September stond in het teken van de AM Driving Business Awards. De Tesla Model 3 won de titel Zakenauto van het Jaar 2021 en de Volkswagen 8 werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer. De Opel Combo werd Bestelauto van het Jaar 2021. En er was natuurlijk ook ander nieuws. Van Mossel deed de grootste dealerovername ooit en er kwam een stop op de EV-subsidie.

De Tesla Model 3 werd op 16 september gekroond tot Zakenauto van het Jaar 2021. Tijdens de Driving Business Awards van Automobiel Management in Muiden noemde de jury dat in meerdere opzichten memorabel. Voor het eerst na ruim drie decennia ging de meest prestigieuze vakprijs in de zakenautowereld namelijk naar een elektrische auto. De onderscheiding van het meest veelbelovende nieuwe model – de Beste Nieuwkomer van het jaar – ging naar de Volkswagen Golf 8. De Opel Combo werd uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2021.

Joop Donkervoort: ‘De verbrandingsmotor is niet per se heilig’

Zoals alle autofabrikanten is ook Joop Donkervoort bezig met de volgende generatie Donkervoorts. “We zijn met name geïnteresseerd in hoe de twintigers van nu tegen mobiliteit aankijken. Wat trekt ze aan? Eén van de belangrijkste toekomstthema’s is de transitie van Donkervoort in de richting van emissieloos rijden. “De verbrandingsmotor is niet per se heilig voor ons. We zijn ervan overtuigd dat we ook met andere aandrijftechnieken ons DNA kunnen behouden,” liet hij AM weten.

Duitse autohandel schrikt van uitspraak over proefrit

Een auto die tijdens een proefrit verdwijnt kan rechtmatig gekocht worden door een koper. Dit bleek uit een uitspraak van het Duitse Bundesgerichtshof in september. De Duitse autohandel vreesde dat men, na die vaststelling, veel voorzichter zal moeten zijn met proefritten. “Maar die proefrit behoort wel tot wat je normaal doet bij de aankoop van een nieuwe of gebruikte auto. We hebben daarmee dus een probleem op ons bord,’’ zei een handelaar in de Duitse vakpers.

Van Mossel doet grootste dealerovername ooit

Oktober begon goed voor Van Mossel. Het bedrijf nam de dealergroepen Fidenco in België en Autopolis in Luxemburg over. De twee organisaties vertegenwoordigen een verkoopvolume van zo’n 23.000 auto’s per jaar en 49 ‘voordeuren’. Van Mossel werd hierdoor in één klap de grootste automotive groep in de Benelux. Het bedrijf nam twee jaar geleden al de dealerschappen GMAN en Bruyninx over van Alcopa. Voor Van Mossel was het de grootste overname in haar ruim 70-jarige bestaansgeschiedenis.

André Renses: ‘Diesel en benzine zijn echt verleden tijd’

Driekwart van de nieuwe auto’s bij Renses GO! Green in Alkmaar is een EV of hybride. Directeur André Renses en zijn team herkenden al heel vroeg de impact van de elektromotor op onze mobiliteit. Voor de ondernemer zijn elektrische auto’s slechts een deel van het geheel zei hij in een interview met AM. “In de showroom kun je naast een elektrische auto toch ook elektrische fietsen, een laadpaal of zonnepanelen verkopen?”

Stop op subsidie elektrische auto particulier

Het subsidieloket voor de aankoop van een elektrische auto door particulieren zou sluiten, zoveel werd in oktober bekend. De subsidiepot voor 2020 was al geruime tijd leeg maar aanvragen worden tot nu toe doorgeschoven naar januari 2021. Aan die doorschuifregeling maakte staatssecretaris Van Veldhoven van infrastructuur een eind. RAI Vereniging en BOVAG reageerden verbijsterd over het besluit en riep de Kamer op om in te grijpen. “Alweer is de automobilist de dupe.”

Lees ook:

AM Jaaroverzicht (deel 5): Tesla Model 3 verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2020, stop op subsidie elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Joop Donkervoort: ‘De verbrandingsmotor is niet per se heilig’

Duitse autohandel schrikt van uitspraak over proefrit