‘Het nieuwe Carsys is volledig cloud based’

Branded Content

Universele garagebedrijven hebben verschillende automatiseringsbehoeften. Het programma Carsys van Car-Systems uit Heerlen is speciaal ontwikkeld voor de universeel en is modulair. Zo kunnen de behoeften van back- en frontoffice op maat worden ingevuld. “We zijn nu bezig het programma van scratch te reviseren om een nog beter, completer en sneller systeem neer te zetten.”

Hij groeide op in het garagebedrijf van zijn vader in Heerlen. Nico Houben: “Ik ben geen sleutelaar maar de processen binnen het garagebedrijf boeien me. Samen met mijn vader heb ik de eerste software geschreven voor het bestellen van onderdelen en zo is de fundatie van Car-Systems gelegd. Nu zijn we decennia verder en is Car-Systems leidinggevend als het om automotive software gaat. Ik heb Carsys vanuit de praktijk geschreven in plaats van andersom en dat maakt dat het programma zo goed gewaardeerd wordt. De software moet aan te passen zijn aan het bedrijf, omgekeerd werkt het niet. Vanuit mijn praktijkervaring kan ik andersom denken en dat maakt het grote verschil. In 2017 heb ik mijn bedrijf verkocht aan LKQ Europe om samen met deze sterke partner het programma verder te ontwikkelen en het bedrijf uit te bouwen. De toekomst van ict ligt immers in internationalisering, concentratie van marktpartijen en de omzetting van de huidige systemen naar een cloudomgeving. Dat zijn forse investeringen waarvoor mijn rug mogelijk toch net te smal was.”

App

Dit jaar is Car-Systems gestart om Carsys volledig te herzien. “Het nieuwe Carsys heeft een totaal andere look and feel maar de procesflow blijft hetzelfde. Volledig nieuw is dat het programma cloud-gebaseerd is.” De eerste pilot draait inmiddels. “Met het nieuwe Carsys krijgt het onafhankelijk kanaal toegang tot mogelijkheden die nu nog voorbehouden zijn aan de dealernetwerken van de grote automerken. Cloud based is noodzakelijk omdat de mobiele internetgebruiker eigenlijk alles regelt vanaf zijn of haar smartphone, tablet of laptop. Met het nieuwe Carsys kan dat. Verder hebben we een app ontwikkeld waarmee de monteur rechtstreeks kan communiceren met de receptie of met de klant. Remblokken vervangen en constateren dat de remschijven eigenlijk ook moeten? Even een foto appen naar de klant en bij akkoord bestel je vanuit de app de juiste onderdelen. Ook de urenregistratie verloopt veel eenvoudiger vanuit de app.” 2020 zal voor Car-Systems het jaar worden waarin het nieuwe Carsys volwassen moet worden. “Ik heb er zin in!” besluit Houben.

Foto: Robin Britstra
‘Het nieuwe Carsys is volledig cloud based’ - Automobielmanagement.nl

‘Het nieuwe Carsys is volledig cloud based’

Branded Content

Universele garagebedrijven hebben verschillende automatiseringsbehoeften. Het programma Carsys van Car-Systems uit Heerlen is speciaal ontwikkeld voor de universeel en is modulair. Zo kunnen de behoeften van back- en frontoffice op maat worden ingevuld. “We zijn nu bezig het programma van scratch te reviseren om een nog beter, completer en sneller systeem neer te zetten.”

Hij groeide op in het garagebedrijf van zijn vader in Heerlen. Nico Houben: “Ik ben geen sleutelaar maar de processen binnen het garagebedrijf boeien me. Samen met mijn vader heb ik de eerste software geschreven voor het bestellen van onderdelen en zo is de fundatie van Car-Systems gelegd. Nu zijn we decennia verder en is Car-Systems leidinggevend als het om automotive software gaat. Ik heb Carsys vanuit de praktijk geschreven in plaats van andersom en dat maakt dat het programma zo goed gewaardeerd wordt. De software moet aan te passen zijn aan het bedrijf, omgekeerd werkt het niet. Vanuit mijn praktijkervaring kan ik andersom denken en dat maakt het grote verschil. In 2017 heb ik mijn bedrijf verkocht aan LKQ Europe om samen met deze sterke partner het programma verder te ontwikkelen en het bedrijf uit te bouwen. De toekomst van ict ligt immers in internationalisering, concentratie van marktpartijen en de omzetting van de huidige systemen naar een cloudomgeving. Dat zijn forse investeringen waarvoor mijn rug mogelijk toch net te smal was.”

App

Dit jaar is Car-Systems gestart om Carsys volledig te herzien. “Het nieuwe Carsys heeft een totaal andere look and feel maar de procesflow blijft hetzelfde. Volledig nieuw is dat het programma cloud-gebaseerd is.” De eerste pilot draait inmiddels. “Met het nieuwe Carsys krijgt het onafhankelijk kanaal toegang tot mogelijkheden die nu nog voorbehouden zijn aan de dealernetwerken van de grote automerken. Cloud based is noodzakelijk omdat de mobiele internetgebruiker eigenlijk alles regelt vanaf zijn of haar smartphone, tablet of laptop. Met het nieuwe Carsys kan dat. Verder hebben we een app ontwikkeld waarmee de monteur rechtstreeks kan communiceren met de receptie of met de klant. Remblokken vervangen en constateren dat de remschijven eigenlijk ook moeten? Even een foto appen naar de klant en bij akkoord bestel je vanuit de app de juiste onderdelen. Ook de urenregistratie verloopt veel eenvoudiger vanuit de app.” 2020 zal voor Car-Systems het jaar worden waarin het nieuwe Carsys volwassen moet worden. “Ik heb er zin in!” besluit Houben.

Foto: Robin Britstra