Wendy Hofman, marketing manager bij TrackJack, begint breeduit te lachen als het gaat over het onderscheidende karakter van het bedrijf. Want nog steeds doen ze alles anders. TrackJack is ontwikkelaar en leverancier van de software en hardware voor rittenregistratie, GPS tracking en fleetmanagement. Bijzonder is dat ‘het slimme kastje’ bedoeld is voor zowel de ploeterende ZZP’er als voor de firma met een wagenpark van duizenden auto’s. “Mooi voorbeeld is Deloitte België. We zijn betaalbaar voor iedereen, gewoon omdat we met minder marge genoegen nemen.” Betaalbaar is een belangrijk woord voor TrackJack, net als makkelijk. Dus is er een app waarmee de bestuurder volgens Hofman ‘gewoon op de eigen telefoon de registratie bij kan houden.’  Daar komt bij dat ze niks van contracten of abonnementen willen weten. “We spreken een looptijd van een jaar af en dat is het.”

Kilometers bijhouden

Dus kan de ZZP’er makkelijk zijn kilometers voor de fiscus bijhouden, krijgt het MKB alle data over kilometergebruik en krijgt de wagenparkbeheerder inzicht in het rijgedrag van de medewerkers. Want zo’n beetje alles kan worden geregistreerd tegenwoordig. Al is het alleen al omdat TrackJack zelf de software ontwikkelt. Niet zo gek dus dat ‘het kastje’ aansluiting zoekt bij eigentijdse thema’s als duurzaamheid.

Green Driving

Onder het motto van ‘Green Driving’ wil TrackJack in 2021 dan ook nog meer gaan bijdragen aan het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark. Want wat zichtbaar kan worden gemaakt, is bijvoorbeeld de mate van CO2-
uitstoot als gevolg van brandstofverbruik en of een bestuurder voortdurend te hard optrekt. Volgend jaar zal zelfs een volgende stap worden gezet. Hofman: “De puntjes moeten nog op de i worden gezet, maar het is de bedoeling dat we samen met een partner online trainingen gaan verzorgen voor bestuurders van wie het rijgedrag nog wel iets verbeterd kan worden.”

Salesforce

Een troef voor iedere organisatie met accountmanagers op de weg is de koppeling tussen ‘het kastje’ en het CRM-pakket van Salesforce. “Dit is een reuzestap, het betekent dat je de kosten van het aantal gereden kilometers 1-op-1 kunt afzetten tegen het rendement van die kilometers.” Logisch is dat juist voor grote organisaties deze samenwerking van belang is. “We richten ons op partijen met meer dan honderd auto’s.” Ze verwacht veel van deze koppeling voor het volgend jaar. “Met Salesforce brengen we data bij elkaar die voor een organisatie van levensbelang kan zijn.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.