De ANWB publiceerde begin januari een onderzoek naar de onderhoudskosten voor een aantal standaard ingrepen bij garagebedrijven in heel Nederland. De verschillen bleken zo groot dat de organisatie prijsbewuste consumenten zelfs afraadde om naar de merkdealer te gaan. Voor het onderzoek vroeg de ANWB offertes op bij meer dan 500 garagebedrijven, van merkdealer tot universeel en fastfitter. Er werden steeds dezelfde offertes aangevraagd voor dezelfde auto: het monteren van allseasonbanden (Michelin Cross Climate Plus), nieuwe remmen, een nieuwe koppeling en een nieuwe voorruit. De prijsverschillen liepen nogal uiteen, van enkele tientjes tot maar liefst 905 euro voor het vervangen van de koppeling.

Toekomst voor oldtimers?

Is er nog een plaats op de openbare weg voor oldtimers in een CO2-neutraal Europa? Oldtimerfederatie FIVA – belangenbehartiger van 2 miljoen liefhebbers wereldwijd – was begin dit jaar volop in onderhandeling, maar liet weten niet te kunnen garanderen dat oldtimers mogen blijven rijden in de toekomst. De belangrijkste vraag die eigenaars van een oldtimer zich stellen: zijn er uitzonderingen op de emissieregels mogelijk, zodat auto’s met een historisch karakter toch nog de weg op mogen? Het antwoord van de Fédération Internationale des Véhicules Anciens: we werken eraan, maar er zijn nog geen garanties.

(Het jaaroverzicht gaat verder onder de foto)
Onzekere toekomst voor gebruik oldtimer openbare weg

BPM bij schade

Wie een auto importeert met ‘essentiële gebreken’ hoeft alleen BPM te betalen over de waarde van de auto vóór herstel. Dit heeft het Gerechtshof in Den Bosch in januari bepaald in een hoger beroep dat door de Belastingdienst zelf was aangespannen tegen een eerdere uitspraak. Aanleiding voor de zaak was een Suzuki Swift 1.6 Sport die in onbeschadigde staat werd getaxeerd op 8.864 euro. De waardevermindering in verband met de schade bedroeg maar liefst 7.150 euro. De werkelijke handelswaarde, dus voor reparatie, was op dat moment slechts 1.714 euro.

Strengere regelgeving diesels

Tussen de 100.000 en 125.000 dieselvoertuigen komen vanwege strengere regelgeving volgend jaar niet meer door de APK-keuring. Dat bleek uit beantwoording van Kamervragen door minister Stientje van Veldhoven van Milieu. Vanaf 2021 worden dieselauto’s met behulp van een roetdeeltjesteller onderworpen aan een strengere test tijdens de APK-keuring. Stoot de auto te veel fijnstof uit of is het roetfilter kapot dan komt deze niet meer door de keuring. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra reageerde verbolgen op de antwoorden van de minister. Hij vindt dat automobilisten op kosten worden gejaagd. “Je kunt mensen hun oude auto niet ontnemen, de kosten opdrijven en bij afkeuren waardeloos laten zijn”.

(Het jaaroverzicht gaat verder onder de foto)

Schone diesels

Over diesels gesproken… De luchtkwaliteit in de Duitse steden bleek aanzienlijk verbeterd door de komst van nieuwe moderne dieselauto’s met een Euro 6-motor. Vorig jaar alleen al kwamen er 1,15 miljoen van dat soort auto’s op de weg waarmee Euro 6-diesel nu 36 procent van het totale aantal diesels (15,2 miljoen) uitmaakt. Bovendien is tegelijkertijd het aantal oude dieselauto’s drastisch teruggelopen. “Innovatie in plaats van rijverboden dus,” concludeert de pas aangetreden voorzitter van het Verband der Automobilindustrie Hildegard Müller. “En met de snelle opkomst van de elektromobiliteit krijgen we een nog verdere teruggang van de emissies van stikstofdioxide NO2.”

Wanpraktijken

Bij het failliet verklaarde Noord-Hollandse autobedrijf Fakkert stelde de curator een reeks administratieve wanpraktijken vast. Dat werd eind februari bekendgemaakt. Zo bleken de gegevens over het wagenpark niet overeen te komen met de informatie die de bank heeft gekregen en werd een dubbele administratie gevonden waarop auto’s voorkomen die niet van Fakkert waren. Het bedrijf, met destijds vestigingen in Zwaag, Schagen, Hoorn en Zaandam, ging over de kop na een hoog opgelopen conflict met importeur Hyundai over het merkrecht. Door de dubbele administratie kreeg Fakkert van ABN Amro een veel hoger krediet dan waar het normaal gesproken recht op zou hebben.

Schokgolf in auto-industrie

Eind februari leidde de corona-uitbraak ook in Europa tot de eerste maatregelen. De sluiting van de Italiaanse fabriek MTA voor auto-onderdelen vanwege de uitbraak van het coronavirus zorgde voor een schokgolf in de Europese auto-industrie. In eerste instantie moest Fiat enkele fabrieken in Italië deels stopzetten, andere FCA-vestigingen zouden kort daarna volgen. De maatregelen waren slechts een voorproefje op wat komen ging…

Woensdag gaan we verder met het AM Jaaroverzicht. Dan staan de maanden maart en april op het programma.