“Ik vind het prachtig als ik iemand, die denkt ‘alles wel te weten’, in zijn werk toch nog een stap kan laten zetten”, zegt Annemieke Reek. “Een mooi compliment dat ik laatst kreeg, was ‘ik heb zo’n fijne vakantie gehad, want ik zit de laatste tijd veel lekkerder in mijn vel’. Dat zijn dan mensen die ik door de juiste coaching in hun kracht kan laten komen, of er in overleg met hun manager voor heb gezorgd dat ze een andere plek binnen het bedrijf hebben gekregen. Daar doe ik het voor. Ik hou gewoon van mensen, dat is de basis”.

Juiste persoon, juiste plek

Na een loopbaan bij drie auto-importeurs, met name in fleetsales & leasing, maakte Reek in 2007 de overstap naar zelfstandigheid. “Ik ben in eerste instantie vooral aan de slag gegaan als coach voor mensen die bijvoorbeeld bij dealerbedrijven de zakelijke markt deden. Ik kon hen gemakkelijk bijsturen en hun prestaties verbeteren. Dat doe ik nog steeds wel, maar geleidelijk is mijn werkterrein verschoven. Naast coaching doe ik nu veel assessments. Ik bekijk welk profiel iemand in een bepaalde functie moet hebben. Vervolgens is er een kandidaat en daarbij bekijk ik ‘of het erin zit’, heeft die persoon, die eigenschappen en vooral ook: past hij in de cultuur van dit bedrijf?”

Altijd op locatie

“Om dat te beoordelen, bestaan bepaalde tests. Ik begin altijd eerst met de ‘WAVE’, een persoonlijkheidstest. Daarmee krijg ik een zeer nauwkeurig beeld van iemands karakter en vaardigheden maar ook of er balans is tussen talent en motivatie op diverse competenties. Neem van me aan: die test liegt nooit. Ik ben hiervoor gecertificeerd en daarnaast opgeleid als NLP Master Practioner. De kandidaat kan de test in eigen omgeving online doen, maar indien gewenst ook onder supervisie. Daarna volgt altijd een persoonlijk gesprek, de ‘duiding’. Verder is het afhankelijk van de vraag en de functie wat we verder gaan doen. Er is veel te meten zoals intelligentie, leiderschapsstijlen, verkoopstijlen en teamrollen. In alle gevallen geldt dat ik op locatie werk, in het bedrijf en soms in een trainingscentrum. Wat er uitkomt, kan soms heel confronterend zijn, bijvoorbeeld als een manager zijn functie helemaal niet aankan. Dat is hard, maar in alle gevallen schept het wel duidelijkheid. Als ik dan nog iemand verder kan helpen met persoonlijk advies, daar doe ik het voor!”

Foto: Robin Britstra