrische deel-autopeds in haar stad. Vanaf deze week mogen die daarom niet meer op het trottoir worden achtergelaten.

Parijs legt elektrische autoped verder aan banden

Waar ze wel illegaal staan, worden ze door de gemeente verwijderd. In Frankrijk is ook een verbod op komst voor het rijden met een elektrische step op het voetpad. De minister voor transport wil die maatregel al op 1 september invoeren.

In Parijs zijn inmiddels meer dan 20.000 deel-steps in gebruik of vaker nog ergens op straat achtergelaten. Een volgende gebruiker kan de autoped dan met een app activeren maar een groot aantal ervan blijft gewoon lange tijd staan. Dat fenomeen is ook te zien in Brussel en in een aantal andere Europese steden. Parijs is bovendien geschokt nadat een 25-jarige man om het leven is gekomen toen hij met zijn deelstep onder een vrachtwagen kwam, het eerste dodelijk ongeval met zo’n vervoermiddel in Frankrijk. Hidalgo heeft nu voorgeschreven dat de autopeds alleen nog op officieel daartoe aangewezen ‘parkeerplaatsen’ mogen staan. Een aantal aanbieders van de elektrische autopeds heeft de strijd in Parijs inmiddels al opgegeven, zoals overigens eerder het grootschalige project met elektrische deelautootjes over de kop is gegaan.