De test in Zutphen is onderdeel van een rijdend circus met elektrische politievoertuigen dat in september begon. In totaal duurt de proef een jaar waarin politiekorpsen in Oost-Nederland, Midden-Nederland en Amsterdam telkens drie maanden met EV’s gaan rijden.

Potentieel

De voertuigen komen altijd als aanvulling op het huidige wagenpark, niet als vervanging omdat het potentieel van de auto’s nog onvoldoende duidelijk is laat politiewoordvoerder Ruud Visser weten aan het AD. Het gaat om drie Kia’s e-Niro en drie Hyundai’s Kona die volledig zijn uitgerust als politieauto, inclusief bepantserde portieren. In theorie hebben de auto’s een actieradius van 450 kilometer, maar omdat politieauto’s anders worden ingezet moet nog blijken hoe dit in de praktijk uitpakt. Wel ligt de topsnelheid van de auto’s op hetzelfde niveau als reguliere politievoertuigen en kan de acceleratie van EV’s een voordeel bieden volgens Visser.

Te langzaam

De proef met elektrische politievoertuigen komt op een moment dat de politie in het Verenigd Koninkrijk terugkomt van de beslissing om elektrisch te gaan rijden. In totaal gaven 46 korpsen daar 1,5 miljoen pond uit voor de aanschaf van minstens 448 groene voertuigen, vooral om aan de emissie-eisen te voldoen. In de praktijk zijn de auto’s echter te langzaam om boeven te vangen (de 2018 versie van de BMW i3, die door veel korpsen werd aangeschaft, heeft een topsnelheid van zo’n 150 km/h). Bovendien duurt het te lang voordat de auto’s zijn opgeladen en het bereik is te klein om een volledige dienst mee te volbrengen. Vrijwel alle elektrische voertuigen worden nu gebruikt voor niet-spoedgevallen en woon-werkverkeer van het Britse politiepersoneel.