De vakjury is unaniem over de bestverkochte auto van Nederland: “Niemand kan om de Niro heen”. De Niro is een belangrijke pijler onder het succes van Kia en mede dankzij de volledig elektrische e-Niro is Kia inmiddels het grootste merk van Nederland. De vakjury van de verkiezing Zakenauto van het Jaar is unaniem.

“Hij is uitgegroeid tot een heuse bestseller en scoort prima in het dagelijks gebruik. Dit merk kent bovendien een stabiele import- en dealerorganisatie, wat zeer belangrijk is voor de zakelijke markt. Deze topnotering is een beloning voor de veranderingen die het merk en dit model in de markt teweeg hebben gebracht. Dat belooft veel voor de toekomstige nieuwe generatie van deze verkooptopper”, zegt Remco Nieuwenbroek, juryvoorzitter en hoofdredacteur van Automobiel Management.

Beste nieuwkomer

Tijdens de Zakenauto van het Jaar-verkiezing werd de ŠKODA ENYAQ iV uitgeroepen tot ‘Beste Nieuwkomer’. Daarmee krijgt de eerste elektrische SUV van ŠKODA een passende erkenning voor een succesvolle introductie die de ENYAQ iV in amper een half jaar tijd in de top van bestverkochte elektrische auto’s van ons land heeft gebracht.

“Hoewel de ENYAQ iV pas net een half jaar in Nederland op de markt leverbaar is, en daarmee aan die kwalificatie voldoet, heeft hij zich qua populariteit echter al ruimschoots bewezen,” verklaart Tjeerd Tuitel, algemeen directeur van ŠKODA Nederland. “In amper zes maanden tijd en tot en met eind september hebben we al 3.602 ENYAQs iV geregistreerd, waarmee onze eerste elektrische SUV een enorm verkoopsucces is. De onderscheiding ‘Beste Nieuwkomer’ is voor ons daarmee een passende erkenning waar we erg trots op zijn.”

Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek

Traditiegetrouw presenteerde Eric Vousten van VMS | Insight de eerste resultaten uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek, dat in opdracht van Automobiel Management, NS, RET, VNA en RDC is uitgevoerd. De vier partners gingen met elkaar in gesprek over de conclusies uit het NZMO.

Een aantal speerpunten. Het thuiswerken is inmiddels geaccepteerd en omarmd, maar het kilometrage neemt inmiddels rap weer toe. Voor wat betreft het wagenpark verwachten de grote bedrijven een afname (42% verwacht daling van 24%). Eenvijfde van alle bedrijven verwacht juist een toename. De verduurzaming zal verder doorzetten. 58 procent van de bedrijven is actief met vergroening van mobiliteit. De keuze ligt daarbij overwegend op elektrische modellen. Bij 4 procent is een EV of PHEV verplicht.

Kansen worden zeker gezien voor invoering van een mobiliteitsbudget. 6% van de reizigers maakt er gebruik van, 8% van de bedrijven biedt het aan en 27% verwacht invoering binnen 3 jaar. Ook de fiets van de zaak biedt mogelijkheden, maar het fiscale plaatje maakt het vooralsnog niet erg aantrekkelijk om hiervoor te kiezen. Ook Maas (Mobility as a Service) biedt mogelijkheden. Toch maakt slechts 2 procent er vooralsnog gebruik van, 3 procent biedt het aan. 18 procent verwacht een invoering binnen 3 jaar.

(Lees hier meer over de presentatie van het NZMO)

Kansen deelmobiliteit

GO Sharing, bekend van de felgroene deelscooters, zet sinds kort ook in op elektrische deelauto’s en op e-bikes. Volgens mede-oprichter Raymon Pouwels is dit dé tijd om werk te maken van deelmobiliteit in Nederland. Tijdens het AM Driving Business Event deelden de oprichters van GO Sharing hun visie op mobiliteit. Hoe bereiken zij met name jongeren? En welke kansen biedt dit voor invulling van zakelijke kilometers?

Het is bepaald geen best jaar voor de verkoop van nieuwe auto’s. Allereerst kampen we met de gevolgen van de coronacrisis. En of dat nog niet genoeg is zijn er ook nog chiptekorten en problemen in de toelevering. Maar maakt ook de verkoop van elektrische modellen een pas op de plaats? En worden we ingehaald door onze buurlanden? Daarover werd het gesprek aangegaan met sectorbankier Machiel Bode van ING. De boodschap is duidelijk. De autobranche moet zeker naar verkoopcijfers kijken, maar vooral ook niet vergeten naar het rendement te kijken. Hoe zorg je ervoor dat de klant van vandaag ook de klant van de toekomst is?

Bekijk hieronder de fotoreportage (met dank aan Jochem Oskam):