‘Lifehammer heeft geweldige groeimogelijkheden’

Branded content

Iedereen kent het: de Lifehammer. Zo’n veiligheidshamer waarmee je in geval van nood een ruit kunt intikken, om jezelf uit je auto te bevrijden. Dit is typisch zo’n product waar een verhaal achter zit.

“Het is heel vreemd om een product te verkopen, waarvan de koper hoopt het nooit nodig te hebben”, zegt Marcel Zegger, CEO van Lifehammer Products. “Het is wat dat betreft net zoiets als een goede verzekering.”. De Lifehammer is TÜV gecertificeerd. Het is een hoogwaardig product laat Zegger weten. “Wij doen zelf de productontwikkeling en als een ontwerp klaar is wordt het gepatenteerd en selecteren we de leveranciers voor de onderdelen. Wij laten het vervolgens in Nederland in elkaar zetten bij een aantal maatschappelijke werkbedrijven waar mensen met een arbeidsbeperking werk vinden. Onze klanten zijn op de eerste plaats de auto-importeurs, maar we verkopen het ook via de groothandel en een aantal online en fysieke retailkanalen. In 2006 is er een convenant gesloten tussen de RAI Vereniging en het toenmalige Ministerie van Verkeer & Waterstaat. De meeste bij de RAI aangesloten merken voeren het product. Helaas is het nog nergens ter wereld verplicht om een veiligheidshamer in de auto te hebben”.

Inferieure kopieën

“Het is wel jammer dat er – met name in Aziatische landen – kopieën van onze Lifehammer worden gemaakt, vaak van inferieur materiaal. De klant weet dat niet, maar in een echt geval van nood zal hij ontdekken dat zo’n goedkoop ding vaak niet werkt. Triest, maar wij gaan gewoon verder met de ontwikkeling van superveilige Lifehammers. Sinds enige tijd is ons topmodel onder de veiligheidshamers de Lifehammer Evolution. Deze werkt met een keramische pen (harder dan staal) en springveer. Goed en gemakkelijk te gebruiken onder alle omstandigheden, door zowel volwassenen en kinderen. Al onze veiligheidshamers hebben een snijfunctie om in geval van nood de veiligheidsgordel te kunnen doorsnijden. We verkopen een breed assortiment producten onder het merk Lifehammer.  Zo hebben we een veiligheidsvestje, dat gevacumeerd is verpakt en daardoor gemakkelijk en altijd onder handbereik onder de vloermat voor de stoel gelegd kan worden.”

De toekomst

“Het is niet ons plan om het assortiment drastisch uit te breiden. Onze inspanningen op het gebied van innovatie zullen met name gericht zijn op het flexibeler en gemakkelijker kunnen plaatsen van onze hamers in een auto. Daarnaast wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie hamers met het doel het gebruiksgemak, functionaliteit en design te verbeteren. Veel inspanningen zijn gericht op het uitbouwen van onze – te bescheiden – posities in Duitsland en de USA, beiden met een veel grotere automobielmarkt dan Nederland. Zo moet het mogelijk zijn binnen drie tot vijf jaar ons bedrijf in omvang meer dan te verdubbelen.

Foto: Robin Britstra
‘Lifehammer heeft geweldige groeimogelijkheden’ - Automobielmanagement.nl

‘Lifehammer heeft geweldige groeimogelijkheden’

Branded content

Iedereen kent het: de Lifehammer. Zo’n veiligheidshamer waarmee je in geval van nood een ruit kunt intikken, om jezelf uit je auto te bevrijden. Dit is typisch zo’n product waar een verhaal achter zit.

“Het is heel vreemd om een product te verkopen, waarvan de koper hoopt het nooit nodig te hebben”, zegt Marcel Zegger, CEO van Lifehammer Products. “Het is wat dat betreft net zoiets als een goede verzekering.”. De Lifehammer is TÜV gecertificeerd. Het is een hoogwaardig product laat Zegger weten. “Wij doen zelf de productontwikkeling en als een ontwerp klaar is wordt het gepatenteerd en selecteren we de leveranciers voor de onderdelen. Wij laten het vervolgens in Nederland in elkaar zetten bij een aantal maatschappelijke werkbedrijven waar mensen met een arbeidsbeperking werk vinden. Onze klanten zijn op de eerste plaats de auto-importeurs, maar we verkopen het ook via de groothandel en een aantal online en fysieke retailkanalen. In 2006 is er een convenant gesloten tussen de RAI Vereniging en het toenmalige Ministerie van Verkeer & Waterstaat. De meeste bij de RAI aangesloten merken voeren het product. Helaas is het nog nergens ter wereld verplicht om een veiligheidshamer in de auto te hebben”.

Inferieure kopieën

“Het is wel jammer dat er – met name in Aziatische landen – kopieën van onze Lifehammer worden gemaakt, vaak van inferieur materiaal. De klant weet dat niet, maar in een echt geval van nood zal hij ontdekken dat zo’n goedkoop ding vaak niet werkt. Triest, maar wij gaan gewoon verder met de ontwikkeling van superveilige Lifehammers. Sinds enige tijd is ons topmodel onder de veiligheidshamers de Lifehammer Evolution. Deze werkt met een keramische pen (harder dan staal) en springveer. Goed en gemakkelijk te gebruiken onder alle omstandigheden, door zowel volwassenen en kinderen. Al onze veiligheidshamers hebben een snijfunctie om in geval van nood de veiligheidsgordel te kunnen doorsnijden. We verkopen een breed assortiment producten onder het merk Lifehammer.  Zo hebben we een veiligheidsvestje, dat gevacumeerd is verpakt en daardoor gemakkelijk en altijd onder handbereik onder de vloermat voor de stoel gelegd kan worden.”

De toekomst

“Het is niet ons plan om het assortiment drastisch uit te breiden. Onze inspanningen op het gebied van innovatie zullen met name gericht zijn op het flexibeler en gemakkelijker kunnen plaatsen van onze hamers in een auto. Daarnaast wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie hamers met het doel het gebruiksgemak, functionaliteit en design te verbeteren. Veel inspanningen zijn gericht op het uitbouwen van onze – te bescheiden – posities in Duitsland en de USA, beiden met een veel grotere automobielmarkt dan Nederland. Zo moet het mogelijk zijn binnen drie tot vijf jaar ons bedrijf in omvang meer dan te verdubbelen.

Foto: Robin Britstra