Harley verkoopt meer, maar niet in Europa

Harley-Davidson heeft in het eerste kwartaal wereldwijd 44.200 nieuwe motoren verkocht. Dat is negen procent meer dan een jaar eerder. Die groei is geheel en al te danken aan de Verenigde Staten en de rest van Noord-Amerika. Daar wist Harley de verkopen op te voeren met 30 procent naar 32.800 stuks.

In de regio Europa, Midden-Oosten, Afrika gaat het minder goed met het motormerk. Daar werden in de eerste drie maanden niet meer dan 4.900 Harley’s afgeleverd, dat is 2.800 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt doordat Harley gestopt is met de verkoop van de Street en Sportster in Europa, door de lockdowns en door vertragingen bij de afleveringen door de pandemie.

Meest gewild

De motorenfabrikant voerde de kwartaalomzet met 30 procent op naar 1,423 miljard dollar. De nettowinst kwam 272 procent hoger uit op 259 miljoen dollar. De operationele marge verbeterde daarmee sterk van 7,7 procent vorig jaar naar 18,5 procent begin 2021. CEO Jochen Zeitz ziet in die resultaten een eerste weerspiegeling van het herstelplan. “De acties die we hebben ondernomen om de business opnieuw vorm te geven, hebben een positieve impact op onze resultaten, met name voor de belangrijkste Noord-Amerikaanse regio.’’

Harley verkoopt meer, maar niet in Europa - Automobielmanagement.nl

Harley verkoopt meer, maar niet in Europa

Harley-Davidson heeft in het eerste kwartaal wereldwijd 44.200 nieuwe motoren verkocht. Dat is negen procent meer dan een jaar eerder. Die groei is geheel en al te danken aan de Verenigde Staten en de rest van Noord-Amerika. Daar wist Harley de verkopen op te voeren met 30 procent naar 32.800 stuks.

In de regio Europa, Midden-Oosten, Afrika gaat het minder goed met het motormerk. Daar werden in de eerste drie maanden niet meer dan 4.900 Harley’s afgeleverd, dat is 2.800 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt doordat Harley gestopt is met de verkoop van de Street en Sportster in Europa, door de lockdowns en door vertragingen bij de afleveringen door de pandemie.

Meest gewild

De motorenfabrikant voerde de kwartaalomzet met 30 procent op naar 1,423 miljard dollar. De nettowinst kwam 272 procent hoger uit op 259 miljoen dollar. De operationele marge verbeterde daarmee sterk van 7,7 procent vorig jaar naar 18,5 procent begin 2021. CEO Jochen Zeitz ziet in die resultaten een eerste weerspiegeling van het herstelplan. “De acties die we hebben ondernomen om de business opnieuw vorm te geven, hebben een positieve impact op onze resultaten, met name voor de belangrijkste Noord-Amerikaanse regio.’’