De stichting is vorige week formeel opgericht om een collectieve rechtszaak – een zogenaamde class action – aan te spannen tegen Tesla ‘omdat de auto’s regelmatig mankementen vertonen en niet voldoen aan de verwachtingen’. In eerste instantie richt de stichting zich alleen op Nederland. In een voorbereidende zaak is het merk al bij verstek veroordeeld tot het terugnemen van voertuigen laat de stichting weten. ‘De collectieve actie is één van de eerste die gebruik maakt van nieuwe wetgeving die het gezamenlijk eisen van schadevergoeding mogelijk maakt. De Stichting zal nu eerst, zoals de wet voorschrijft, met Tesla of haar advocaten proberen tot een minnelijke schikking te komen.’ Blijkt dat niet mogelijk dan wordt de claim daadwerkelijk neergelegd bij de rechtbank.

Niet meewerken

‘Tesla verkoopt elektrische auto’s met de belofte dat deze vrijwel onderhoudsvrij zijn en profileert zichzelf als service-georiënteerd merk. Op beide vlakken staat de ervaring van veel Tesla-rijders haaks op de beloften’, aldus de stichting. “Sterker nog, wij zien dat Tesla niet wil meewerken aan oplossingen voor de klant”, zegt Suurbier. In een inventarisatie onder Tesla-rijders zijn veel klachten over de auto’s en de fabrikant binnengekomen. Zo kan de auto in de autopilotfunctie plotseling remmen op de snelweg, zijn aandrijfassen na enkele ritten al aan vervanging toe, gaan deuren uit zichzelf open of juist niet meer open, en worden zowel het beloofde vermogen als de actieradius in de praktijk niet gehaald. Ook werken koplampen, ruitenwissers, ramen en het computerscherm vaak niet naar behoren.

Koude kermis

Klanten die zich met problemen melden bij de fabrikant, komen volgens de stichting van een koude kermis thuis. Voorzitter Wouter van Waning, zelf Tesla-rijder, moest in de eerste zes maanden tien keer terug naar de garage. “Tesla is nauwelijks bereikbaar. Eerst was er een telefoonlijn waar je minimaal een half uur in de wacht stond. Nu kun je alleen nog appen en kan een reparatie-afspraak vaak pas een maand later worden ingepland. Gaan er tussen het moment van inplannen en de werkelijke afspraak nog andere zaken kapot, dan kunnen die niet worden toegevoegd aan de afspraak en krijg je de auto dus terug zonder alle benodigde reparaties.” In een eerste rechtszaak, aangespannen door Van Waning, is Tesla al bij verstek veroordeeld tot het terugnemen van twee auto’s. De fabrikant heeft een laatste poging tot schikken geweigerd en is een verzetprocedure gestart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding