BMW Group Nederland: registratierecords en een veelbelovend 2020

Het zijn goede tijden voor BMW, maar dat succes is geen toeval. Dit is het gevolg van vele jaren investeren en doorzetten in de ingeslagen richting zo laat Stefanie Wurst, algemeen directeur van BMW Nederland weten.

“In 2019 hebben we in Nederland registratierecords behaald voor BMW en voor MINI. Daarnaast zijn we voor het tiende jaar op rij marktleider met BMW Motorrad. Nederland is het enige land ter wereld dat dit kan zeggen. Het succes van BMW personenauto’s kunnen we toeschrijven aan verschillende oorzaken. Zo hebben we nu een breed aanbod in het luxe-segment. De gehele 8 Serie is nu compleet met een coupé, cabrio en Gran Coupé en samen met de X7 en de vernieuwde 7 Serie hebben we in die klasse nu het mooiste en breedste aanbod. Verder zijn onze traditionele bestsellers, de 3-serie en de 1-serie, dit jaar geheel vernieuwd. Onze nieuwe CEO Oliver Zipse introduceerde op de IAA voor het eerst de slogan ‘Power of Choice’. Dat is geen loze kreet. Alle moderne aandrijftechnologieën kunnen een CO2-besparing bieden en de klant kiest welke aandrijftechnologie het beste bij hem of haar past. Power of Choice houdt ook in dat we die op één platform kunnen bouwen, dus volledig elektrisch, plug-in hybride en benzine/diesel. Duurzaamheid is al jaren een vanzelfsprekendheid bij BMW Group. Toen we in 2013 begonnen met de productie van de elektrische BMW i3, in de fabriek in Leipzig die volledig voorziet in de eigen energiebehoefte, werd daar nog vreemd tegenaan gekeken. Nu is iedereen bezig met duurzaamheid, maar wij hebben het ons al gewoon eigen gemaakt.  Sinds 2017 komt alle stroom voor de BMW fabrieken in Europa uit hernieuwbare bronnen en in 2020 geldt dit voor al onze 31 fabrieken in 15 landen. Duurzame principes worden overal doorgevoerd. Op het dak van BMW Group Nederland plaatsten we 400 zonnepanelen en dankzij een gunstige dienstwagenregeling rijdt de helft van onze medewerkers in een i3.”

Belangrijk jaar

“Voor 2020 staat ook veel goeds op de planning. Bij Mini verheugen we ons op de komst, in het voorjaar, van de volledig elektrische MINI Electric. We hebben er véél besteld, omdat we verwachten dat één op de vijf nieuw verkochte MINI modellen een elektrische versie zal zijn. Elektrische aandrijving past ook uitstekend bij het hele concept van MINI, het is een ideale auto voor in de stad en dankzij een laag zwaartepunt blijft de go-kart feeling intact. Bij BMW krijgen we eerst een flinke uitbreiding van het aantal plug-in hybrids, zodat we er maar liefst twaalf kunnen aanbieden, meer dan elke andere fabrikant. We hebben sinds september 2018 een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Rotterdam op het gebied van energietransitie en mobiliteitsoplossingen. Electric City Drive was het eerste project dat we samen met de stad en de Erasmus Universiteit ondernomen, waarbij plug-in hybride (PHEV) berijders werden aangespoord om in elektrische modus in de binnenstad te rijden. Het was een succes! Maar liefst 93 procent van de kilometers binnen de ‘Electric City Drive Zone’ werd elektrisch afgelegd. Dat is pure milieuwinst: nul emissie dáár waar het ertoe doet. Deze pilot lag aan de basis van ‘eDrive Zones’ die BMW Group vanaf maart 2020 uitrolt, waarbij de BMW PHEV automatisch overschakelt naar de elektrische modus als je de milieuzone binnenrijdt. Met elektrisch rijden en laden verzamel je ‘BMW Points’ die je kunt inwisselen tegen bijvoorbeeld laadtegoed. Daar komt bij dat de elektrische range van onze PHEV’s steeds verder toeneemt, tot wel 90 kilometer, waarmee deze aandrijflijn steeds interessanter wordt voor mensen die nog niet de stap kunnen of willen zetten naar volledig elektrisch rijden. We zien nu ook dat onze grotere modellen, zoals de 7 Serie, juist als PHEV gewild zijn. Ons portfolio bevat naast twaalf PHEV-modellen ook dertien volledig elektrisch aangedreven modellen in 2023”.

