De Model 3 heeft de titel Zakenauto van het Jaar in de wacht gesleept! Hoe voelt dat?

“Fantastisch! Een waar statement dat een elektrische auto de titel ‘Zakenauto van het Jaar’ draagt. Een overwinning niet alleen voor onze Model 3, maar ook voor het elektrisch rijden in het algemeen. We zijn megatrots op deze prijs, aangezien we vorig jaar Beste Nieuwkomer waren en dit jaar die belofte hebben waargemaakt.”

Is het ook een bevestiging voor jullie dat elektrisch rijden de toekomst is?

“Absoluut. Het geeft een signaal af aan de rest van de markt, die nu pas wakker wordt. De komende periode worden ontzettend veel elektrische modellen van andere merken geïntroduceerd en dan wil ik toch denken dat Tesla de aanzet heeft gegeven. Het bedrijf dat de rest van de wereld heeft wakker geschud en anderen aangespoord ook de stap te zetten om elektrische auto’s te bouwen.”

Wat is het geheim van de Model 3?

“Het is de eerste elektrische auto met voldoende range om dagelijks mee te reizen. Hij is daarnaast ‘bereikbaar’ voor een hele grote groep zakelijke rijders. Daarnaast is het een mooie én slimme auto. Onze modellen zijn nog altijd de enige auto’s die beter worden naarmate ze ouder worden. Zo blijven software updates de auto steeds verbeteren. De Model 3 heeft ook functionaliteiten die de auto echt fun maken. Om het laden wat meer ontspannen te maken, kan je de Tesla bijvoorbeeld omtoveren tot een minibioscoop. Hoe leuk is dat? Welke andere auto kan dat?”

Waarin onderscheidt Tesla zich straks nog van andere elektrische zakenauto’s?

“We onderscheiden ons straks natuurlijk niet meer op elektrisch rijden, dat is onvermijdelijk. Waarmee we ons dan nog wel onderscheiden, is de infrastructuur. Je kan met een Tesla van Nederland naar Portugal of Rusland rijden. En het aantal laadpunten wordt nog steeds uitgebreid. Daarbij onderscheiden we ons ook met het laden zelf. We openen maandelijks nieuwe laadlocaties, zodat niemand lang hoeft te wachten en de snelheid van het laden aldaar wordt ook nog eens verdubbeld. Daarbij heeft Tesla de V3 gelanceerd, een compleet nieuwe architectuur voor onze superchargers. Daarmee kun je op zijn efficiëntst 250 Kw laden. Als je een Model 3 Long Range hebt, laad je binnen vijf minuten 120 kilometer. Deze superchargers worden nu uitgerold in Nederland en heel Europa.”

Hoe kijk je terug op dit bewogen jaar met ongekende aantallen voor de Model 3?

“Het was waanzinnig. De enorme verkoopaantallen van de Model 3 hebben al onze verwachtingen overtroffen. De groei was niet een triple, maar quadruple, en daarmee veel groter dan waar wij op hadden geanticipeerd. Dat wij niet wisten dat de Model 3 zó populair zou worden, heeft het wel lastig gemaakt. Van levering naar levering bleven we continu evalueren, om te bepalen wat we in de toekomst anders of beter kunnen doen. We zien nog steeds verbeterslagen, ook samen met de leasemaatschappijen, en werken daar aan. Als het goed is ervaren zij dat nu ook.”

De aflevering van de leaseauto’s heeft nogal voor wat opschudding gezorgd bij de leasemaatschappijen en haar klanten. Hoe kijk je daar op terug?

“Leaserijders konden hun kersverse Tesla ophalen bij de car terminal in de haven van Amsterdam, direct waar de auto’s in Nederland aankomen. Naast het feit dat men misschien moest wennen aan deze leverwijze, ging dat heel vlotjes. Wij verkorten op deze manier de supply chain en dat was natuurlijk de crux: we moeten op tijd leveren én in één keer. Als je op een gegeven moment zo’n snelle schaalvergroting doormaakt en moet opschalen, dan kom je snel aan de limiet van de organisatorische capaciteit.”

Leasepartners met wie jullie samenwerken zoeken naar meer communicatie. Hoe belangrijk is dat voor jullie nu, na de uitlevering van de Model 3?

“We zoeken steeds meer het gesprek op, maar werken ook aan een gebruiksvriendelijk platform dat daaraan ondersteunend is, speciaal voor leasemaatschappijen en fleetmanagement, waarbij ze zelf meer direct kunnen aanpassen. Ook het onderling delen van Tesla’s binnen een bedrijf is via dit platform bijvoorbeeld mogelijk. B2B-communicatie blijft belangrijk, dus daar doen we wat mee. We nemen nieuw personeel aan om het proces en de communicatie met partners beter en soepeler te laten verlopen.”

De automarkt over 10 jaar, hoe zie je dat voor je?

“De wereld verandert volop en de elektrische auto’s komen er nu echt aan. Tesla was er heel vroeg bij en werd in die tijd amper serieus genomen. Maar anno 2020 brengen heel veel autofabrikanten een EV op de markt. Dat is maar goed ook, want wij kunnen uiteindelijk niet de gehele markt bedienen. Over tien jaar mogen er geen auto’s met brandstofmotor meer verkocht worden, dat is snel. Wij geloven in een elektrische toekomst, maar we zijn niet de enige speler op de markt.”

Welk nieuwe model van Tesla staat op stapel voor de zakelijke markt?

“Dat is de Model Y. Het is nog niet duidelijk wanneer hij precies komt in 2021, maar we kunnen niet wachten tot dit model hier arriveert. De Model Y is onze crossover, dus het broertje van de Model 3. Zelf wacht ik ook op dit model, want ik heb een grote hond thuis. De auto is super ruim en dan kan ik ook de ‘dog mode’ aanzetten. Die zit overigens nu al op de andere Tesla’s als je dat wilt.”

Oeh, een ‘dog mode’, vertel…

“Nou, er zijn veel mensen die met hun hond in de auto reizen. Soms stap je even uit en blijft de hond in de auto. Normaal gesproken is dat levensgevaarlijk omdat het binnen no time, zeker in de zomer, bloedheet wordt in de auto. Dog Mode is een uitbreiding op het reeds bestaande Cabin Overheat Protect, waarmee je de temperatuur in een Tesla urenlang op een veilig niveau houdt. Daarbij geeft de centrale display passanten de geruststellende mededeling dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken over de hond omdat het lekker koel is in de auto.”

Gaat Elon deze prijs ook trots de wereld ‘in-tweeten’?

“Haha, ik ben er bang voor. Het zou kunnen, maar hij is nu wel een stuk drukker dan toen ik zeven jaar geleden bij Tesla kwam werken.”

Hoe inspireert Elon Musk jou?

“Allereerst doordat hij de meest fantastische ideeën uit zijn hoge hoed tovert, op bijna wekelijkse basis. En dat hij veel van die ideeën ook nog waarmaakt. Daarbij is Musk van het ‘first principle’ denken. Wat inhoudt dat als je een product op de markt wilt zetten en het bestaat al, dan moet je helemaal vergeten dat het al bestaat. Je laat alles los van een bestaande product. Je ontwikkelt het vervolgens als het ideale product. En dat moet minstens beter, makkelijker, duurzamer, goedkoper en mooier zijn. Anders heeft het geen kans van slagen. Dit principe-denken komt uit de natuurkunde en zo benadert Musk al zijn ideeën en projecten. De cybertruck van Tesla is hier een goed voorbeeld van. Ook de online software updates die ervoor zorgen dat je auto steeds veiliger en/of leuker wordt. Maar ook het online aanschaffen van een auto. Wij waren de eerste en iedereen verklaarde ons voor gek: online een auto aanschaffen? Nu doen velen het. “

Wat is het belangrijkste hoogtepunt voor jou geweest in je carrière bij Tesla?

“Ik heb al zoveel gave dingen mogen doen, zoals de launch van de Model X in Amerika. Maar het hoogtepunt was toch echt de lancering van de Model 3 in Nederland met een relatief klein team. We hebben zo hard gewerkt en de auto is zo goed ontvangen door de markt. Om zo te mogen knallen met ons team dat was absoluut een hoogtepunt. Dit was ook het moment waar we naartoe leefden al die tijd, al die jaren: een betaalbare Tesla in de markt te zetten.”

Dit artikel verscheen eerder in AM september 2021