Continental was pijler van het Nazi-bewind

De Duitse banden- en onderdelenfabrikant Continental was ‘een pijler van de Nationaal-Socialistische bewapenings- en oorlogseconomie’. Ook profiteerde de onderneming economisch van de mobilisatie en het wapenbeleid van het Nazi-regime. Dat zijn conclusies van een uitgebreid, onafhankelijk onderzoek dat Continental heeft laten uitvoeren naar haar rol in het Derde Rijk.

Het onderzoek werd gedaan door historicus prof Paul Erker, een bekende deskundige op het gebied van de geschiedenis van bedrijven in de Nazi-tijd. Al eerder lieten veel andere Duitse bedrijven, waaronder de Volkswagen Groep en Daimler, onderzoeken wat hun rol is geweest tijdens het bewind van de Nazi’s en de oorlog.

Donkerste hoofdstuk

‘’Het onderzoek laat zien dat Continental een belangrijk onderdeel was van Hitlers oorlogsmachine. Wij hebben opdracht gegeven voor de studie om meer licht te werpen op het donkerste hoofdstuk in de geschiedenis van ons bedrijf. Daarom hebben we ook nadrukkelijk die bedrijven die in die tijd geen deel uitmaakten van Continental in het onderzoek betrokken. Het onderzoek is een bewust gekozen kans en een vernieuwd motief voor ons om onze verantwoordelijkheid te nemen en, op basis van ervaringen uit het verleden, onze identiteit duidelijker te begrijpen en een betere toekomst te scheppen. Dat is de taak van elke nieuwe generatie. We trekken dan ook vandaag de dag zeker geen lijn onder deze verantwoordelijkheid,’’ legt ceo dr Elmar Degenhart uit.

Het onderzoek laat zien hoe de bedrijfscultuur bij Continental in de Nazitijd langzamerhand verstoord raakte en hoe het bedrijf zich ontwikkelde tot een oorlogsbusiness. Het gedrag en de besluitvorming van het management van destijds is in beeld gebracht, net als de ervaringen van de werknemers. Voor de oorlog en voordat het productengamma zelfs meer werd gedomineerd door bewapening maakte Continental al talrijke producten voor de Nationaal Socialistische vrijetijds en consumentenmaatschappij.

Ruggengraat

‘’De toeleveringsindustrie en bedrijven zoals Continental, VDO, Teves, Phoenix en Semperit vormden de ruggengraat van de Nationaal Socialistische bewapenings- en oorlogseconomie,’’ aldus Erker. Continental maakte tijdens de oorlog zelf gebruik van zo’n 10.000 dwangarbeiders, van jonge Italiaanse fascisten tot tijdelijke werkers uit bezet België en Frankrijk en Russische krijgsgevangen. ‘’In de loop van de tijd werd de aard van hun tewerkstelling steeds radicaler. Deze mensen werden onderworpen aan onmenselijke werk- en leefomstandigheden. Het management van Continental was actief betrokken bij dat proces,’’ stelt de onderzoeker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Continental was pijler van het Nazi-bewind - Automobielmanagement.nl

Continental was pijler van het Nazi-bewind

De Duitse banden- en onderdelenfabrikant Continental was ‘een pijler van de Nationaal-Socialistische bewapenings- en oorlogseconomie’. Ook profiteerde de onderneming economisch van de mobilisatie en het wapenbeleid van het Nazi-regime. Dat zijn conclusies van een uitgebreid, onafhankelijk onderzoek dat Continental heeft laten uitvoeren naar haar rol in het Derde Rijk.

Het onderzoek werd gedaan door historicus prof Paul Erker, een bekende deskundige op het gebied van de geschiedenis van bedrijven in de Nazi-tijd. Al eerder lieten veel andere Duitse bedrijven, waaronder de Volkswagen Groep en Daimler, onderzoeken wat hun rol is geweest tijdens het bewind van de Nazi’s en de oorlog.

Donkerste hoofdstuk

‘’Het onderzoek laat zien dat Continental een belangrijk onderdeel was van Hitlers oorlogsmachine. Wij hebben opdracht gegeven voor de studie om meer licht te werpen op het donkerste hoofdstuk in de geschiedenis van ons bedrijf. Daarom hebben we ook nadrukkelijk die bedrijven die in die tijd geen deel uitmaakten van Continental in het onderzoek betrokken. Het onderzoek is een bewust gekozen kans en een vernieuwd motief voor ons om onze verantwoordelijkheid te nemen en, op basis van ervaringen uit het verleden, onze identiteit duidelijker te begrijpen en een betere toekomst te scheppen. Dat is de taak van elke nieuwe generatie. We trekken dan ook vandaag de dag zeker geen lijn onder deze verantwoordelijkheid,’’ legt ceo dr Elmar Degenhart uit.

Het onderzoek laat zien hoe de bedrijfscultuur bij Continental in de Nazitijd langzamerhand verstoord raakte en hoe het bedrijf zich ontwikkelde tot een oorlogsbusiness. Het gedrag en de besluitvorming van het management van destijds is in beeld gebracht, net als de ervaringen van de werknemers. Voor de oorlog en voordat het productengamma zelfs meer werd gedomineerd door bewapening maakte Continental al talrijke producten voor de Nationaal Socialistische vrijetijds en consumentenmaatschappij.

Ruggengraat

‘’De toeleveringsindustrie en bedrijven zoals Continental, VDO, Teves, Phoenix en Semperit vormden de ruggengraat van de Nationaal Socialistische bewapenings- en oorlogseconomie,’’ aldus Erker. Continental maakte tijdens de oorlog zelf gebruik van zo’n 10.000 dwangarbeiders, van jonge Italiaanse fascisten tot tijdelijke werkers uit bezet België en Frankrijk en Russische krijgsgevangen. ‘’In de loop van de tijd werd de aard van hun tewerkstelling steeds radicaler. Deze mensen werden onderworpen aan onmenselijke werk- en leefomstandigheden. Het management van Continental was actief betrokken bij dat proces,’’ stelt de onderzoeker.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding