Kijk terug AM TV: ‘We moeten naar betalen voor gebruik’

Het huidige fiscale systeem is niet meer houdbaar. Dit stelde VNA-voorzitter Renate Hemerik in de uitzending van AM TV op woensdag 12 mei. ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA presenteerden vorige week daarom hun plan voor de hervorming van de autobelastingen. Verder in deze uitzending: Vakgarage komt met een E-mobility concept speciaal voor onderhoud aan elektrische voertuigen.

Betalen per gereden kilometer: het is een vergezicht en realisatie duurt zo’n acht tot tien jaar verwacht ook Renate Hemerik. Het recent gepresenteerde plan moet dan ook als roadmap worden gezien op weg naar dat vergezicht. “Voor de fase daarvoor, in de periode 2022 – 2030 hebben we beschreven wat er moet gebeuren om voor te sorteren op betalen naar gebruik.”

Het plan is tot stand gekomen met in het achterhoofd de Europese klimaatdoelstellingen en een achterhaald belastingsysteem. “Het is niet van deze tijd en helpt niet als we richting betalen naar gebruik gaan. Daarom hebben we zelf de handschoen opgepakt.”

We moeten naar een jonger wagenpark en een wagenpark met meer elektrische auto’s. Tegelijkertijd moet het belastingstelsel op de schop bepleit Hemerik. “We willen af van het feit dat er elk jaar aan de knoppen gedraaid kan worden. Elektrische auto’s moeten daarnaast uiteindelijk ook bij de consument terechtkomen. In ons plan laten we het aanbod van nieuwe EV’s beter aansluiten op wat de consument als occasion wil.”

Vakgarage

Met 335 vestigingen is groei niet een doel op zich, maar er zijn in Nederland zeker nog plekken waar ruimte is voor een Vakgarage stelt voorzitter Vishal Durgaram. “Denk aan dichtbevolkte regio’s of locatie waar veel verkeer is. Ik denk bijvoorbeeld aan Amsterdam-West en Noord, maar ook in Almere, Lelystad en Deventer zou er prima een Vakgarage bij kunnen.”

De EV-markt in het algemeen en de leasemarkt in het bijzonder wordt steeds belangrijker voor Vakgarage. Hiervoor is Vakgarage Professional in het leven geroepen. “Speciaal voor leasemaatschappijen, 145 Vakgarages voeren dit concept inmiddels.” Om de positie op de EV-markt verder te verstevigen komt Vakgarage dit jaar met een E-mobility concept. “Dit concept omvat alles omtrent het onderhoud aan elektrische voertuigen zoals de aanwezigheid van laadpalen, trainingen en equipment.”

Tot slot: de behoefte aan flexibiliteit in mobiliteit zal toenemen denkt Durgaram. “Ik kan nu nog niet zeggen hoe we daarop gaan inspelen maar dat gaan we zeker wel doen.”

Kijk terug AM TV: ‘We moeten naar betalen voor gebruik’ - Automobielmanagement.nl

Kijk terug AM TV: ‘We moeten naar betalen voor gebruik’

Het huidige fiscale systeem is niet meer houdbaar. Dit stelde VNA-voorzitter Renate Hemerik in de uitzending van AM TV op woensdag 12 mei. ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA presenteerden vorige week daarom hun plan voor de hervorming van de autobelastingen. Verder in deze uitzending: Vakgarage komt met een E-mobility concept speciaal voor onderhoud aan elektrische voertuigen.

Betalen per gereden kilometer: het is een vergezicht en realisatie duurt zo’n acht tot tien jaar verwacht ook Renate Hemerik. Het recent gepresenteerde plan moet dan ook als roadmap worden gezien op weg naar dat vergezicht. “Voor de fase daarvoor, in de periode 2022 – 2030 hebben we beschreven wat er moet gebeuren om voor te sorteren op betalen naar gebruik.”

Het plan is tot stand gekomen met in het achterhoofd de Europese klimaatdoelstellingen en een achterhaald belastingsysteem. “Het is niet van deze tijd en helpt niet als we richting betalen naar gebruik gaan. Daarom hebben we zelf de handschoen opgepakt.”

We moeten naar een jonger wagenpark en een wagenpark met meer elektrische auto’s. Tegelijkertijd moet het belastingstelsel op de schop bepleit Hemerik. “We willen af van het feit dat er elk jaar aan de knoppen gedraaid kan worden. Elektrische auto’s moeten daarnaast uiteindelijk ook bij de consument terechtkomen. In ons plan laten we het aanbod van nieuwe EV’s beter aansluiten op wat de consument als occasion wil.”

Vakgarage

Met 335 vestigingen is groei niet een doel op zich, maar er zijn in Nederland zeker nog plekken waar ruimte is voor een Vakgarage stelt voorzitter Vishal Durgaram. “Denk aan dichtbevolkte regio’s of locatie waar veel verkeer is. Ik denk bijvoorbeeld aan Amsterdam-West en Noord, maar ook in Almere, Lelystad en Deventer zou er prima een Vakgarage bij kunnen.”

De EV-markt in het algemeen en de leasemarkt in het bijzonder wordt steeds belangrijker voor Vakgarage. Hiervoor is Vakgarage Professional in het leven geroepen. “Speciaal voor leasemaatschappijen, 145 Vakgarages voeren dit concept inmiddels.” Om de positie op de EV-markt verder te verstevigen komt Vakgarage dit jaar met een E-mobility concept. “Dit concept omvat alles omtrent het onderhoud aan elektrische voertuigen zoals de aanwezigheid van laadpalen, trainingen en equipment.”

Tot slot: de behoefte aan flexibiliteit in mobiliteit zal toenemen denkt Durgaram. “Ik kan nu nog niet zeggen hoe we daarop gaan inspelen maar dat gaan we zeker wel doen.”