In mei en juni van dit jaar herstelden we langzaam van de eerste lockdown. De zomer begon, we maakten voorzichtig vakantieplannen en in de autobranche was het ‘back to business’. Kia en FCA-dealer Vaneman ging zelfs in de aanval terwijl Van Mossel sowieso geen last leek te hebben van de coronacrisis.

Volkswagen kondigde in mei aan auto’s uit de vol-elektrische ID. familie direct te gaan verkopen aan particuliere klanten en MKB-bedrijven. “De dealer neemt onder dit nieuwe model de rol van agent op zich en ontvangt een commissie van Volkswagen voor deze dienst,’’ aldus VW in een verklaring. Alle Volkswagen-verkooppartners hebben inmiddels een overeenkomst getekend voor dit nieuwe verkoopmodel. Het ‘agentschap-model’ heeft zijn waarde al jaren bewezen voor grote afnemers en wordt nu ook ingevoerd voor andere klanten, liet VW in een verklaring weten.

Kia en FCA-dealer Vaneman kiest voor de aanval

Zeker, ook Kia- en FCA-dealer Vaneman in Amsterdam merkte in mei de gevolgen van de coronacrisis. In de eerste periode waren het showroombezoek, de offertes en orders met 50 procent afgenomen. Maar het bedrijf pakte juist tijdens de crisis door, onder andere met EV-label Vaneman Electric, online sales en een Mobiliteitscentrum voor de zakelijke markt. “De auto wordt onderdeel van de oplossing”, liet directeur Michael Meijer in een interview weten.

Van Mossel heeft weinig last van coronacrisis

Op 25 mei meldde AM dat Van Mossel Automotive, de grootste autodealer van Nederland, weinig last had van de coronacrisis. “Het negatieve effect van de coronacrisis is tot nu toe zeer beperkt. Ons bedrijf heeft op de ene afdeling een minnetje, op een andere afdeling een plusje. In ons geval brengt dat het rendement in balans. Deze crisis komen we door, we zijn een veerkrachtig bedrijf,’’ liet directeur Eric Berkhof weten. In de eerste vier maanden van 2020 lagen de resultaten van het bedrijf op hetzelfde niveau als in 2019.

Tesla volgens Britten niet zo betrouwbaar

Het Britse WhatCar? vraagt elk jaar duizenden autobezitters wat zij vinden van de betrouwbaarheid van hun wagen. Tesla deed daarin dit jaar voor het eerst mee en kwam in juni direct met een score van 57,3 procent als laagste uit de bus. Land Rover is op ruime afstand tweede met een score van 76,5 procent. Na Tesla en Land Rover was Jeep de nummer drie op de ‘onbetrouwbaarheid-lijst’. Meest betrouwbare auto, althans volgens de Britten, was de Suzuki SX4 S-Cross die als enige een score van 100 procent haalde.

Topman Stern: Autodealer moet ‘op de schop’

Door de komst van elektrische auto’s en de populariteit van private lease is er steeds minder werk voor klassieke autodealers. Topman Henk van der Kwast van Stern Groep, een van de grootste autobedrijven van Nederland, stelde dat de autodealer ‘op de schop moet’. “We zien door groei van private lease een snelle verschuiving van aanschafkosten naar gebruikskosten”, zei Van der Kwast. “Dat heeft gevolgen voor de showroom. En het onderhoud in de garage neemt komende tien tot vijftien jaar sowieso af door de komst van elektrische auto’s. De topman liet verder weten dat het aantal dealervestigingen van Stern Groep de afgelopen drie jaar is gedaald van 90 naar 72. “Ik denk dat we er uiteindelijk zo’n 50 overhouden.”

Pon op zoek naar tientallen ‘spookauto’s’

Importeur Pon zocht eind juni tientallen Volkswagens die tussen 2006 en 2018 ‘per ongeluk’ waren verkocht. De auto’s hadden niet de weg op gemogen omdat ze testonderdelen bevatten en daardoor mogelijk onveilig waren. Volgens een bron bekend met de zaak zouden er 150 van zulke auto’s op de Nederlandse markt verkocht zijn, waarvan er inmiddels zestig waren teruggevonden. Van resterende testauto’s ontbrak nog elk spoor.

Lees ook:

AM Jaaroverzicht (deel 3): VW introduceert nieuw dealermodel, Van Mossel heeft weinig last van coronacrisis - Automobielmanagement.nl

Kia en FCA-dealer Vaneman kiest voor de aanval

Van Mossel heeft weinig last van coronacrisis