Belang van ritregistratiesystemen wordt alleen maar groter

brand story

De Vereniging Zakelijke Rijders voert in opdracht van de Mobiliteitsalliantie en het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat een onderzoek uit naar de variabele bijtelling. De vraag is: gaan zakelijk rijders zich anders gedragen wanneer de bijtelling meebeweegt met het aantal kilometers dat zij jaarlijks rijden? Een relevante vraag want een volgend kabinet kan zomaar besluiten dat de variabele bijtelling er gaat komen.

Ook TrackJack is betrokken bij het onderzoek vertelt marketeer Micha Ligtvoet. “Wanneer je een variabele bijtelling introduceert kan het betekenen dat mensen die weinig privékilometers rijden ook minder bijtelling betalen. Wellicht kiezen zij ervoor een elektrisch fiets of een pedelec aan te schaffen. Aan de andere kant: kilometervreters kunnen ervoor kiezen om vaker met de trein te gaan om niet méér bijtelling te gaan betalen.”

Het onderzoek, dat begon in augustus 2020 is afgelopen januari afgerond. “We hebben de data uit de deelnemende voertuigvolgsystemen aangeleverd, de resultaten worden uiterlijk deze maand bekendgemaakt.” Voorzitter van de Vereniging Zakelijk Rijders Jan van Delft kon in ieder geval al wel onthullen dat ‘zodra het geld gaat kosten de Nederlander gaat nadenken over zijn gedrag’. Bewustwording en nadenken over het gebruik van de auto zou dan ook een belangrijke reden kunnen zijn voor het invoeren van een variabele bijtelling. “Voertuigvolgsystemen worden dan helemaal relevant voor een sluitende administratie.”

Fluctuatie

Wat sowieso opvalt in ons rijgedrag is de enorme fluctuatie die afgelopen jaar plaatsvond, blijkt uit een data-analyse. “Tussen januari en april 2020 zagen we een teruggang van 35 procent in gereden kilometers! Het aantal gereden ritten neemt in dezelfde periode af met 25 procent.” In de zomer van 2020 stapten we weer vaker in de auto maar vanaf september tot nu is er weer een flinke daling te constateren. “Februari 2021 laat het laagste aantal kilometers zien van de afgelopen 14 maanden. Het is nu nog steeds 25 procent minder dan een jaar geleden. Dat kan gevolgen hebben voor de keuzes die organisaties maken met betrekking tot hun wagenpark.”

Opvallend is verder dat veel zzp’ers en kleine ondernemers met twee of drie auto’s er vaker voor kiezen om een ritregistratiesysteem aan te schaffen. Ook in het mkb constateert Ligtvoet meer belangstelling voor ritregistratiesystemen. “Daar heb je het over een verdubbeling. Die groep kiest er dus vaker voor om niet meer de standaard bijtelling te betalen, met het risico dat ze te veel betalen, maar om kilometers te registreren.”

(tekst loopt door onder de afbeelding)

Kosten besparen

Een laatste punt dat Ligtvoet wil aanstippen: ons rijgedrag. Sturen op rijgedrag kan helpen om betere bestuurders te maken. “We bieden een online omgeving waarin je allerlei opdrachten kan uitvoeren en vragen kan beantwoorden over uiteenlopende verkeerssituaties. Je ziet hoe je zelf zou reageren en krijgt feedback over hoe het beter kan.” Uiteindelijk doel is om wagenparkbeheerders te helpen kosten te besparen. “Denk aan het terugdringen van ‘sportief’ rijgedrag. Zo bespaar je op het brandstofgebruik en slijtage van de auto’s.”

Belang van ritregistratiesystemen wordt alleen maar groter - Automobielmanagement.nl

Belang van ritregistratiesystemen wordt alleen maar groter

brand story

De Vereniging Zakelijke Rijders voert in opdracht van de Mobiliteitsalliantie en het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat een onderzoek uit naar de variabele bijtelling. De vraag is: gaan zakelijk rijders zich anders gedragen wanneer de bijtelling meebeweegt met het aantal kilometers dat zij jaarlijks rijden? Een relevante vraag want een volgend kabinet kan zomaar besluiten dat de variabele bijtelling er gaat komen.

Ook TrackJack is betrokken bij het onderzoek vertelt marketeer Micha Ligtvoet. “Wanneer je een variabele bijtelling introduceert kan het betekenen dat mensen die weinig privékilometers rijden ook minder bijtelling betalen. Wellicht kiezen zij ervoor een elektrisch fiets of een pedelec aan te schaffen. Aan de andere kant: kilometervreters kunnen ervoor kiezen om vaker met de trein te gaan om niet méér bijtelling te gaan betalen.”

Het onderzoek, dat begon in augustus 2020 is afgelopen januari afgerond. “We hebben de data uit de deelnemende voertuigvolgsystemen aangeleverd, de resultaten worden uiterlijk deze maand bekendgemaakt.” Voorzitter van de Vereniging Zakelijk Rijders Jan van Delft kon in ieder geval al wel onthullen dat ‘zodra het geld gaat kosten de Nederlander gaat nadenken over zijn gedrag’. Bewustwording en nadenken over het gebruik van de auto zou dan ook een belangrijke reden kunnen zijn voor het invoeren van een variabele bijtelling. “Voertuigvolgsystemen worden dan helemaal relevant voor een sluitende administratie.”

Fluctuatie

Wat sowieso opvalt in ons rijgedrag is de enorme fluctuatie die afgelopen jaar plaatsvond, blijkt uit een data-analyse. “Tussen januari en april 2020 zagen we een teruggang van 35 procent in gereden kilometers! Het aantal gereden ritten neemt in dezelfde periode af met 25 procent.” In de zomer van 2020 stapten we weer vaker in de auto maar vanaf september tot nu is er weer een flinke daling te constateren. “Februari 2021 laat het laagste aantal kilometers zien van de afgelopen 14 maanden. Het is nu nog steeds 25 procent minder dan een jaar geleden. Dat kan gevolgen hebben voor de keuzes die organisaties maken met betrekking tot hun wagenpark.”

Opvallend is verder dat veel zzp’ers en kleine ondernemers met twee of drie auto’s er vaker voor kiezen om een ritregistratiesysteem aan te schaffen. Ook in het mkb constateert Ligtvoet meer belangstelling voor ritregistratiesystemen. “Daar heb je het over een verdubbeling. Die groep kiest er dus vaker voor om niet meer de standaard bijtelling te betalen, met het risico dat ze te veel betalen, maar om kilometers te registreren.”

(tekst loopt door onder de afbeelding)

Kosten besparen

Een laatste punt dat Ligtvoet wil aanstippen: ons rijgedrag. Sturen op rijgedrag kan helpen om betere bestuurders te maken. “We bieden een online omgeving waarin je allerlei opdrachten kan uitvoeren en vragen kan beantwoorden over uiteenlopende verkeerssituaties. Je ziet hoe je zelf zou reageren en krijgt feedback over hoe het beter kan.” Uiteindelijk doel is om wagenparkbeheerders te helpen kosten te besparen. “Denk aan het terugdringen van ‘sportief’ rijgedrag. Zo bespaar je op het brandstofgebruik en slijtage van de auto’s.”