Bestelauto Expo Congres in teken van opkomst zero emissie-zones

Hoe staat het met de elektrificering van bestelauto’s in Nederland? En in hoeverre zijn bedrijven al bekend met de komst van zero emissie-zones en is die komst van invloed op hun bedrijfsvoering? Met de noodzaak om de uitstoot van voertuigen naar nul te brengen komt er heel wat af op fleetmanagers, wagenparkbeheerders, autofabrikanten en toeleveranciers. Tijdens het Bestelauto Expo Congres op woensdag 24 november gaan we in op alle kansen en uitdagingen die de overgang naar zero emissie biedt. Nog geen ticket? De (gratis) inschrijving is nog in volle gang.

We hebben een interessant en uitgebreid congresprogramma samengesteld met sessies van onder meer Eric Vousten (VMS | Insight), Jasper Engel (Oxcart & IVA), Pieter Waller (Chargetrip), Mike Levens (Bluekens EV), Maarten Bos (In Serious Business), Jan Robbert Albrechts (Gemeente Rotterdam) en Heleen Elbert (Elbert Fiscaal).

Als aftrap van het congres zal onderzoeker Eric Vousten van VMS | Insight de belangrijkste inzichten van de Monitor Lichte Bedrijfswagens op een rijtje zetten. Opdrachtgever van het onderzoek is RAI Vereniging. Hoe staat het in Nederland met de elektrificering van bestelauto’s? En in hoeverre maken grote en kleine bedrijven al werk van alle veranderingen die op komst zijn?

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Hoe lang is de diesel nog houdbaar?

Op 12 december 2015 werd het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. De inhoud van dit plan heeft ervoor gezorgd dat de overheid, de gemeentes en de lokale ondernemers alles in het werk moeten gaan stellen om die klimaatdoelstellingen te gaan halen. Maar niet alleen gemeentes zijn bezig met plannen voor reductie van CO2. Europa heeft ook de autofabrikanten in de tang. In deze sessie praat Maarten Bos (In Serious Business) je bij over wat het effect gaat zijn op fabrikanten, dealers en kopende klanten. Is de diesel nog wel houdbaar? En hoe lang nog?

Grote steden op weg naar zero emissie

Vervuilende bestelbussen zijn over vijf jaar niet meer welkom in de stadscentra van veel grote steden in Nederland. Tot nog toe hebben 27 gemeenten plannen gemaakt voor invoering van een zogeheten zero-emissiezone voor goederenvervoer. Hoe maken grote gemeenten al werk van dergelijke zones? Jan Robbert Albrechts vertelt hoe ver de Gemeente Rotterdam al is met zero emissie en wat de grootste uitdagingen zijn op weg naar nul uitstoot.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Overstappen naar e-bestellers, hoe moeilijk kan het zijn?

Bestelauto’s worden vaker ingezet als rijdende gereedschapskisten dan voor transportwerk. De installatie- en de bouwsector hebben hele andere uitdagingen dan bezorgdiensten. Alleen al een ladder op het dak betekent zomaar 15 procent minder rijbereik. En het opladen op de bouwplaats waar de wijk nog moet komen is bepaald geen zekerheid. En wat te denken van het laadvermogen en trekgewicht. Hoe zorgen we ervoor dat deze barrières worden weggenomen met het oog op de komst van zero emissie-zones? Jasper Engel (Oxcart & IVA) deelt zijn kennis en inzichten tijdens deze sessie.

Zonder slimme navigatie heeft overstappen op EV helemaal geen zin

Voor elke EV-rijder dé ideale route bepalen die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Dat is in een notendop wat de initiatiefnemers van Chargetrip hebben ontwikkeld. Volgens mede-oprichter Pieter Waller is een slimme routeplanner de manier om zo snel mogelijk van A naar B te komen en – minstens zo belangrijk – fors te besparen op laadkosten.

Welke subsidiepotjes zijn er beschikbaar?

Aan de overstap van dieselbus naar e-van hangt een aardig prijskaartje. Om de overstap aantrekkelijker te maken is dan ook een flink aantal belastingvoordelen in het leven geroepen. Maar hoe zit het precies met de potjes subsidie die beschikbaar zijn voor elektrische bestelwagens? Fiscaal-jurist & specialist autobelastingen Heleen Elbert schept orde in de chaos en zet op een rij wat de overstap naar een elektrische bestelbus betekent voor de portemonnee.

Bedrijfslocaties voorbereid op elektrische wagenparken?

