“Ik zie in tegendeel veel meer samenwerking en dat is ook mogelijk naarmate de alliantie evolueert. In welke richting dat is, zullen we wel zien. We moeten gebruik maken van het feit dat we al 20 jaar getrouwd zijn, er zijn kinderen, er zijn momenten van spanning maar we hebben veel gewonnen door bij elkaar te blijven.’’
Verzet
Het pad naar een fusie was altijd de strategische inzet van de voormalige gevallen topman Carlos Ghosn. Dat stuitte vooral bij Nissan op veel verzet gezien de onevenwichtige verhoudingen binnen de alliantie. Renault heeft 43,4 procent van de aandelen van Nissan in handen terwijl de Japanse partner niet verder komt dan 15 procent van Renault. Een complicerende factor is ook dat de Franse staat 15 procent van Renault bezit en daar veel invloed kan uitoefenen.
Brilliance
Renault lijkt verder af te willen van een alliantie met het Chinese Brilliance voor de bouw en verkoop van bestelwagens in dat land. Beide partijen werken in een joint venture samen sinds 2017. Brilliance, dat zich in een moeilijke financiële positie bevindt, heeft eerder aangekondigd dat het niet verder meer investeert in die joint venture met Renault. De Franse groep zal later deze maand tijdens een vergadering van de Raad van Bestuur knopen doorhakken.
Lees ook:
Renault CEO Luca de Meo: ‘Nog even de tanden op elkaar’