De berijders betalen een vast bedrag per maand voor de auto, plus een bedrag voor de gereden kilometers. Dit alles is inclusief onderhoud, verzekering en brandstof. Het vaste bedrag wordt evenredig gedeeld tussen gebruikers en de kilometerkosten worden aan het einde van de maand verrekend naar verbruik. De gebruikers reserveren, openen en sluiten hun auto via een app. De techniek hiervoor wordt geleverd door deelplatform WeGo Carsharing.

Zelfstandig leasen

Amigo biedt ook de mogelijkheid om zelfstandig een auto te leasen. ‘Je bent dan vrij om te bepalen of en met wie je de auto deelt’. De hoofdgebruiker betaalt het maandelijkse vaste bedrag dan zelf. De opbrengsten van de deelritten gaan van dit bedrag af legt Louwman in een verklaring uit. Dit laatste doet overigens denken aan de manier waarop Lynk & Co te werk gaat, dat ook auto’s aanbiedt via een leaseconstructie en autodelen aanmoedigt ‘om er zelfs zoveel geld mee te verdienen dat je uiteindelijk gratis in je auto rijdt’.

Duurzaam

Amigo zet overigens geen nieuwe auto’s in, maar maakt gebruik van het bestaande Nederlandse autonetwerk, waarin nu auto’s stilstaan. “Zo zorgen we ervoor dat jong gebruikte, stilstaande auto’s efficiënter worden ingezet in plaats van nieuwe auto’s te produceren”, aldus Aimée de Vries van Louwman Group.

Lees ook:
Lynk & Co CEO Alain Visser: “We verkopen geen auto’s maar mobiliteit”
Louwman Group vergroot belang in Fietsvoordeelshop.nl