AM Jaaroverzicht (deel 6): showrooms dicht, werkplaats open. Aiways verkoopt eerste auto’s in Duitsland

In november zagen we het aantal coronabesmettingen weer oplopen. De druk in de ziekenhuizen nam toe en dit culmineerde in de harde lockdown die minister-president Rutte vanuit het Torentje op 14 december afkondigde. Ook de showrooms zijn nu gesloten, dealers zoeken alternatieve manieren om de verkoop op peil te houden. Aiways doet het sowieso anders: daar moet je je auto bestellen bij een elektronicaketen.

EV-nieuws: Gaat deze Chinese elektrische SUV de markt veroveren?

Het Chinese Aiways verkocht in november de eerste auto’s in Duitsland. Dat gebeurde echter niet via dealers. De SUV U5 is te bestellen bij elektronicaketen Euronics, een zusterbedrijf van het Nederlandse Elektroworld. De afhandeling gebeurt volledig online via geselecteerde vestigingen van Euronics, een keten van bijna 1.400 onafhankelijke elektronicawinkeliers die voor Aiways optreedt als partner en aanspreekpunt. De winkelier kan daarbij ook de proefrit verzorgen. In november waren er al meer dan 1.200 geboekt.

Minister Hoekstra stelt onderzoek in naar private lease

Minister Wobke Hoekstra van Financiën liet een onderzoek instellen naar de markt van private lease ‘om te kunnen beoordelen of er een probleem is dat ingrijpen behoeft’. ‘De AFM wees erop dat private lease vergelijkbare eigenschappen kent als (gereguleerd) goederenkrediet, met impact op de financiële situatie van de consument,’ melde Hoekstra aan de Kamer. De markt van private lease is echter niet op dezelfde manier wettelijk geregeld als regulier consumptief krediet, aldus de minister. Er was op dat moment ook geen goed beeld van die markt.

VVD wil kilometerheffing voor elektrische auto

De VVD wil dat berijders van elektrische of andere emissieloze auto’s een kilometerheffing gaan betalen. Dat schreef de VVD in het concept-programma voor de Kamerverkiezingen van volgend jaar. “In Nederland is het al jaren normaal om als automobilist per gereden kilometer belasting te betalen, en dat is een goede zaak. Dat heet accijns. Maar door de komst van de elektrische auto en andere emissieloze voertuigen betaalt een deel van de automobilisten juist fors minder. Daarom zijn wij er voor dat emissieloze auto’s per kilometer gaan betalen. Uiteindelijk zal dan iedereen van accijns overgaan op deze kilometerheffing,” liet de VVD in november weten.

Nederland in lockdown: showroom dicht, werkplaats open

Nog voor de harde lockdown op 14 december werd aangekondigd, vermoedde de Bovag al dat ook de showroom bij autobedrijven tot 19 januari dicht zouden moeten. “De werkplaatsen mogen open blijven, voor showrooms is dat nog onzeker. Mochten showrooms dicht moeten, dan pleit Bovag voor de terugvalopties: bezoek op afspraak en/of levering thuis.” Diezelfde avond werd die vrees werkelijkheid: autobedrijven moeten hun showrooms inderdaad tot en met dinsdag 19 januari sluiten.

(Het jaaroverzicht gaat verder onder de foto)

Dacia Spring wordt ‘schokkend betaalbaar’

Vice President Mihai Bordeanu liet in een interview met AM weten dat de Dacia Spring ‘schokkend betaalbaar’ wordt. Een bedrag wilde Dacia nog niet noemen, maar Bordeanu beloofde, in samenzang met Renault CEO Luca de Meo, dat hij zeker de meest betaalbare EV op de Europese markt wordt. Veelbelovend, want de lat ligt nu bij krap 20 mille voor de Twingo Electric. Dacia presenteert zijn Spring EV komend voorjaar in eerste instantie als plug and play deelauto.

(Het jaaroverzicht gaat verder onder de foto)

Productiestop bij Volkswagen, Tesla, Honda en JLR

Volkswagen moet deze maand de productie in Wolfsburg stilleggen omdat er door coronaproblemen bij een toeleverancier niet voldoende onderdelen beschikbaar zijn. Ook vanwege leverproblemen, maar dan in Engeland, liet Jaguar Land Rover haar fabriek in Castle Bromwich tot na de kerst stopzetten. Vanwege ‘een probleem in relatie met corona’ kan een toeleverancier een essentieel onderdeel niet leveren, deelde dat bedrijf mee. Tesla was deze maand de derde fabrikant die een fabriek stillegde. In Fremont is de productie van de Model S en Model X sinds 24 december gedurende 18 dagen gestopt. Tesla gaf geen reden voor de productiestop maar aangenomen wordt dat er niet voldoende vraag meer is naar die twee oudere modellen.