Maar liefst een kwart eeuw was Peter betrokken bij Automobiel Management, eerst als chef, later als hoofdredacteur. “Ik begon mijn schrijvende carrière niet in de autowereld. Ik werkte voor die tijd bij Wegener en was daar als chef verantwoordelijk voor de weekbladen. Dat was een leuke job, maar het vergadergehalte nam steeds grotere vormen aan. Ik was meer aan het overleggen dan dat ik met de kranten bezig was. Dat begon me tegen te staan.” Toch werd in die jaren wel de basis gelegd voor de interesse in auto’s en in de branche. “Ik ging op een gegeven moment voor de krant de autopagina’s vullen en kwam daardoor in aanraking met de sector en met alle ontwikkelingen die gaande waren in autoland.”

Peter kwam in contact met Automobiel Management via toenmalig hoofdredacteur Jan Schukkink. “AM was in die tijd nog geen blad maar een krant. De titel was overgenomen door Kluwer en er was versterking nodig. De uitgeverij hield zich wel bezig met het maken van een autotestboek, maar verder was de automotive branche een vreemde eend in de bijt bij deze uitgeverij.” Van de oude lichting redacteuren bleven er niet zo gek veel over. “Er was dringend versterking nodig. Ik werd gevraagd om het team aan te vullen en kwam als chef in dienst.”

Andere tijden

Hoewel het andere tijden waren – waarin veel meer geld werd verdiend in de sector dan vandaag de dag – was het ook in die jaren al erg boeiend om alle ontwikkelingen op de voet te volgen. “Het was een branche waar ook in die tijd al veel gebeurde. Het was veel meer dan het testen van nieuwe auto’s. Ik schreef interviews, achtergrondverhalen. Het was een mooie uitdaging en ik voelde me als een vis in het water. Wat me ook aansprak, was dat ik weer volop kon gaan schrijven, dat was bij Wegener door de jaren heen naar de achtergrond verdwenen.”

Remco de Vos van BMW Nederland en Peter Brouwer van AM

Peter herinnert zich dat er naast de hoofdredacteur nog vijf vaste redacteuren in dienst waren. “Ik schreef over heel veel onderwerpen en was vooral geïnteresseerd in de verhalen achter het nieuws. Daarnaast hadden we heel veel specialisten die we regelmatig inschakelden om te schrijven over schadeherstel, over banden of over autolease.” Na een jaar of vijf vroeg de uitgever of Peter het stokje als hoofdredacteur wilde overnemen. “Ik voelde dat de tijd er wel rijp voor was. En ik had weinig trek in een nieuwe hoofdredacteur die de titel nog niet goed kende en mij zou vertellen wat ik moest gaan doen.”

De sores bij Kroymans

Een van de journalistieke hoogtepunten? Dat was toch wel de reeks verhalen over het faillissement van Kroymans. “Dat was natuurlijk een grote en opvallende zaak die de gemoederen behoorlijk bezighield. Niemand wist precies hoe hoog de schuld was. Wij kwamen daar uiteindelijk achter via een bron – die tot op de dag van de dag geheim is gebleven. Nadat wij erover geschreven hadden, dook ook de landelijke media er bovenop. Dat was toch wel een kroon op het werk en heel goed voor onze titel natuurlijk.” Het toont volgens Peter aan hoe belangrijk het is om de juiste mensen te kennen in deze sector. “Je netwerk is heilig. Je moet weten hoe de hazen lopen en wat de belangen zijn van alle partijen. Alleen dan kun je zaken op waarde schatten.”

Nieuwe mobiliteit

De autowereld is afgelopen 25 jaar flink veranderd. Hoe kijkt Peter naar de toekomst? “De verschillen met tien, twintig jaar geleden zijn al gigantisch. De veranderingen zullen alleen nog maar groter worden. De groene golf was aanvankelijk iets voor geitenwollensokkentypes. Maar dat is allang niet meer het geval. Nieuwe brandstoffen, elektrisch rijden, diversificatie van producten, services en diensten. Dat is nieuwe mobiliteit.

Het is alleen niet meer het verkopen van een auto alleen. Kijk naar Louwman en naar Pon. Inzetten op fietsen, deelauto’s, mobiliteitsconcepten. Dat is de toekomst. Met alleen het verkopen van auto’s ga je het op termijn niet meer redden. De rol van de dealer gaat veranderen. Net als die van de garage. Al die ontwikkelingen blijf ik uiteraard vol interesse volgen.”

Tot slot. Wat gaat hij het meest missen? “Allereerst mijn collega’s bij AM. Ik heb bijvoorbeeld met Joop Sluiter enkele nieuwe events kunnen starten en mooie deals kunnen sluiten. En natuurlijk alle contacten. Ik ken veel mensen in ‘het wereldje’ en spreek veel relaties ook buiten het werk. Maar die mensen blijf ik zeker zien.” Hoewel het nog even wennen is, kijkt Peter ook met veel plezier vooruit. “Ik krijg heel veel energie van alle nieuwe dingen die ik nu kan doen. Ik wil geschiedenis studeren. En taalmaatje worden. En ik heb nog zoveel andere dingen in gedachten. Kortom, ik ga mij zeker niet vervelen!”

Lees ook: