Tesla kampt met steeds meer tegenwind

achtergrond

Tesla heeft de laatste tijd van veel kanten te kampen met tegenwind. Een voortdurende reeks terugroepacties, een onderzoek naar racisme en discriminatie, tegenvallende productieberichten en het weer oprakelen van de beruchte tweets van Elon Musk over zijn bedrijf en de beurs. Bovendien kan de splinternieuwe gigafabriek bij Berlijn nog steeds niet draaien.

"De twee technologieën waar ik op gefocust ben, en die ik idealiter voor het eind van het jaar wil realiseren, zijn ons Starship de ruimte in krijgen en dan ervoor zorgen dat Tesla auto’s in staat zijn om autonoom te rijden."tesla (2020)

In de Verenigde Staten heeft Tesla de afgelopen paar maanden liefst 10 ‘recalls’ moeten gelasten. De laatste kwam vorige week, toen de verkeersveiligheidsdienst NHTSA Tesla opdroeg in meer dan een half miljoen auto’s een probleem met het voor EV’s verplichte ‘motorgeluid’ voor voetgangers te verhelpen. Volgens de dienst bestaat het gevaar dat mensen dat gezoem niet horen omdat het overstemd wordt door luide muziek uit de ‘Boombox’, een ‘feature’ die het mogelijk maakt muziek via een luidspreker buiten de auto af te spelen. Zoals gebruikelijk wil Tesla ook dit probleem over-the-air verhelpen door de Boombox-functie deels uit te schakelen als de auto rijdt.

Terugroepacties

Eerder al moest Tesla in de VS in 817.000 auto’s het waarschuwingssignaal voor het niet dragen van de veiligheidsriem verbeteren. Die terugroepactie betrof auto’s die al vanaf 2017 uit de fabriek kwamen. Bijna 54.000 Tesla’s moesten terug omdat de Full Self Driving Feature de auto niet volledig tot stilstand bracht bij een stopbord. Bij nog eens 475.000 Tesla’s bleek de achterklep tijdens het rijden open te kunnen klappen. Omdat het hier ook om oudere auto’s gaat, mag je aannemen dat verschillende bezitters van een Tesla al enkele keren een recall-oproep hebben ontvangen.

Slimmer

De NHTSA neemt Tesla de laatste tijd steeds scherper onder de loep omdat de EV-fabrikant voortdurend softwarefuncties toevoegt die volgens de toezichthouder de veiligheid in gevaar kunnen brengen. “Tesla wil steeds kijken hoe ver ze kunnen gaan. Ze zeggen daarna liever onderdanig sorry dan dat ze vooraf vergunning vragen,’’ zegt Michael Brooks van The Center for Auto Safety. “Misschien zou het toch slimmer zijn als ze zich wat meer aan de regels hielden.’’

Bedrijfscultuur

Intern ligt ook de bedrijfscultuur bij Tesla onder vuur. Het ministerie voor eerlijke werkomstandigheden en volkshuisvesting in Californië DFEH heeft Tesla voor de rechter gesleept wegens rassendiscriminatie. “Na honderden klachten van werknemers en een onderzoek van bijna drie jaar, heeft DFEH bewijzen gevonden dat Tesla een raciaal gescheiden werkplaats kent waar zwarte werkers worden onderworpen aan racistische laster en worden gediscrimineerd bij het toewijzen van banen, discipline, salaris en promotie,’’ aldus directeur Kevin Kish. Daarnaast hebben een aantal ex-werknemers zelf al zaken aangespannen tegen Tesla wegens discriminatie of ongewenste intimiteiten.

Wall Street

Elders in de VS, in Wall Street, heeft de beurswaakhond SEC het onderzoek heropend naar eerdere tweets van Elon Musk ‘dat hij voldoende middelen had om Tesla van de beurs te halen.’ Tesla heeft afspraken gemaakt met de SEC om dergelijke omstreden tweets te voorkomen maar de waakhond wil nu weten wat er precies geregeld is in de ‘governance’. De dagvaarding volgde op de opmerkelijke tweet waarin Musk zijn volgers vroeg of hij misschien 10 procent van zijn aandelen zou moeten verkopen. Dat gebeurde in november maar de vervolging door de SEC is pas nu uitgelekt.

