De tweede generatie van Toyota’s waterstofauto is er vanaf 65.995 euro. Dat is 15.000 euro goedkoper dan zijn voorganger. Bij zakelijk gebruik geldt het laagste bijtellingstarief van 12 procent over de volledige fiscale waarde. Om kopers over de streep te trekken kan er ook meteen een eigen tankstation voor waterstof besteld worden.

”Het tankstation voor eigen gebruik is zinvol voor bedrijven met meerdere elektrische auto’s op waterstof waarbij het gemak van tanken onder werktijd van toepassing is of waar nu nog geen publiek waterstoftankstation in de buurt aanwezig is. Ook het verwijderen van het vulpunt is bij de lease inbegrepen”, laat Toyota Nederland (Louwman & Parqui) weten.

Kleinschalig vulpunt

Resato International, specialist in hogedrukoplossingen, heeft een kleinschalig vulpunt ontwikkeld, bedoeld als kostenefficiënte oplossing voor het tanken van waterstof met 700 bar op eigen grond. Hiermee kan de Toyota Mirai op eigen terrein – mits voldaan wordt aan lokale eisen – in gemiddeld 50 minuten volgetankt worden. De bestuurder bespaart hiermee reistijd naar een van de publieke waterstoftankstations in Nederland. Het tanken bij het eigen station duurt wel aanzienlijk langer dan bij een openbare locatie. Daar is de tank binnen drie tot vijf minuten gevuld.

De combinatie met het eigen tankstation is zowel mogelijk bij koop als bij lease. Bedrijven die bijvoorbeeld kiezen voor een periode van vijf jaar operationeel lease, betalen een maandelijks leasebedrag waarbij desgewenst alles inbegrepen is: financiering, vergunningsprocedure, plaatsing van de FOS700, levering van waterstof en onderhoud aan zowel de Toyota Mirai als het waterstoftankstation.

Tankservice

De infrastructuur voor waterstof is nog volop in ontwikkeling. Toyota biedt de Mirai daarom ook aan met een tankservice. Als de rijder hierom vraagt, wordt de Mirai thuis of op het werk opgehaald, volgetankt en weer teruggebracht. De tankservice geldt voor rijders die zich in een straal van 50 kilometer van een waterstoftankstation bevinden.