Potten breken op de zakelijke markt. Dat was het doel dat algemeen directeur Léan Verstoep van Kia Nederland stelde in 2013. Die missie is anno 2021 dik geslaagd met de prestaties van het merk en de zeer succesvolle Niro. Na de eerste acht maanden van 2021 stond het Zuid-Koreaanse merk volgens cijfers van RAI en BOVAG met 19.615 verkochte auto’s bovenaan de lijst, voor Volkswagen en Toyota. De Niro voert met 6.686 registraties de ranglijst van best verkochte modellen aan, voor de Volvo XC40 (5.824) en de Kia Picanto (5.773). De jury van de verkiezing Zakenauto van het Jaar is unaniem: niemand kan om de Niro heen.

“De Kia Niro is uitgegroeid tot een heuse bestseller, scoort prima in het dagelijks gebruik en is door de jaren heen verder opgewaardeerd. Dit Koreaanse merk kent bovendien een stabiele import- en dealerorganisatie, wat zeer belangrijk is voor de zakelijke markt. Deze topnotering is een beloning voor de veranderingen die het merk en dit model in de markt hebben teweeggebracht. Dat belooft veel voor de toekomstige nieuwe generatie van deze verkooptopper”, benadrukt juryvoorzitter en hoofdredacteur van Automobiel Management Remco Nieuwenbroek.

Strategie

Léan Verstoep, Managing Director van Kia Nederland: “Met onze consistente strategie hebben we een sterke positie op de zakelijke markt verkregen en zijn we dit jaar uitgegroeid tot de nummer 1 van Nederland. We zijn er trots op dat de Niro tot en met september 2021 al bijna twee jaar de bestverkochte auto van Nederland is én nu ook Zakenauto van het jaar 2022. De erkenning van de vakjury is voor ons een extra bevestiging dat we met de hele Kia-organisatie op de goede weg zijn richting een duurzaam succesvolle toekomst met grensverleggende elektrische auto’s en slimme mobiliteitsoplossingen.”

Beste Nieuwkomer

De ŠKODA ENYAQ is uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer 2022. De auto roept binnen de vakjury ‘positieve geluiden op’, zo valt in het juryrapport te lezen. ‘Zeker bij de leasespecialisten, want er komen voor de Tsjechische EV opmerkelijk veel aanvragen voor een offerte binnen. Hij rijdt plezierig, ziet er strak en kwalitatief goed uit en biedt onderhuids de geavanceerde MEB-techniek van de Volkswagen-moeder. Kortom, de ENYAQ scoort op de door de jury beoordeelde criteria consequent hoog.’

“Deze prijs die de ENYAQ in de wacht sleept, bevestigt waar het merk ŠKODA voor staat”, reageert Tjeerd Tuitel, directeur bij ŠKODA Nederland.“De titel ‘Beste Nieuwkomer’ is heel belangrijk voor ons. We zijn inmiddels het tweede zakelijke merk in Nederland. Natuurlijk, we kunnen zelf roepen waarom klanten in een ŠKODA moeten rijden. Maar het is geweldig als een jury met experts dit vindt. Deze prijs geeft extra cachet.”