In het voertuigrapport staat onder meer technische informatie en de tellerstandenhistorie. Voor adverterende bedrijven is het aanbieden van de datarapporten kosteloos. Zij geven, als eigenaar van voertuigen, eenmalig toestemming en daarna worden alle advertenties automatisch aangevuld met het RDW-rapport.

Het was voor autobedrijven en particulieren al sinds 2018 mogelijk om gratis het voertuigrapport op te vragen en aan te bieden, maar dat moest dan of fysiek op papier of via omwegen. Na 2018 is de RDW in overleg gegaan met onder andere AutoTrack over de nu gerealiseerde automatische koppeling. “Tellerstanden zijn privacy- en fraudegevoelige informatie waardoor er zowel juridisch als uitvoerend technisch tijd nodig was om het product te realiseren”, zegt RDW-relatiemanager René Vermeulen.

Vermeulen denkt dat de koppeling met online advertenties voor meer transparantie gaan zorgen. “Mensen die een occasion willen kopen, krijgen behalve nog meer informatie over het voertuig ook alle geregistreerde tellerstanden te zien. Dat geeft een extra stuk zekerheid, met name omdat de informatie beschikbaar is voorafgaand aan de aankoop.”

Stap vooruit

AutoTrack is met ingang van augustus de eerste die de koppeling aanbiedt aan zijn klanten. “We zijn hier jaren over in overleg geweest, dus wij zijn blij deze toevoeging met ingang van komende maand te kunnen introduceren”, zegt Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive Mediaventions. Zijn bedrijf biedt nu ook al informatie over de voertuighistorie op de website AutoTrack aan, maar hij ziet de toevoeging van het RDW-voertuigrapport op AutoTrack koppeling als een stap vooruit.

Lees ook:

AutoTrack-moederbedrijf AMV spant zich in voor eerlijke verkoopprijzen