“We zijn tot de conclusie gekomen dat Volvo Cars’ duurzaamheidstrategie en ambities niet volledig parallel lopen met de positionering van Acea en de manier waarop ze op dit moment werkt. We denken dat het daarom beter is om voorlopig een andere richting in te slaan. Wat we als sector doen, zal een grote rol spelen bij de besluiten waarmee de wereld nog enige kans heeft om de klimaatverandering tot omkeer te brengen,’’ aldus Volvo Cars in een verklaring. Eerder stelde topman Jim Rowan al open te staan voor een nieuwe organisatie ‘die autobedrijven vertegenwoordigt met klimaatpositieve doelen en mindset’.

Niet tevreden

Volvo, dat zo snel mogelijk op volledige elektrificering over wil stappen, lijkt niet tevreden met de twijfels die Acea regelmatig uit over het Europese beleid voor elektrische voertuigen. De organisatie stelde eerder bijvoorbeeld dat het geplande verbod op auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 mogelijk te snel gaat. De huidige voorzitter Oliver Zipse, ook topman van BMW, heeft er bovendien voor gepleit om ook alternatieve schone energiebronnen als waterstof een kans te bieden.

Stellantis

Stellantis kondigde vorige maand aan eveneens eind dit jaar Acea de rug toe te keren. Stellantis stelde daarbij dat het zich ‘minder met traditionele lobby-activiteiten wil bezig houden en een nieuwe strategie aan te nemen om de uitdagingen van de toekomstige mobiliteit aan te pakken.’ Acea is toch al minder representatief omdat nieuwkomers als Tesla of Polestar tot nu toe niet lid zijn geworden van de organisatie.

Lees ook:
Ford en Volvo tekenen petitie voor stop op verbrandingsmotor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding