75 procent wagenparkbeheerders vreest reputatieschade bij slecht rijgedrag

Driekwart van de Europese wagenparkbeheerders vreest dat slecht rijgedrag tot reputatieschade kan leiden. Dit blijkt uit onderzoek van Webfleet Solutions. Uit dat onderzoek blijkt ook dat 42 procent van alle zakelijke voertuigen bij een tot vijf aanrijdingen per jaar is betrokken.

Webfleet Solutions, een Europese aanbieder van telematica-oplossingen, heeft 1.050 wagenparkbeheerders in Europa ondervraagd om inzicht te krijgen in hun standpunten ten opzichte van verkeersveiligheid. Volgens het onderzoek is 42 procent van de commerciële wagenparken betrokken bij één tot vijf aanrijdingen per jaar. In 90 procent van de gevallen is een menselijke fout de oorzaak. 84 procent van de ondervraagde wagenparkbeheerders is het er mee eens dat slecht rijgedrag een negatieve impact heeft op hun bedrijf.

Top drie

De top drie van slechte rijgewoonten waarover zij zich het meeste zorgen maken zijn: het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur (77 procent), vermoeid rijden (75 procent) en te hard rijden (74 procent). Bovendien is reputatieverlies voor het bedrijf door onveilig gedrag van zijn bestuurders, ook een belangrijk aandachtspunt voor commerciële vloten. 75 procent van de wagenparkbeheerders zegt bezorgd te zijn dat slecht rijgedrag de reputatie van hun bedrijf zal schaden.

Claims

Andere weggebruikers vormen naast een veiligheidsrisico, ook een risico voor valse verzekeringsclaims meldt Webfleet Solutions. ‘Volgens het onderzoek worden per maand gemiddeld drie verzekeringsclaims tegen commerciële vloten ingediend. In het VK bijvoorbeeld schatten verzekeringsexperts dat 60 procent van alle whiplashclaims frauduleus is. Deze kwestie wordt weerspiegeld in de resultaten van het onderzoek, waarbij 65 procent van de wagenparkbeheerders zorgen heeft over valse claims tegen hun bestuurders’.

Lees ook:
‘69 procent Nederlandse zakenauto’s en bedrijfswagens kan elektrisch’

75 procent wagenparkbeheerders vreest reputatieschade bij slecht rijgedrag - Automobielmanagement.nl

75 procent wagenparkbeheerders vreest reputatieschade bij slecht rijgedrag

Driekwart van de Europese wagenparkbeheerders vreest dat slecht rijgedrag tot reputatieschade kan leiden. Dit blijkt uit onderzoek van Webfleet Solutions. Uit dat onderzoek blijkt ook dat 42 procent van alle zakelijke voertuigen bij een tot vijf aanrijdingen per jaar is betrokken.

Webfleet Solutions, een Europese aanbieder van telematica-oplossingen, heeft 1.050 wagenparkbeheerders in Europa ondervraagd om inzicht te krijgen in hun standpunten ten opzichte van verkeersveiligheid. Volgens het onderzoek is 42 procent van de commerciële wagenparken betrokken bij één tot vijf aanrijdingen per jaar. In 90 procent van de gevallen is een menselijke fout de oorzaak. 84 procent van de ondervraagde wagenparkbeheerders is het er mee eens dat slecht rijgedrag een negatieve impact heeft op hun bedrijf.

Top drie

De top drie van slechte rijgewoonten waarover zij zich het meeste zorgen maken zijn: het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur (77 procent), vermoeid rijden (75 procent) en te hard rijden (74 procent). Bovendien is reputatieverlies voor het bedrijf door onveilig gedrag van zijn bestuurders, ook een belangrijk aandachtspunt voor commerciële vloten. 75 procent van de wagenparkbeheerders zegt bezorgd te zijn dat slecht rijgedrag de reputatie van hun bedrijf zal schaden.

Claims

Andere weggebruikers vormen naast een veiligheidsrisico, ook een risico voor valse verzekeringsclaims meldt Webfleet Solutions. ‘Volgens het onderzoek worden per maand gemiddeld drie verzekeringsclaims tegen commerciële vloten ingediend. In het VK bijvoorbeeld schatten verzekeringsexperts dat 60 procent van alle whiplashclaims frauduleus is. Deze kwestie wordt weerspiegeld in de resultaten van het onderzoek, waarbij 65 procent van de wagenparkbeheerders zorgen heeft over valse claims tegen hun bestuurders’.

Lees ook:
‘69 procent Nederlandse zakenauto’s en bedrijfswagens kan elektrisch’