De RDW sloot op 17 maart 7 van de 16 keuringsstations. De 9 keuringsstations die nog wel openbleven deden alleen nog ‘cruciale keuringen’. Alle andere keuringen gingen in ieder geval tot 6 april niet door. De gevolgen van de sluiting voor de auto-import waren enorm: in 2018 nog groeide de import van auto’s met 14,9 procent naar 227.200 exemplaren. Per maand zijn dat algauw zo’n 20.000 auto’s die nu niet meer gekeurd konden worden. Met name het opschorten van die importschouwingen leidt tot vraagtekens. BCA-woordvoerder Sheila van Dorp: “Een van onze klanten gaf aan dat hij even wat minder inkoopt omdat het opschorten van de keuring tot gevolg heeft dat hij de BPM niet terug kan vorderen.”

Sluiting van Europese autofabrieken

PSA, Fiat Chrysler Automobiles, Renault, Michelin en ook Volkswagen sloten hun fabrieken in Europa ‘in ieder geval tot eind maart’. Bij Renault gold de sluiting zelfs tot nader order. Bij de Belgische fabriek van Audi staakten de arbeiders zelf het werk, maar Volvo in Gent bleef nog even open. Ook bij VDL Nedcar in Born draaiden de banden met BMW’s en Mini’s voorlopig nog. VDL Nedcar overwoog in navolging van DSM, om medewerkers preventief te gaan scannen op koorts. Ze zijn dan nog optimistisch. Een woordvoerder: “Het ziekteverzuim is weliswaar iets verhoogd na carnaval, maar niet significant hoger dan in andere jaren. Verder zijn er geen problemen met de aanlevering van materialen door toeleveranciers en kunnen we volgens schema produceren.”

(Het jaaroverzicht gaat verder onder de foto)

Coronavirus: Europese autofabrieken aan de lopende band dicht

APK-termijn opgerekt

De APK-termijn wordt in steeds meer landen opgerekt om te voorkomen dat autobezitters tijdens de coronacrisis onnodig naar een garage of een keuringsstation moeten. In Nederland blijven de regels voor de APK ongewijzigd, maar in Vlaanderen wordt de termijn voor de keuring met vier maanden verlengd. Ook in Groot-Brittannië kiezen ze ervoor om in het kader van de beperkte lockdown de geldigheid van de periodieke autokeuring te verlengen, met zes maanden. Die maatregel ging op 30 maart in.

Merkdealer blijft open

In tegenstelling tot de huidige lockdown mochten de showrooms in maart en april wel openblijven. Wel werd er werktijdverkorting aangevraagd voor het salespersoneel, want autokopers lieten de showroom links liggen. Qua sales gingen dealers op zoek naar manieren om de thuisblijvende consument te blijven bedienen. Bij Wensink kon een verkoper via WhatsApp of Facetime een rondleiding door de showroom geven of op deze manier een specifiek voertuig laten zien. Louwman verwijst op dat moment kopers naar de website ‘en ze kunnen een video gepresenteerd krijgen van de beoogde aanschaf’. ‘Ook kunnen we, in overleg, de auto naar u toe brengen voor een proefrit’. Opmerkelijk: een proefrit is ook bij Wensink mogelijk, maar dan wel samen met een verkoper die bij je langskomt ‘zodat u samen een proefrit kunt gaan maken’.

(Het jaaroverzicht gaat verder onder de foto)

bmw dealer

Fabrieken weer open

Op 8 april gaan Europese autofabrieken weer ‘schoorvoetend’ open. Hier en daar komen hierover de eerste berichten binnen. Zo hervatte Kia de productie in haar fabriek in Zilinia in Slowakije en ook Renault en PSA ‘ontwikkelen plannen om in één of enkele fabrieken weer auto’s of motoren te gaan bouwen’. Volkswagen werkt hard aan het opstarten van fabrieken in Duitsland maar liet weten dat in ieder geval de vestiging in het Spaanse Navarra op 20 april weer zou gaan draaien. Aan de andere kant besloot Ford laten dat het de Europese fabrieken tot zeker 4 mei op slot zou houden.

Europese automarkt stort met 55 procent in

Half april meldt autokoepel Acea dat er in Europa in maart 55 procent minder nieuwe auto’s verkocht werden dan in maart 2019. In totaal werden er 567.308 nieuwe personenauto’s afgezet vergeleken met 1.264.569 een jaar geleden. Over het eerste kwartaal komt de daling van de Europese autoverkopen uit op ruim 25 procent. Alle 27 EU-landen lieten een daling zien. De grootste klap viel in Italië met een min van 85 procent gevolgd door onder meer Frankrijk met min 72 procent en Spanje met een nagenoeg even grote daling. Duitsland, de grootste automarkt in Europa, wist de schade nog te beperken tot een daling van bijna 38 procent. In Nederland meldden Bovag en RAI Vereniging dat de autoverkoop hier ruim 23 procent lager uitkwam op 29.496 stuks. Dit betrof grotendeels afleveringen van voertuigen die reeds waren besteld.