EV vaker betrokken bij ongeval

Elektrische auto’s zijn 50 procent meer betrokken bij een ongeval dan een auto met een benzine- of dieselmotor. Bovendien zijn ze vrijwel niet te blussen als ze bij zo’n aanrijding in brand vliegen.

"Ongevallen met een elektrische auto worden vaak veroorzaakt door onaangepast rijgedrag"Shutterstock (2022)

Dat blijkt uit een studie van verzekeraar Axa, meldt onder meer Gocar.be. Het Zwitserse bedrijf ondervroeg daartoe 1.200 Zwitserse eigenaren van een elektrische auto maar keek daarnaast ook naar de statistische gegevens.

Ongevallen met een elektrische auto worden vaak veroorzaakt door onaangepast rijgedrag, concludeert Axa. Bestuurders zijn zich dan niet voldoende bewust dat hun EV sneller en vinniger optrekt. “Vaak zijn het inderdaad voertuigen met een vermogen van meer dan driehonderd pk en een hoog koppel dat meteen beschikbaar is bij het beroeren van het pedaal. Het resultaat is dat zo’n EV zeer gezwind uit de startblokken schiet, en dat kan de onervaren bestuurder al eens verrassen, zoals blijkt uit ongevallenstatistieken die Axa gebruikte,” stelt de Belgische autosite.

Volgens het onderzoek van Axa vat een elektrische wagen niet vaker of sneller vuur dan een auto met een verbrandingsmotor. Maar als het batterijpakket geraakt wordt en de cellen vatten vlam, zijn die wel veel moeilijker of niet te blussen vanwege de chemische reacties in de batterijcellen. De EV onderdompelen in een waterbad gedurende lange tijd (soms verschillende dagen) is vaak de enige oplossing.

Lees ook:

 ANWB: Kwart Nederlanders in de knel door hoge brandstofprijzen

EV vaker betrokken bij ongeval - Automobielmanagement.nl

EV vaker betrokken bij ongeval

Elektrische auto’s zijn 50 procent meer betrokken bij een ongeval dan een auto met een benzine- of dieselmotor. Bovendien zijn ze vrijwel niet te blussen als ze bij zo’n aanrijding in brand vliegen.

"Ongevallen met een elektrische auto worden vaak veroorzaakt door onaangepast rijgedrag"Shutterstock (2022)

Dat blijkt uit een studie van verzekeraar Axa, meldt onder meer Gocar.be. Het Zwitserse bedrijf ondervroeg daartoe 1.200 Zwitserse eigenaren van een elektrische auto maar keek daarnaast ook naar de statistische gegevens.

Ongevallen met een elektrische auto worden vaak veroorzaakt door onaangepast rijgedrag, concludeert Axa. Bestuurders zijn zich dan niet voldoende bewust dat hun EV sneller en vinniger optrekt. “Vaak zijn het inderdaad voertuigen met een vermogen van meer dan driehonderd pk en een hoog koppel dat meteen beschikbaar is bij het beroeren van het pedaal. Het resultaat is dat zo’n EV zeer gezwind uit de startblokken schiet, en dat kan de onervaren bestuurder al eens verrassen, zoals blijkt uit ongevallenstatistieken die Axa gebruikte,” stelt de Belgische autosite.

Volgens het onderzoek van Axa vat een elektrische wagen niet vaker of sneller vuur dan een auto met een verbrandingsmotor. Maar als het batterijpakket geraakt wordt en de cellen vatten vlam, zijn die wel veel moeilijker of niet te blussen vanwege de chemische reacties in de batterijcellen. De EV onderdompelen in een waterbad gedurende lange tijd (soms verschillende dagen) is vaak de enige oplossing.

Lees ook:

 ANWB: Kwart Nederlanders in de knel door hoge brandstofprijzen