Met gezond verstand samenwerken met de autobranche

column

Als we na corona weer echt mogen bewegen staat een ding als een paal boven water; de auto is en blijft het belangrijkste vervoersmiddel voor miljoenen automobilisten die elke dag de weg op willen. We zijn door de grens van 9 miljoen automobilisten heen in ons kleine landje.

Voor bijna 80 procent van alle afgelegde kilometers in Nederland wordt onze heilige koe ingezet. De keuze voor comfort, snelheid, plezier en flexibiliteit is daarbij leidend. We hebben merkdealers, Bovag-leden en de hele automobranche van auto’s tot toeleveringen daarbij hard nodig!

Op dit moment is de auto fors belast en bepaalt de fiscus welke auto’s aantrekkelijk zijn door lagere bijtelling of de BPM. Ik vraag mij weleens af; wie verkoopt eigenlijk auto’s? De Minister van Financiën of alle ondernemers en experts uit de autobranche? Het systeem is soms doorgeslagen. Natuurlijk moeten we onze uitstoot naar beneden brengen, maar dat kan het beste op Europees niveau door een gemiddeld lagere CO2-uitstoot per fabrikant te vragen. Een gelijk speelveld op onze interne markt binnen Europa. Zo zijn auto’s van nu alweer fors schoner dan de auto van tien jaar geleden. Dat is groot succes.

Spelen met de bijtelling doet veel minder. Neem de Mitsubishi Outlander, een wereldwijde flop die alleen in Nederland goed werd verkocht door de lage bijtelling. Nu de lage bijtelling is vervallen, raak je de Outlander aan de straatstenen niet kwijt. En de milieuwinst was ver te zoeken. Ook de verkoop van Tesla is gehalveerd nu de gunstige bijtelling tot 40.000 euro is beperkt. Doordat de bijtelling en BPM ook vaak worden bijgesteld geeft het onnodige onzekerheid en verstoort het de automarkt. Ook de import van auto’s wordt daarmee gestimuleerd dat ten koste kan gaan van onze autobranche. Laat de markt op basis van heldere afspraken over CO2-uitstoot en andere doelen daarom zelf haar steentje bijdragen in plaats van specifieke auto’s over te stimuleren om daar vervolgens na een paar jaar weer mee te stoppen. Soms heeft de markt een zetje nodig, maar we moeten daarin niet doorslaan.

In verkiezingstijd steekt ook altijd rekeningrijden of de spitsheffing weer de kop op. Gaan we die auto en daarmee indirect de autobranche dan een vijfde keer belasten? Ik vind van niet. Betalen naar gebruik klinkt goed, maar niet naast accijnzen, motorrijtuigenbelasting, BPM, bijtelling en de provinciale opcenten. Ik zet de opsomming maar even neer, omdat wij soms lijken te vergeten hoe vaak de auto is belast. Met ruim 20 miljard aan autobelastingen, naast de inkomsten vanuit de autobranche, is dat meer dan voldoende. We moeten vooral toe naar een eerlijker systeem voor de consument, maar ook voor alle ondernemers en professionals die hun dagelijks brood verdienen in deze vitale sector. Daar sta ik voor.

Laurens van Doeveren is autoliefhebber, fractievoorzitter van de VVD in Wassenaar en kandidaat Tweede Kamerlid #51 voor de VVD.

Met gezond verstand samenwerken met de autobranche - Automobielmanagement.nl

Met gezond verstand samenwerken met de autobranche

column

Als we na corona weer echt mogen bewegen staat een ding als een paal boven water; de auto is en blijft het belangrijkste vervoersmiddel voor miljoenen automobilisten die elke dag de weg op willen. We zijn door de grens van 9 miljoen automobilisten heen in ons kleine landje.

Voor bijna 80 procent van alle afgelegde kilometers in Nederland wordt onze heilige koe ingezet. De keuze voor comfort, snelheid, plezier en flexibiliteit is daarbij leidend. We hebben merkdealers, Bovag-leden en de hele automobranche van auto’s tot toeleveringen daarbij hard nodig!

Op dit moment is de auto fors belast en bepaalt de fiscus welke auto’s aantrekkelijk zijn door lagere bijtelling of de BPM. Ik vraag mij weleens af; wie verkoopt eigenlijk auto’s? De Minister van Financiën of alle ondernemers en experts uit de autobranche? Het systeem is soms doorgeslagen. Natuurlijk moeten we onze uitstoot naar beneden brengen, maar dat kan het beste op Europees niveau door een gemiddeld lagere CO2-uitstoot per fabrikant te vragen. Een gelijk speelveld op onze interne markt binnen Europa. Zo zijn auto’s van nu alweer fors schoner dan de auto van tien jaar geleden. Dat is groot succes.

Spelen met de bijtelling doet veel minder. Neem de Mitsubishi Outlander, een wereldwijde flop die alleen in Nederland goed werd verkocht door de lage bijtelling. Nu de lage bijtelling is vervallen, raak je de Outlander aan de straatstenen niet kwijt. En de milieuwinst was ver te zoeken. Ook de verkoop van Tesla is gehalveerd nu de gunstige bijtelling tot 40.000 euro is beperkt. Doordat de bijtelling en BPM ook vaak worden bijgesteld geeft het onnodige onzekerheid en verstoort het de automarkt. Ook de import van auto’s wordt daarmee gestimuleerd dat ten koste kan gaan van onze autobranche. Laat de markt op basis van heldere afspraken over CO2-uitstoot en andere doelen daarom zelf haar steentje bijdragen in plaats van specifieke auto’s over te stimuleren om daar vervolgens na een paar jaar weer mee te stoppen. Soms heeft de markt een zetje nodig, maar we moeten daarin niet doorslaan.

In verkiezingstijd steekt ook altijd rekeningrijden of de spitsheffing weer de kop op. Gaan we die auto en daarmee indirect de autobranche dan een vijfde keer belasten? Ik vind van niet. Betalen naar gebruik klinkt goed, maar niet naast accijnzen, motorrijtuigenbelasting, BPM, bijtelling en de provinciale opcenten. Ik zet de opsomming maar even neer, omdat wij soms lijken te vergeten hoe vaak de auto is belast. Met ruim 20 miljard aan autobelastingen, naast de inkomsten vanuit de autobranche, is dat meer dan voldoende. We moeten vooral toe naar een eerlijker systeem voor de consument, maar ook voor alle ondernemers en professionals die hun dagelijks brood verdienen in deze vitale sector. Daar sta ik voor.

Laurens van Doeveren is autoliefhebber, fractievoorzitter van de VVD in Wassenaar en kandidaat Tweede Kamerlid #51 voor de VVD.