BDO Accountants & Adviseurs: familiebedrijf vraagt om onderhoud

brand story

De automotive industrie kent veel familiebedrijven. Toch is een overdracht binnen de familie niet vanzelfsprekend. Dat heeft te maken met ontwikkelingen in de markt, maar het is ook typisch voor het unieke karakter van het familiebedrijf en de uitdagingen die dat met zich meebrengt. BDO Accountants & Adviseurs pakte deze uitdagingen op met Ruud Loos, senior manager bij de Adviesgroep Familiebedrijven.

“In een familiebedrijf werken veel dingen anders. Er is een sterk commitment en er is bereidheid om serieuze offers te brengen”. Maar Ruud kent ook de valkuilen.  Want al ruim 25 jaar geleden heeft BDO het familiebedrijvendomein als specialisme erkend. Er is dan ook sindsdien volop geïnvesteerd in onderzoek, kennisdeling en opleiding van haar medewerkers. Dat heeft ervoor gezorgd dat BDO naast alle aanwezige financiële, fiscale en juridische kennis, in staat is om families te helpen met hun zakelijke uitdagingen. Of het nu gaat om opvolging of problemen in de samenwerking, de kern is dat onderwerpen bespreekbaar gemaakt moeten worden. “En juist dat vinden de leiders van familiebedrijven wel eens lastig” aldus Loos, “vanuit een angst om de harmonie te verstoren.”

Vitaal en dynamisch

Ieder jaar laat BDO samen met de Rabobank door de Erasmus Universiteit onderzoek uitvoeren naar belangrijke onderwerpen in het familiebedrijf. Dit jaar werd onderzocht hoe oudere familiebedrijven er toch in slagen om vitaal en dynamisch te blijven; wat is het geheim van hun ‘eeuwige jeugd’? Slechts 30 procent overleeft immers zelfstandig een generatiewissel, terwijl continuïteit vaak de voornaamste doelstelling van familiebedrijven is. De resultaten zijn relevant voor alle familiebedrijven die voorbij de eerste generatie gaan. Het antwoord is even simpel als doeltreffend: ook een familiebedrijf heeft onderhoud nodig om ‘eeuwig jeugdig’ te blijven.

​Zeven ingrediënten

“Simpelweg maar door blijven rijden leidt ook niet tot positief resultaat op de lange termijn”, aldus Loos. “Wel hebben we zeven ingrediënten ontdekt, die we terugzien bij oudere en succesvolle familiebedrijven. Zij focussen op groei, investeren in innovatie, waarbij ze heel goed weten waar ze wel en niet goed in zijn en juist hun kracht gebruiken om te optimaliseren. Dat doen ze niet alleen met familie in de leiding, ze halen ook nieuwe prikkels naar binnen zoals extern management of een Raad van Advies. Belangrijk is het dat overdragers ruimte geven aan hun opvolgers. Vitale oudere familiebedrijven koesteren hun merkwaarde en reputatie richting klanten en medewerkers. Een laatste tip is, zoek elkaar op als familiebedrijf, leer van elkaar.

De onderzoeksresultaten zijn, voorzien van zes aansprekende ondernemerscases, gebundeld in een compact boek dat kosteloos aan te vragen is via www.bdo.nl/familiebedrijvenboek. Wilt u zelf de vitaliteit van uw eigen familiebedrijf beoordelen, dan kunt u ook de vitaliteitsscan invullen via www.bdo.nl/vitaliteitsscan of contact opnemen met Ruud Loos via ruud.loos@bdo.nl.

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.
BDO Accountants & Adviseurs: familiebedrijf vraagt om onderhoud - Automobielmanagement.nl

BDO Accountants & Adviseurs: familiebedrijf vraagt om onderhoud

brand story

De automotive industrie kent veel familiebedrijven. Toch is een overdracht binnen de familie niet vanzelfsprekend. Dat heeft te maken met ontwikkelingen in de markt, maar het is ook typisch voor het unieke karakter van het familiebedrijf en de uitdagingen die dat met zich meebrengt. BDO Accountants & Adviseurs pakte deze uitdagingen op met Ruud Loos, senior manager bij de Adviesgroep Familiebedrijven.

“In een familiebedrijf werken veel dingen anders. Er is een sterk commitment en er is bereidheid om serieuze offers te brengen”. Maar Ruud kent ook de valkuilen.  Want al ruim 25 jaar geleden heeft BDO het familiebedrijvendomein als specialisme erkend. Er is dan ook sindsdien volop geïnvesteerd in onderzoek, kennisdeling en opleiding van haar medewerkers. Dat heeft ervoor gezorgd dat BDO naast alle aanwezige financiële, fiscale en juridische kennis, in staat is om families te helpen met hun zakelijke uitdagingen. Of het nu gaat om opvolging of problemen in de samenwerking, de kern is dat onderwerpen bespreekbaar gemaakt moeten worden. “En juist dat vinden de leiders van familiebedrijven wel eens lastig” aldus Loos, “vanuit een angst om de harmonie te verstoren.”

Vitaal en dynamisch

Ieder jaar laat BDO samen met de Rabobank door de Erasmus Universiteit onderzoek uitvoeren naar belangrijke onderwerpen in het familiebedrijf. Dit jaar werd onderzocht hoe oudere familiebedrijven er toch in slagen om vitaal en dynamisch te blijven; wat is het geheim van hun ‘eeuwige jeugd’? Slechts 30 procent overleeft immers zelfstandig een generatiewissel, terwijl continuïteit vaak de voornaamste doelstelling van familiebedrijven is. De resultaten zijn relevant voor alle familiebedrijven die voorbij de eerste generatie gaan. Het antwoord is even simpel als doeltreffend: ook een familiebedrijf heeft onderhoud nodig om ‘eeuwig jeugdig’ te blijven.

​Zeven ingrediënten

“Simpelweg maar door blijven rijden leidt ook niet tot positief resultaat op de lange termijn”, aldus Loos. “Wel hebben we zeven ingrediënten ontdekt, die we terugzien bij oudere en succesvolle familiebedrijven. Zij focussen op groei, investeren in innovatie, waarbij ze heel goed weten waar ze wel en niet goed in zijn en juist hun kracht gebruiken om te optimaliseren. Dat doen ze niet alleen met familie in de leiding, ze halen ook nieuwe prikkels naar binnen zoals extern management of een Raad van Advies. Belangrijk is het dat overdragers ruimte geven aan hun opvolgers. Vitale oudere familiebedrijven koesteren hun merkwaarde en reputatie richting klanten en medewerkers. Een laatste tip is, zoek elkaar op als familiebedrijf, leer van elkaar.

De onderzoeksresultaten zijn, voorzien van zes aansprekende ondernemerscases, gebundeld in een compact boek dat kosteloos aan te vragen is via www.bdo.nl/familiebedrijvenboek. Wilt u zelf de vitaliteit van uw eigen familiebedrijf beoordelen, dan kunt u ook de vitaliteitsscan invullen via www.bdo.nl/vitaliteitsscan of contact opnemen met Ruud Loos via ruud.loos@bdo.nl.

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.