Nieuwe Bentley te zwaar voor rijbewijs B?

Bentley is bij de Europese Commissie aan het lobbyen om het maximum gewicht voor het rijbewijs B op te krikken. Momenteel is dat 3,5 ton en de nieuwe Bentley Bentayga, met verlangde wielbasis, komt met een eigen gewicht van 3,25 ton angstig dicht in de buurt, vrezen ze in Crewe. Bovendien zouden volgende modellen nog wel eens zwaarder kunnen worden.

Bentley wil tot elke prijs voorkomen dat kopers van haar luxe elektrische model een vrachtwagenrijbewijs moeten gaan halen voordat ze in Europa de weg op moeten, meldt website The Drive. Het Britse merk probeert ook de macht van moederbedrijf Volkswagen Group in Brussel in te zetten om problemen te voorkomen.

Niet relevant

“Zoals de situatie nu is, haalt het brutogewicht van ons model bijna de limiet voor het rijbewijs in heel Europa. We hebben een actieve conversatie met de betrokken autoriteiten voor als de situatie verder verandert,’’ aldus wordt productdirecteur Chris Cole geciteerd. Hij voegt daar aan toe: “De wet is bedoeld om autofabrikanten ertoe aan te zetten lichtere auto’s met een lager brandstofverbruik te bouwen maar dat is niet meer relevant als die auto’s elektrisch zijn.’’

Toekomstige kopers van de Bentayga EWB wordt voorzichterwijs wel aangeraden maar weinig bagage mee te nemen om het maximum niet al te zeer te overschrijden.

Nieuwe Bentley te zwaar voor rijbewijs B? - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Bentley te zwaar voor rijbewijs B?

Bentley is bij de Europese Commissie aan het lobbyen om het maximum gewicht voor het rijbewijs B op te krikken. Momenteel is dat 3,5 ton en de nieuwe Bentley Bentayga, met verlangde wielbasis, komt met een eigen gewicht van 3,25 ton angstig dicht in de buurt, vrezen ze in Crewe. Bovendien zouden volgende modellen nog wel eens zwaarder kunnen worden.

Bentley wil tot elke prijs voorkomen dat kopers van haar luxe elektrische model een vrachtwagenrijbewijs moeten gaan halen voordat ze in Europa de weg op moeten, meldt website The Drive. Het Britse merk probeert ook de macht van moederbedrijf Volkswagen Group in Brussel in te zetten om problemen te voorkomen.

Niet relevant

“Zoals de situatie nu is, haalt het brutogewicht van ons model bijna de limiet voor het rijbewijs in heel Europa. We hebben een actieve conversatie met de betrokken autoriteiten voor als de situatie verder verandert,’’ aldus wordt productdirecteur Chris Cole geciteerd. Hij voegt daar aan toe: “De wet is bedoeld om autofabrikanten ertoe aan te zetten lichtere auto’s met een lager brandstofverbruik te bouwen maar dat is niet meer relevant als die auto’s elektrisch zijn.’’

Toekomstige kopers van de Bentayga EWB wordt voorzichterwijs wel aangeraden maar weinig bagage mee te nemen om het maximum niet al te zeer te overschrijden.