Een van de grootste uitdagingen bij de stap naar emissievrije bedrijfswagens is de benodigde energie. Hoe bereid je deze stap goed voor, zodat je voertuigen straks niet met een lege accu komen te staan? In deze sessie alles over waar je op moet letten, haalbaarheid, energiemanagement en voorbeelden aan de hand van praktijkcases. EV Specialist Mike Levens van Bluekens EV vertelt over de 360° aanpak voor zero emissie stadslogistiek.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Welk model treedt in de voetsporen van de Opel Combo als winnaar van de verkiezing voor ‘Bestelauto van het Jaar’? Tijdens de Bestelauto Expo maakt de jury de uitslag bekend. Ook de prijs voor ‘Belofte van het Jaar’ wordt tijdens het congres in Expo Haarlemmermeer uitgereikt.

Infoplein

De omslag maken naar zero emissie maken doe je niet in je eentje. In het hart van Expo Haarlemmermeer staan tal van partijen uit het werkveld klaar om je deelgenoot te maken van hun kennis, producten en diensten. Van fabrikant tot importeur en van adviseur tot in- en ombouwer – tal van spelers zijn aanwezig. Partners van het event zijn AA-team, Alphabet, Autoglaz Haarlemmermeer, Autonamics, Bott, Caromi, In Serious Business, Maxomotive Nederland, Mercedes-Benz NL, Mobilitics, MSR, Orion, Prymaxx Europe B.V., Sortimo Nederland, Sunportmsie en Toyota Nederland.

Workshops

13:00 – 13:25
Workshop 1 – AA-Team: Multi-brand pechhulpcentrale (DAAN JONGEJAN)
Workshop 2 – In Serious Business: TCO op een EV bedrijfswagen (MAARTEN BOS)

13:30 – 13:55
Workshop 1 – Prymaxx: ARBO eist Blusmiddelen in Voertuigen (JAN OLSMAN)
Workshop 2 – Autonamics: De opbrengst van begrenzen (THOMAS VAN DUIJN)

Kijk voor meer info en registratie op de website van de Bestelauto Expo!

Reageren
500 tekens over
Bestelauto Expo Congres in teken van opkomst zero emissie-zones - Automobielmanagement.nl

Bestelauto Expo Congres in teken van opkomst zero emissie-zones

Hoe staat het met de elektrificering van bestelauto’s in Nederland? En in hoeverre zijn bedrijven al bekend met de komst van zero emissie-zones en is die komst van invloed op hun bedrijfsvoering? Met de noodzaak om de uitstoot van voertuigen naar nul te brengen komt er heel wat af op fleetmanagers, wagenparkbeheerders, autofabrikanten en toeleveranciers. Tijdens het Bestelauto Expo Congres op woensdag 24 november gaan we in op alle kansen en uitdagingen die de overgang naar zero emissie biedt. Nog geen ticket? De (gratis) inschrijving is nog in volle gang.

We hebben een interessant en uitgebreid congresprogramma samengesteld met sessies van onder meer Eric Vousten (VMS | Insight), Jasper Engel (Oxcart & IVA), Pieter Waller (Chargetrip), Mike Levens (Bluekens EV), Maarten Bos (In Serious Business), Jan Robbert Albrechts (Gemeente Rotterdam) en Heleen Elbert (Elbert Fiscaal).

Als aftrap van het congres zal onderzoeker Eric Vousten van VMS | Insight de belangrijkste inzichten van de Monitor Lichte Bedrijfswagens op een rijtje zetten. Opdrachtgever van het onderzoek is RAI Vereniging. Hoe staat het in Nederland met de elektrificering van bestelauto’s? En in hoeverre maken grote en kleine bedrijven al werk van alle veranderingen die op komst zijn?

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Hoe lang is de diesel nog houdbaar?

Op 12 december 2015 werd het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. De inhoud van dit plan heeft ervoor gezorgd dat de overheid, de gemeentes en de lokale ondernemers alles in het werk moeten gaan stellen om die klimaatdoelstellingen te gaan halen. Maar niet alleen gemeentes zijn bezig met plannen voor reductie van CO2. Europa heeft ook de autofabrikanten in de tang. In deze sessie praat Maarten Bos (In Serious Business) je bij over wat het effect gaat zijn op fabrikanten, dealers en kopende klanten. Is de diesel nog wel houdbaar? En hoe lang nog?

