Reisapps zijn voorbode van MaaS maar 89 procent heeft er nog nooit van gehoord

Reisapps zoals 9292ov, Google Maps en Uber worden door meer dan de helft van Nederland gebruikt, blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder 1.350 Nederlanders. Hoewel deze reisapps de voorbode zijn van MaaS weet bijna niemand wat hiermee wordt bedoeld.

Maar liefst 89 procent van de Nederlanders heeft zelfs nog nooit van de term MaaS gehoord stelt ALD op basis van het onderzoek. In de Randstad en onder jongeren is het begrip weliswaar bekender, maar wat het precies inhoudt is niet altijd even duidelijk. Het noorden van het land is het minst bekend met MaaS. Toch wordt de huidige generatie reisapps gezien als de basis voor wat in de toekomst als Mobility-as-a-Service (MaaS) aangeboden gaat worden, een systeem waarbij de reiziger gebruik kan maken van een combinatie aan vervoersopties en dit via een platform of app ‘on demand’ kan plannen, boeken en betalen.

Werk aan de winkel

66 procent van de Nederlanders ervaart momenteel echter geen nadelen bij het gebruik van reisapps. En bijna 40 procent ziet vooralsnog geen voordelen bij het gebruik van MaaS, terwijl de nadelen van de huidige generatie reisapps (meerdere apps om een reis te plannen, vertragingen die niet meegenomen worden in het reisadvies en dat je er nog niet je hele reis mee kan betalen) met MaaS juist tot het verleden moeten gaan behoren.

Liever niet delen

Individuele mobiliteit geniet binnen MaaS vooralsnog de voorkeur. Het delen van vervoer beschouwt 33 procent als het grootste nadeel van MaaS. Bijna een kwart is bang, dat het vervoersmiddel dat zij nodig hebben op het moment van gebruik niet beschikbaar is. Nagenoeg driekwart van de deelnemers aan dit onderzoek die een auto bezitten, wil deze niet delen. Meerten van Hooijdonk is MaaS-expert bij ALD Automotive: “Randstedelingen zien wel meer het voordeel in van het niet zelf hoeven aanschaffen van een auto. Deelmobiliteit als onderdeel van MaaS biedt daarom veel kansen in de steden.”

Vooral kansen

Ondanks de onbekendheid en technische uitdagingen zijn er toch vooral kansen voor MaaS stelt Van Hooijdonk. “Het onderzoek wijst namelijk uit dat MaaS kansen biedt, die aansluiten bij de behoeften van reizigers; flexibiliteit, ontzorging en gemak. Hier kunnen onder meer leasemaatschappijen en werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen door in deze mobiliteitsbehoeften te faciliteren. Helemaal als we straks na de lockdown weer gaan reizen: een goed moment om gewoontegedrag te doorbreken.”

Lees ook:
Elektrisch rijden belangrijkste mobiliteitstrend volgens Nederlanders

Dit is hét moment om de gewenste gedragsverandering voor MaaS door te voeren. Het MaaS Congres 2021 op 16 en 17 maart biedt daarvoor de gelegenheid. Met toonaangevende sprekers die kennis delen en er is natuurlijk ruimte om elkaar online te ontmoeten en te netwerken. Bekijk het programma op www.maascongres.nl.

Reisapps zijn voorbode van MaaS maar 89 procent heeft er nog nooit van gehoord - Automobielmanagement.nl

Reisapps zijn voorbode van MaaS maar 89 procent heeft er nog nooit van gehoord

Reisapps zoals 9292ov, Google Maps en Uber worden door meer dan de helft van Nederland gebruikt, blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder 1.350 Nederlanders. Hoewel deze reisapps de voorbode zijn van MaaS weet bijna niemand wat hiermee wordt bedoeld.

Maar liefst 89 procent van de Nederlanders heeft zelfs nog nooit van de term MaaS gehoord stelt ALD op basis van het onderzoek. In de Randstad en onder jongeren is het begrip weliswaar bekender, maar wat het precies inhoudt is niet altijd even duidelijk. Het noorden van het land is het minst bekend met MaaS. Toch wordt de huidige generatie reisapps gezien als de basis voor wat in de toekomst als Mobility-as-a-Service (MaaS) aangeboden gaat worden, een systeem waarbij de reiziger gebruik kan maken van een combinatie aan vervoersopties en dit via een platform of app ‘on demand’ kan plannen, boeken en betalen.

Werk aan de winkel

66 procent van de Nederlanders ervaart momenteel echter geen nadelen bij het gebruik van reisapps. En bijna 40 procent ziet vooralsnog geen voordelen bij het gebruik van MaaS, terwijl de nadelen van de huidige generatie reisapps (meerdere apps om een reis te plannen, vertragingen die niet meegenomen worden in het reisadvies en dat je er nog niet je hele reis mee kan betalen) met MaaS juist tot het verleden moeten gaan behoren.

Liever niet delen

Individuele mobiliteit geniet binnen MaaS vooralsnog de voorkeur. Het delen van vervoer beschouwt 33 procent als het grootste nadeel van MaaS. Bijna een kwart is bang, dat het vervoersmiddel dat zij nodig hebben op het moment van gebruik niet beschikbaar is. Nagenoeg driekwart van de deelnemers aan dit onderzoek die een auto bezitten, wil deze niet delen. Meerten van Hooijdonk is MaaS-expert bij ALD Automotive: “Randstedelingen zien wel meer het voordeel in van het niet zelf hoeven aanschaffen van een auto. Deelmobiliteit als onderdeel van MaaS biedt daarom veel kansen in de steden.”

Vooral kansen

Ondanks de onbekendheid en technische uitdagingen zijn er toch vooral kansen voor MaaS stelt Van Hooijdonk. “Het onderzoek wijst namelijk uit dat MaaS kansen biedt, die aansluiten bij de behoeften van reizigers; flexibiliteit, ontzorging en gemak. Hier kunnen onder meer leasemaatschappijen en werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen door in deze mobiliteitsbehoeften te faciliteren. Helemaal als we straks na de lockdown weer gaan reizen: een goed moment om gewoontegedrag te doorbreken.”

Lees ook:
Elektrisch rijden belangrijkste mobiliteitstrend volgens Nederlanders

Dit is hét moment om de gewenste gedragsverandering voor MaaS door te voeren. Het MaaS Congres 2021 op 16 en 17 maart biedt daarvoor de gelegenheid. Met toonaangevende sprekers die kennis delen en er is natuurlijk ruimte om elkaar online te ontmoeten en te netwerken. Bekijk het programma op www.maascongres.nl.