Na i3 volgt i4

“In Nederland hebben we uiteraard het bijzondere fenomeen van bijtelling voor zakelijke rijders en de fiscale stimulans die de overheid daarmee kan geven. Per 1 januari gaat het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s omhoog. Tegelijk neemt ons aanbod van volledig elektrische auto’s, die daarvoor in aanmerking komen, alleen maar toe: de ‘Power of choice’. Die twee ontwikkelingen versterken elkaar. Over enkele jaren kiezen mensen niet meer voor een elektrische auto vanwege de lage bijtelling, maar om de eigenschappen van de auto. Eind 2020 verwachten we de volledig elektrische iX3 en een jaar later de spectaculaire i4. Dat wordt een vijfdeurs 4 Serie Gran Coupé, met een heel eigen gezicht, afgeleid van de Concept 4 die op de IAA is onthuld. Die heeft nogal wat reacties losgemaakt en dat is ook precies de bedoeling. Het is een nieuw, gewaagd design, net als met de BMW i3 in 2013. Nu zijn we zes jaar verder en het ontwerp van die auto is nog steeds niet verouderd. En geen enkele auto is zo duurzaam gebouwd. Sowieso houden we bij elk model zeer vroeg in het ontwikkelingstraject rekening met de milieu-impact van grondstoffen. Om volledige controle over de omstandigheden in de mijnen te krijgen, koopt BMW Group bijvoorbeeld kobalt en lithium, de belangrijkste bestanddelen van een batterij, bij de mijnen zélf om die te leveren aan de batterijfabrikant. Duurzaamheid bestaat uit heel veel aspecten en elektrisch betekent niet per se duurzaam. Bij BMW wél.”

BMW Group Nederland: registratierecords en een veelbelovend 2020 - Automobielmanagement.nl

BMW Group Nederland: registratierecords en een veelbelovend 2020

Het zijn goede tijden voor BMW, maar dat succes is geen toeval. Dit is het gevolg van vele jaren investeren en doorzetten in de ingeslagen richting zo laat Stefanie Wurst, algemeen directeur van BMW Nederland weten.

“In 2019 hebben we in Nederland registratierecords behaald voor BMW en voor MINI. Daarnaast zijn we voor het tiende jaar op rij marktleider met BMW Motorrad. Nederland is het enige land ter wereld dat dit kan zeggen. Het succes van BMW personenauto’s kunnen we toeschrijven aan verschillende oorzaken. Zo hebben we nu een breed aanbod in het luxe-segment. De gehele 8 Serie is nu compleet met een coupé, cabrio en Gran Coupé en samen met de X7 en de vernieuwde 7 Serie hebben we in die klasse nu het mooiste en breedste aanbod. Verder zijn onze traditionele bestsellers, de 3-serie en de 1-serie, dit jaar geheel vernieuwd. Onze nieuwe CEO Oliver Zipse introduceerde op de IAA voor het eerst de slogan ‘Power of Choice’. Dat is geen loze kreet. Alle moderne aandrijftechnologieën kunnen een CO2-besparing bieden en de klant kiest welke aandrijftechnologie het beste bij hem of haar past. Power of Choice houdt ook in dat we die op één platform kunnen bouwen, dus volledig elektrisch, plug-in hybride en benzine/diesel. Duurzaamheid is al jaren een vanzelfsprekendheid bij BMW Group. Toen we in 2013 begonnen met de productie van de elektrische BMW i3, in de fabriek in Leipzig die volledig voorziet in de eigen energiebehoefte, werd daar nog vreemd tegenaan gekeken. Nu is iedereen bezig met duurzaamheid, maar wij hebben het ons al gewoon eigen gemaakt.  Sinds 2017 komt alle stroom voor de BMW fabrieken in Europa uit hernieuwbare bronnen en in 2020 geldt dit voor al onze 31 fabrieken in 15 landen. Duurzame principes worden overal doorgevoerd. Op het dak van BMW Group Nederland plaatsten we 400 zonnepanelen en dankzij een gunstige dienstwagenregeling rijdt de helft van onze medewerkers in een i3.”

