De auto-industrie verwelkomt uiteraard nieuwkomers, benadrukte Toyoda bij de Japan Automobile Manufacturers Association waarvan hij voorzitter is. “Maar na het bouwen van een auto wil ik wel eens zien hoe ze voorbereid zijn om zeg maar 40 jaar lang om te gaan met klanten en met de voortdurende veranderingen. Iedereen kan een auto bouwen maar er is meer nodig om een succesvol EV-bedrijf te worden. Nieuwe techbedrijven die de sector binnen komen zouden de auto-industrie nieuw leven in kunnen blazen en de klant een bredere keus kunnen bieden. Maar hun komst moet wel eerlijk zijn voor die klanten in de zin dat die bedrijven ook voorbereid moeten zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor de gehele levenscyclus van hun auto’s, van het onderhoud tot de eventuele sloop.’’

100 miljoen auto’s

De topman van Toyota, het grootste autobedrijf ter wereld, herhaalt daarmee zijn waarschuwing aan nieuwe automerken. Eerder haalde hij fel uit naar Tesla dat volgens hem ‘geen echte producten maakt’. Ook daar hamerde hij op de langjarige ervaring: “Tesla mag dan de hoogste beurswaarde hebben, het heeft niet wat Toyota heeft: ervaring met het bouwen van 100 miljoen auto’s.’’ Ook Herbert Diess, bestuursvoorzitter van het tweede autobedrijf ter wereld Volkswagen Groep, heeft gepoogd het enthousiasme voor een Apple-auto te temperen. “De autosector zit heel anders in elkaar dan de tech-industrie en Apple zal er niet in slagen om het in korte tijd over te nemen,’’ stelde hij in een interview.

Lees ook:
Toyota-baas neemt Tesla op de korrel