Berlijn

Dichter bij huis is er de nog altijd vertraging bij de gigafabriek in het Duitse Grunheide. Musk wilde die oorspronkelijk vorig jaar juli al laten draaien maar heeft nog altijd niet de vergunningen in huis. De landsregering van Brandenburg heeft honderden bezwaren ontvangen en bovendien gaat het om een zeer grootschalig en ingewikkeld project. Volgens de laatste berichten wordt het wel eind maart voordat de papieren rond zijn. Of Tesla dan meteen kan gaan draaien, is nog maar de vraag want die vergunning wordt een boekwerk van vele honderden pagina’s dat ongetwijfeld eerst eens goed doorgelezen moet worden.

Chiptekort

Bij dat al kwam er ook nog minder goed nieuws uit het jaarbericht van Tesla zelf. Ook deze autofabrikant heeft, zoals valt te verwachten, last van het chiptekort en andere problemen in de keten. Musk heeft daarom besloten dit hele jaar geen nieuwe modellen uit te brengen, iets wat zelden voorkomt in de autowereld. Ook de productie van de veelbesproken Cybertruck is voorlopig uitgesteld naar 2023. Al dat negatieve nieuws bij elkaar leidt ertoe dat de lucht snel wegloopt uit de eerder torenhoge koers van Tesla op de beurs. Na een record van 1.243,49 dollar op 4 november is het aandeel Tesla nu met bijna 400 dollar gezakt naar 860 dollar. Hoewel grootaandeelhouder Musk natuurlijk nog wel aardig rijk blijft, heeft hem dat inmiddels toch tientallen miljarden gekost.

Lees ook:
Tesla wil in maart eerste auto’s uit Duitsland gaan leveren

Tesla kampt met steeds meer tegenwind - Automobielmanagement.nl

Tesla kampt met steeds meer tegenwind

achtergrond

Tesla heeft de laatste tijd van veel kanten te kampen met tegenwind. Een voortdurende reeks terugroepacties, een onderzoek naar racisme en discriminatie, tegenvallende productieberichten en het weer oprakelen van de beruchte tweets van Elon Musk over zijn bedrijf en de beurs. Bovendien kan de splinternieuwe gigafabriek bij Berlijn nog steeds niet draaien.

"De twee technologieën waar ik op gefocust ben, en die ik idealiter voor het eind van het jaar wil realiseren, zijn ons Starship de ruimte in krijgen en dan ervoor zorgen dat Tesla auto’s in staat zijn om autonoom te rijden."tesla (2020)

In de Verenigde Staten heeft Tesla de afgelopen paar maanden liefst 10 ‘recalls’ moeten gelasten. De laatste kwam vorige week, toen de verkeersveiligheidsdienst NHTSA Tesla opdroeg in meer dan een half miljoen auto’s een probleem met het voor EV’s verplichte ‘motorgeluid’ voor voetgangers te verhelpen. Volgens de dienst bestaat het gevaar dat mensen dat gezoem niet horen omdat het overstemd wordt door luide muziek uit de ‘Boombox’, een ‘feature’ die het mogelijk maakt muziek via een luidspreker buiten de auto af te spelen. Zoals gebruikelijk wil Tesla ook dit probleem over-the-air verhelpen door de Boombox-functie deels uit te schakelen als de auto rijdt.

Terugroepacties

Eerder al moest Tesla in de VS in 817.000 auto’s het waarschuwingssignaal voor het niet dragen van de veiligheidsriem verbeteren. Die terugroepactie betrof auto’s die al vanaf 2017 uit de fabriek kwamen. Bijna 54.000 Tesla’s moesten terug omdat de Full Self Driving Feature de auto niet volledig tot stilstand bracht bij een stopbord. Bij nog eens 475.000 Tesla’s bleek de achterklep tijdens het rijden open te kunnen klappen. Omdat het hier ook om oudere auto’s gaat, mag je aannemen dat verschillende bezitters van een Tesla al enkele keren een recall-oproep hebben ontvangen.

