Dat meldt het Verbond van Verzekeraars. Opvallend is dat iedere maand een daling laat zien, maar volgens André Bouwman van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) is het lastig om daar harde conclusies aan te verbinden. “Wij denken dat de invoering van de avondklok een positief effect heeft gehad, maar er is niet één absolute waarheid.” De grootste daling vond plaats in de eerste maanden van 2021, terwijl de avondklok op zaterdag 23 januari is ingegaan en pas op 28 april ten einde kwam. In februari was sprake van een daling met 40 procent, in maart met 24 procent.

Koud

Bouwman benadrukt dat de avondklok slechts één verklaring is waarom de daling van het aantal diefstallen in januari tot en met april het grootste is. “Kijk naar de daling in februari toen het behoorlijk koud was en er een groot deel van de maand sneeuw lag. Dat kan ook een rol van betekenis spelen. En waarom wijkt het aantal diefstallen in Zeeland (-2,8 procent) en Limburg (+1 procent) zo af van de rest? Zeker als je kijkt naar Den Haag, Rotterdam en Amsterdam die alle drie een forse daling hebben laten zien (met respectievelijk 25, 28 en 22,9 procent). Heeft het er wellicht mee te maken dat Limburg zich op een drielandenpunt bevindt?”

Werkveld

“Wat we wel zeker weten, is dat criminelen met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk geld willen verdienen. Ze verschuiven daarom continu hun werkveld. Tot een paar jaar geleden was een auto het doel, nu is het vaak slechts een middel. Jongere auto’s zijn door de toegenomen connectiviteit moeilijker te stelen, maar ook lastiger om te katten. Er zitten tegenwoordig nogal wat digitale identiteiten in veel onderdelen. Criminelen zoeken in zo’n geval naar nieuwe verdienmodellen en wij zien dan ook al enkele jaren een verschuiving naar fiscale fraude met de im- en export van vooral de exclusieve auto’s.”

Lees ook:
Aantal diefstallen motorvoertuigen met 3,2 procent gedaald