Belangrijk jaar

“Voor 2020 staat ook veel goeds op de planning. Bij Mini verheugen we ons op de komst, in het voorjaar, van de volledig elektrische MINI Electric. We hebben er véél besteld, omdat we verwachten dat één op de vijf nieuw verkochte MINI modellen een elektrische versie zal zijn. Elektrische aandrijving past ook uitstekend bij het hele concept van MINI, het is een ideale auto voor in de stad en dankzij een laag zwaartepunt blijft de go-kart feeling intact. Bij BMW krijgen we eerst een flinke uitbreiding van het aantal plug-in hybrids, zodat we er maar liefst twaalf kunnen aanbieden, meer dan elke andere fabrikant. We hebben sinds september 2018 een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Rotterdam op het gebied van energietransitie en mobiliteitsoplossingen. Electric City Drive was het eerste project dat we samen met de stad en de Erasmus Universiteit ondernomen, waarbij plug-in hybride (PHEV) berijders werden aangespoord om in elektrische modus in de binnenstad te rijden. Het was een succes! Maar liefst 93 procent van de kilometers binnen de ‘Electric City Drive Zone’ werd elektrisch afgelegd. Dat is pure milieuwinst: nul emissie dáár waar het ertoe doet. Deze pilot lag aan de basis van ‘eDrive Zones’ die BMW Group vanaf maart 2020 uitrolt, waarbij de BMW PHEV automatisch overschakelt naar de elektrische modus als je de milieuzone binnenrijdt. Met elektrisch rijden en laden verzamel je ‘BMW Points’ die je kunt inwisselen tegen bijvoorbeeld laadtegoed. Daar komt bij dat de elektrische range van onze PHEV’s steeds verder toeneemt, tot wel 90 kilometer, waarmee deze aandrijflijn steeds interessanter wordt voor mensen die nog niet de stap kunnen of willen zetten naar volledig elektrisch rijden. We zien nu ook dat onze grotere modellen, zoals de 7 Serie, juist als PHEV gewild zijn. Ons portfolio bevat naast twaalf PHEV-modellen ook dertien volledig elektrisch aangedreven modellen in 2023”.

Na i3 volgt i4

“In Nederland hebben we uiteraard het bijzondere fenomeen van bijtelling voor zakelijke rijders en de fiscale stimulans die de overheid daarmee kan geven. Per 1 januari gaat het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s omhoog. Tegelijk neemt ons aanbod van volledig elektrische auto’s, die daarvoor in aanmerking komen, alleen maar toe: de ‘Power of choice’. Die twee ontwikkelingen versterken elkaar. Over enkele jaren kiezen mensen niet meer voor een elektrische auto vanwege de lage bijtelling, maar om de eigenschappen van de auto. Eind 2020 verwachten we de volledig elektrische iX3 en een jaar later de spectaculaire i4. Dat wordt een vijfdeurs 4 Serie Gran Coupé, met een heel eigen gezicht, afgeleid van de Concept 4 die op de IAA is onthuld. Die heeft nogal wat reacties losgemaakt en dat is ook precies de bedoeling. Het is een nieuw, gewaagd design, net als met de BMW i3 in 2013. Nu zijn we zes jaar verder en het ontwerp van die auto is nog steeds niet verouderd. En geen enkele auto is zo duurzaam gebouwd. Sowieso houden we bij elk model zeer vroeg in het ontwikkelingstraject rekening met de milieu-impact van grondstoffen. Om volledige controle over de omstandigheden in de mijnen te krijgen, koopt BMW Group bijvoorbeeld kobalt en lithium, de belangrijkste bestanddelen van een batterij, bij de mijnen zélf om die te leveren aan de batterijfabrikant. Duurzaamheid bestaat uit heel veel aspecten en elektrisch betekent niet per se duurzaam. Bij BMW wél.”