Autoverhuurder Hertz vroeg in de Verenigde Staten uitstel van betaling aan. Nog voor het eind van dit jaar zou het bedrijf 182.521 leaseauto’s moeten verkopen. De opbrengst was bestemd voor schuldeisers. Daarnaast moest Hertz alsnog 650 miljoen dollar aan achterstallige leasetermijnen overmaken aan diezelfde schuldeisers. Met de deal werd de schuldenberg van het bedrijf omlaag gebracht van 11 naar rond de 5 miljard dollar.

Mitsubishi: laatste stuiptrekkingen?

“Nee, niets van waar. We gaan niet weg uit Nederland en we gaan niet weg uit Europa. Mitsubishi Motors blijft onveranderd actief op de Europese markt en ook in Nederland.’’ Dit zei een overtuigde Willem Jan Oosterveld, general manager marketing & PR bij Mitsubishi Motor Sales Nederland in mei nog tegen AM. In juli zijn de kaarten anders geschud: CEO Takao Kato liet inmiddels weten dat Mitsubishi zich vooral zal gaan richten op de regio Zuid-Oost Azië.

Milieuzone Amsterdam alleen vanaf Euro 4

De gemeente Amsterdam breidt de milieuzone dit jaar verder uit. Sinds november 2020 mogen alleen Euro 4-diesels en hoger nog in de milieuzone rijden. Daarnaast wordt de zone geografisch uitgebreid naar de hele stad binnen de ringweg A10. Vanwege de coronacrisis worden bestuurders van 1 november 2020 tot en met februari 2021 alleen gewaarschuwd als zij met een dieselvoertuig dat niet aan de eisen voldoet de milieuzone inrijden. Vanaf 1 maart 2021 kunnen weer boetes worden uitgeschreven.

Jaren cel voor btw-oplichting in autohandel

Een 50-jarige autohandelaar uit Hoogeveen en zijn 41-jarige compagnon uit Meppel werden in augustus door de rechtbank in Zwolle veroordeeld tot gevangenisstraffen van respectievelijk bijna vijf en vier jaar. Aanleiding was een grootschalige BTW-fraude bij de export van tweedehands auto’s. Daarmee was een bedrag gemoeid van rond de 15 miljoen euro.

‘Ik kan het woord leads niet meer horen’

Ondernemer John van der Rijt valt in een interview uit naar occasionportals. “Je hoort ze alleen maar over de leads die ze aanleveren, dat is vanuit de portals natuurlijk het lijntje naar ons om maar te blijven adverteren. Maar wanneer is een lead een lead? Volgens de portals nogal snel. Over de transparantie van een lead heb ik ook zeker mijn twijfels.” Met Marktplaats is hij helemaal even gestopt, alhoewel men wel in gesprek is met het bedrijf. “Vond ik heel spannend, stoppen met adverteren, maar het heeft totaal geen invloed gehad op de verkoopcijfers.”

Batterij hybride Ford Kuga kan in brand vliegen

Ford moest in augustus de verkoop van de nog nieuwe plug-in hybride Kuga voorlopig stopzetten omdat de batterijen in brand kon vliegen. PHEV Kuga’s die voor 26 juni dit jaar waren gebouwd, werden in heel Europa teruggeroepen. “Informatie uit het veld geeft aan dat vier voertuigbranden waarschijnlijk zijn veroorzaakt door oververhitting van de high-voltage batterijen,’’ liet Ford of Europe in een verklaring weten.

Lees ook: