Verlengde garantie: effectieve klantenbinder

Branded content

Ruimhartige garantie is nog geen usance in de automotive-branche. Een gemiste kans vinden Maikel Simonis en Luc Baetens van CG Car-Garantie Versicherungs AG. “Garantie geeft vertrouwen, zorgt voor klantenbinding en betaalt zich daarom altijd dubbel en dwars terug.”

Een grote dealerholding geeft sinds kort drie jaar garantie op gebruikte auto’s. Zo zien Luc Baetens, Director Benelux en Maikel Simonis, Sales Manager Nederland, van CG Car-Garantie Versicherungs AG het natuurlijk graag. Maar het is geen preek voor eigen parochie. “Zeker niet”, zegt Baetens, “garantie kost uiteraard geld maar een slimme ondernemer verdisconteert dit direct in de verkoopprijs. Onze prijzen zijn scherp en daar profiteren de klant en de ondernemer van. Eigenlijk begrijpen wij niet goed waarom zoveel ondernemers nog steeds vasthouden aan die krappe garantietermijn van zes maanden als je eenvoudig zoveel meer kunt betekenen voor je klant én jezelf. Garantie is immers een omzetverzekering en bovendien kan een ruimhartige garantie een aspirant-koper net dat duwtje in de rug geven.”

Garantie als omzetbron

Simonis: “Het rendement op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s is minimaal. Pak de cijfers erbij en je ziet dat de aftersales – met name de werkplaats – nog wel renderend is. Je moet dus de klant aan je weten te binden. Garantie is daar dé tool voor. Aangezien de klant de garantie via de verkoopsom voldoet, brand je als ondernemer nergens je vingers aan, maar pluk je er wél de vruchten van. De praktijk laat immers zien dat de werkplaats de bron van winstgevendheid is, niet de showroom.”

Rekensom

“Het is een simpele rekensom”, zegt Baetens. “Geef je twaalf maanden garantie dan komt de klant één keer terug voor onderhoud, geef je 24 maanden dan heb je die klant twee keer in je werkplaats, geef je drie jaar garantie, nou ja, dat snap je wel. Naast het onderhoud heb je zo ook de mogelijkheid tot additionele verkoop zoals winterbanden en alle mogelijke onderhoudsproducten. En mocht er in deze periode een reparatie nodig zijn, dan heb je de zekerheid dat wij de kosten, uiteraard afhankelijk van het garantieproduct, voor onze rekening nemen. Ook het arbeidsloon kunnen wij vergoeden voor 100 procent. Hoe langer je een klant aan je weet te binden, des te sterker wordt de band met je klant waardoor het waarschijnlijk is dat deze voor een volgende nieuwe of gebruikte auto jou weer weet te vinden.”

Foto: Robin Britstra
Verlengde garantie: effectieve klantenbinder - Automobielmanagement.nl

Verlengde garantie: effectieve klantenbinder

Branded content

Ruimhartige garantie is nog geen usance in de automotive-branche. Een gemiste kans vinden Maikel Simonis en Luc Baetens van CG Car-Garantie Versicherungs AG. “Garantie geeft vertrouwen, zorgt voor klantenbinding en betaalt zich daarom altijd dubbel en dwars terug.”

Een grote dealerholding geeft sinds kort drie jaar garantie op gebruikte auto’s. Zo zien Luc Baetens, Director Benelux en Maikel Simonis, Sales Manager Nederland, van CG Car-Garantie Versicherungs AG het natuurlijk graag. Maar het is geen preek voor eigen parochie. “Zeker niet”, zegt Baetens, “garantie kost uiteraard geld maar een slimme ondernemer verdisconteert dit direct in de verkoopprijs. Onze prijzen zijn scherp en daar profiteren de klant en de ondernemer van. Eigenlijk begrijpen wij niet goed waarom zoveel ondernemers nog steeds vasthouden aan die krappe garantietermijn van zes maanden als je eenvoudig zoveel meer kunt betekenen voor je klant én jezelf. Garantie is immers een omzetverzekering en bovendien kan een ruimhartige garantie een aspirant-koper net dat duwtje in de rug geven.”

Garantie als omzetbron

Simonis: “Het rendement op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s is minimaal. Pak de cijfers erbij en je ziet dat de aftersales – met name de werkplaats – nog wel renderend is. Je moet dus de klant aan je weten te binden. Garantie is daar dé tool voor. Aangezien de klant de garantie via de verkoopsom voldoet, brand je als ondernemer nergens je vingers aan, maar pluk je er wél de vruchten van. De praktijk laat immers zien dat de werkplaats de bron van winstgevendheid is, niet de showroom.”

Rekensom

“Het is een simpele rekensom”, zegt Baetens. “Geef je twaalf maanden garantie dan komt de klant één keer terug voor onderhoud, geef je 24 maanden dan heb je die klant twee keer in je werkplaats, geef je drie jaar garantie, nou ja, dat snap je wel. Naast het onderhoud heb je zo ook de mogelijkheid tot additionele verkoop zoals winterbanden en alle mogelijke onderhoudsproducten. En mocht er in deze periode een reparatie nodig zijn, dan heb je de zekerheid dat wij de kosten, uiteraard afhankelijk van het garantieproduct, voor onze rekening nemen. Ook het arbeidsloon kunnen wij vergoeden voor 100 procent. Hoe langer je een klant aan je weet te binden, des te sterker wordt de band met je klant waardoor het waarschijnlijk is dat deze voor een volgende nieuwe of gebruikte auto jou weer weet te vinden.”

Foto: Robin Britstra