Grote steden op weg naar zero emissie

Vervuilende bestelbussen zijn over vijf jaar niet meer welkom in de stadscentra van veel grote steden in Nederland. Tot nog toe hebben 27 gemeenten plannen gemaakt voor invoering van een zogeheten zero-emissiezone voor goederenvervoer. Hoe maken grote gemeenten al werk van dergelijke zones? Jan Robbert Albrechts vertelt hoe ver de Gemeente Rotterdam al is met zero emissie en wat de grootste uitdagingen zijn op weg naar nul uitstoot.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Overstappen naar e-bestellers, hoe moeilijk kan het zijn?

Bestelauto’s worden vaker ingezet als rijdende gereedschapskisten dan voor transportwerk. De installatie- en de bouwsector hebben hele andere uitdagingen dan bezorgdiensten. Alleen al een ladder op het dak betekent zomaar 15 procent minder rijbereik. En het opladen op de bouwplaats waar de wijk nog moet komen is bepaald geen zekerheid. En wat te denken van het laadvermogen en trekgewicht. Hoe zorgen we ervoor dat deze barrières worden weggenomen met het oog op de komst van zero emissie-zones? Jasper Engel (Oxcart & IVA) deelt zijn kennis en inzichten tijdens deze sessie.

Zonder slimme navigatie heeft overstappen op EV helemaal geen zin

Voor elke EV-rijder dé ideale route bepalen die rekening houdt met alle mogelijke variabelen. Dat is in een notendop wat de initiatiefnemers van Chargetrip hebben ontwikkeld. Volgens mede-oprichter Pieter Waller is een slimme routeplanner de manier om zo snel mogelijk van A naar B te komen en – minstens zo belangrijk – fors te besparen op laadkosten.

Welke subsidiepotjes zijn er beschikbaar?

Aan de overstap van dieselbus naar e-van hangt een aardig prijskaartje. Om de overstap aantrekkelijker te maken is dan ook een flink aantal belastingvoordelen in het leven geroepen. Maar hoe zit het precies met de potjes subsidie die beschikbaar zijn voor elektrische bestelwagens? Fiscaal-jurist & specialist autobelastingen Heleen Elbert schept orde in de chaos en zet op een rij wat de overstap naar een elektrische bestelbus betekent voor de portemonnee.

Bedrijfslocaties voorbereid op elektrische wagenparken?

Een van de grootste uitdagingen bij de stap naar emissievrije bedrijfswagens is de benodigde energie. Hoe bereid je deze stap goed voor, zodat je voertuigen straks niet met een lege accu komen te staan? In deze sessie alles over waar je op moet letten, haalbaarheid, energiemanagement en voorbeelden aan de hand van praktijkcases. EV Specialist Mike Levens van Bluekens EV vertelt over de 360° aanpak voor zero emissie stadslogistiek.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Welk model treedt in de voetsporen van de Opel Combo als winnaar van de verkiezing voor ‘Bestelauto van het Jaar’? Tijdens de Bestelauto Expo maakt de jury de uitslag bekend. Ook de prijs voor ‘Belofte van het Jaar’ wordt tijdens het congres in Expo Haarlemmermeer uitgereikt.

Infoplein

De omslag maken naar zero emissie maken doe je niet in je eentje. In het hart van Expo Haarlemmermeer staan tal van partijen uit het werkveld klaar om je deelgenoot te maken van hun kennis, producten en diensten. Van fabrikant tot importeur en van adviseur tot in- en ombouwer – tal van spelers zijn aanwezig. Partners van het event zijn AA-team, Alphabet, Autoglaz Haarlemmermeer, Autonamics, Bott, Caromi, In Serious Business, Maxomotive Nederland, Mercedes-Benz NL, Mobilitics, MSR, Orion, Prymaxx Europe B.V., Sortimo Nederland, Sunportmsie en Toyota Nederland.

Workshops

13:00 – 13:25
Workshop 1 – AA-Team: Multi-brand pechhulpcentrale (DAAN JONGEJAN)
Workshop 2 – In Serious Business: TCO op een EV bedrijfswagen (MAARTEN BOS)

13:30 – 13:55
Workshop 1 – Prymaxx: ARBO eist Blusmiddelen in Voertuigen (JAN OLSMAN)
Workshop 2 – Autonamics: De opbrengst van begrenzen (THOMAS VAN DUIJN)

Kijk voor meer info en registratie op de website van de Bestelauto Expo!

Reageren
500 tekens over