Slimmer

De NHTSA neemt Tesla de laatste tijd steeds scherper onder de loep omdat de EV-fabrikant voortdurend softwarefuncties toevoegt die volgens de toezichthouder de veiligheid in gevaar kunnen brengen. “Tesla wil steeds kijken hoe ver ze kunnen gaan. Ze zeggen daarna liever onderdanig sorry dan dat ze vooraf vergunning vragen,’’ zegt Michael Brooks van The Center for Auto Safety. “Misschien zou het toch slimmer zijn als ze zich wat meer aan de regels hielden.’’

Bedrijfscultuur

Intern ligt ook de bedrijfscultuur bij Tesla onder vuur. Het ministerie voor eerlijke werkomstandigheden en volkshuisvesting in Californië DFEH heeft Tesla voor de rechter gesleept wegens rassendiscriminatie. “Na honderden klachten van werknemers en een onderzoek van bijna drie jaar, heeft DFEH bewijzen gevonden dat Tesla een raciaal gescheiden werkplaats kent waar zwarte werkers worden onderworpen aan racistische laster en worden gediscrimineerd bij het toewijzen van banen, discipline, salaris en promotie,’’ aldus directeur Kevin Kish. Daarnaast hebben een aantal ex-werknemers zelf al zaken aangespannen tegen Tesla wegens discriminatie of ongewenste intimiteiten.

Wall Street

Elders in de VS, in Wall Street, heeft de beurswaakhond SEC het onderzoek heropend naar eerdere tweets van Elon Musk ‘dat hij voldoende middelen had om Tesla van de beurs te halen.’ Tesla heeft afspraken gemaakt met de SEC om dergelijke omstreden tweets te voorkomen maar de waakhond wil nu weten wat er precies geregeld is in de ‘governance’. De dagvaarding volgde op de opmerkelijke tweet waarin Musk zijn volgers vroeg of hij misschien 10 procent van zijn aandelen zou moeten verkopen. Dat gebeurde in november maar de vervolging door de SEC is pas nu uitgelekt.

Berlijn

Dichter bij huis is er de nog altijd vertraging bij de gigafabriek in het Duitse Grunheide. Musk wilde die oorspronkelijk vorig jaar juli al laten draaien maar heeft nog altijd niet de vergunningen in huis. De landsregering van Brandenburg heeft honderden bezwaren ontvangen en bovendien gaat het om een zeer grootschalig en ingewikkeld project. Volgens de laatste berichten wordt het wel eind maart voordat de papieren rond zijn. Of Tesla dan meteen kan gaan draaien, is nog maar de vraag want die vergunning wordt een boekwerk van vele honderden pagina’s dat ongetwijfeld eerst eens goed doorgelezen moet worden.

Chiptekort

Bij dat al kwam er ook nog minder goed nieuws uit het jaarbericht van Tesla zelf. Ook deze autofabrikant heeft, zoals valt te verwachten, last van het chiptekort en andere problemen in de keten. Musk heeft daarom besloten dit hele jaar geen nieuwe modellen uit te brengen, iets wat zelden voorkomt in de autowereld. Ook de productie van de veelbesproken Cybertruck is voorlopig uitgesteld naar 2023. Al dat negatieve nieuws bij elkaar leidt ertoe dat de lucht snel wegloopt uit de eerder torenhoge koers van Tesla op de beurs. Na een record van 1.243,49 dollar op 4 november is het aandeel Tesla nu met bijna 400 dollar gezakt naar 860 dollar. Hoewel grootaandeelhouder Musk natuurlijk nog wel aardig rijk blijft, heeft hem dat inmiddels toch tientallen miljarden gekost.

Lees ook:
Tesla wil in maart eerste auto’s uit Duitsland gaan leveren