8 procent van de ondervraagde forenzen verwacht zelfs helemaal niet meer te reizen naar het werk. Dat vooral forenzen hun oude reisgedrag niet zullen oppakken in het post-coronatijdperk, heeft forse gevolgen voor de spoorvervoerder. Woon-werkverkeer is namelijk goed voor de helft van de totale inkomsten van NS. “Als deze groep al één dag per week gaat thuiswerken, dan betekent dat meteen tien procent minder omzet voor NS. Onze marges zijn beperkt, dus zo’n klap is voor ons moeilijk op te vangen”, aldus Tjalling Smit, lid van de raad van bestuur.

Spreiding

Er ligt volgens Smit een uitdaging voor de dagen dat forenzen nog wél de trein pakken. Uit het onderzoek kwamen vooral dinsdag en donderdag uit de bus als populaire dagen om naar kantoor te gaan, met de maandag op de derde plek. Smit: “We moeten na de crisis niet meer in de oude gewoonte terugvallen om allemaal op hetzelfde moment in de trein te stappen. Het is belangrijk om met bedrijven, scholen en andere organisaties afspraken te maken over dagen waarop men naar school en kantoor reist om te voorkomen dat er drukke spitsdagen ontstaan.”

NS noemde de terugkeer van de forens augustus vorig jaar cruciaal voor herstel van het aantal reizigers. De vervoerder sprak toen de verwachting uit de reizigersaantallen pas na 2024 weer op het oude niveau liggen als gevolg van veranderd reisgedrag en economische krimp. Toen de maatregelen halverwege 2020 werden versoepeld, keerden voornamelijk sociaal-recreatieve reizigers terug.

Recreatieve reizen

De terugval onder deze recreatieve reizigers ligt dan ook naar verwachting lager. Zo’n driekwart van deze reizigers denkt post-corona gewoon weer het oude reisgedrag op te pakken. Als de coronacrisis eenmaal achter de rug is, verwachten zij zelfs tijdelijk vaker met de trein te reizen om uitgestelde dagtrips in te halen.

Voorlopig is dit toekomstmuziek zolang de tweede lockdown van kracht blijft. Op werkdagen is het aantal treinreizigers weer gedaald tot gemiddeld 20 procent vergeleken met voor de coronacrisis. Meer dan de helft van de ondervraagde reizigers laat de trein links liggen omdat ze geen noodzakelijke reis hoeven te maken en drukte willen mijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding