Verzekerbaarheid en rijgedrag zijn wat Chris Trip betreft onlosmakelijk met elkaar verbonden. Reaal ondersteunt daarom leasemaatschappijen en fleetowners om van berijders betere weggebruikers te maken. “Dat doen we door ze inzicht te geven in hun rijgedrag. Dat inzicht leveren wij aan de wagenparkbeheerders. Het is daarnaast cruciaal om berijders te belonen wanneer dat verbetert. Op basis van die gegevens kun je bijvoorbeeld een tariefdifferentiatie doorvoeren: rustige rijders belonen met een lagere premie dan die van de ‘sportieve’ rijder. Voor de wagenparkbeheerder gaat het daarnaast ook om hogere brandstof- en onderhoudskosten te voorkomen. Tenslotte kunnen we niet alleen de premie verlagen maar ook de verkeersveiligheid verhogen.”

Psychologen

En ook wanneer rijgedrag echt problematisch begint te worden kan Reaal van dienst zijn. De oorzaken hiervan liggen namelijk vaak dieper dan simpelweg haast hebben. “Het is deels de mentaliteit van bestuurders, maar we zien bijvoorbeeld ook dat onrust binnen bedrijven zijn weerslag heeft op het weggedrag. Met andere woorden, medewerkers zijn afgeleid of leven vaak onbewust hun frustratie uit in het verkeer. En dat is gewoon gevaarlijk.” Wanneer Reaal een piek constateert in het aantal schadegevallen bij een klant kán de oorzaak bedrijfsbreed liggen. Er staan in dat geval verkeerspsychologen paraat om in gesprek te gaan met de wagenparkbeheerder met als doel de achterliggende oorzaak te achterhalen. “We zien dit soort situaties direct terug in de schadecijfers: dat is heel opvallend en voor ons een signaal dat er actie ondernomen moet worden.”

ADAS

Merken ze bij Reaal geen daling van de schadelast nu ADAS in vrijwel alle nieuwe auto’s wordt toegepast? Want deze rij-assistentiesystemen zouden het rijgedrag van berijders veiliger moeten maken. “Deze systemen bewijzen zich enerzijds steeds meer, maar worden ook vaak uitgeschakeld. Dat lijkt wederom een gedragsvraagstuk, maar het ligt ook vaak aan de systemen zelf die te pas en te onpas waarschuwsignalen afgeven. Dat wekt ergernis op en verlaagt de drempel het systeem uit te zetten. We hebben daarnaast de samenwerking gezocht met het Spaanse Cesvimap dat onderzoek doet naar de effectiviteit van deze systemen. Dan blijkt dat veel hulpsystemen goed functioneren, maar dat er ook systemen zijn die niet elke noodsituatie herkennen en dus niet heel betrouwbaar zijn. We zijn hierover in gesprek met de verschillende stakeholders. Het doel is om betere systemen te ontwikkelen die tevens meer op de achtergrond hun werk doen zodat de neiging om ze uit te zetten verdwijnt. We hebben onderhand een aantal pakkende adviezen voor onze klanten.”