Omzet VDL Nedcar met een kwart gedaald, toekomst anders ingevuld

De omzet van VDL Nedcar staat na twee kwartalen op 856 miljoen euro. Dat is ten opzichte van de 1.125 miljoen euro van een jaar geleden een daling van 24 procent.

1.300 elektrische VDL Citea’s leggen iedere dag ruim 240 duizend kilometer af in 11 Europese landen en 77 steden en regio’sVDL (2022)

Dat meldt VDL Groep in een halfjaarbericht. “Als gevolg van mondiale ontwikkelingen is VDL Nedcar geregeld geconfronteerd met materiaaltekorten, met fors productieverlies tot gevolg. In deze turbulente omstandigheden, die gepaard gaan met veel onzekerheden, hebben onze medewerkers in Born fantastisch gepresteerd. Op het gebied van kwaliteit en leverbetrouwbaarheid krijgen we complimenten, van onze opdrachtgever BMW Group en van derden. Twee jaar geleden zijn we onderscheiden met een bronzen JD Power Award, afgelopen juni hebben we een zilveren award gewonnen, als tweede beste autofabriek van alle autofabrieken in Europa en Afrika. Daarnaast is de MINI Cabrio van VDL Nedcar verkozen als beste in zijn klasse. Een andere mijlpaal waar we onlangs samen met onze medewerkers bij stil hebben gestaan is de miljoenste auto die we voor BMW hebben geproduceerd.”

Vlak voor de zomervakantie heeft VDL Nedcar de samenwerking met BMW met vier maanden verlengd. Dat betekent dat de oorspronkelijke einddatum van 1 november 2023 opschuift naar 1 maart 2024. “Een voordeel van deze verlenging is dat VDL Nedcar extra tijd krijgt om zijn toekomstplannen verder vorm te geven. Om de kansen op een succesvolle toekomst voor onze autofabriek te vergroten, werken we ook aan een ander scenario, naast een bestaan als autobouwer. In dat scenario gaan we VDL Nedcar ontwikkelen tot centrum voor mobiliteit en innovatie. Daarbij kan worden gedacht aan de productie van verschillende voertuigen, in kleinere series, gecombineerd met andere activiteiten in de mobiliteit, zoals innovaties op het gebied van elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en services.”

Omzet VDL Group 2,6 miljard

Na de eerste zes maanden van 2022 bedraagt de gecombineerde omzet van de VDL Group 2,6 miljard euro. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van de 2,5 miljard euro na het eerste halfjaar van 2021. Het operationele nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen van 2022 gedaald met 22 procent, van 69 miljoen euro vorig jaar naar 54 miljoen euro. President-directeur Willem van der Leegte: “Positief is natuurlijk dat onze VDL-bedrijven ondanks de uitdagende omstandigheden in staat zijn geweest om omzetgroei te realiseren. Dat bij de divisie Autoassemblage de omzet is gedaald, is een logisch gevolg van materiaaltekorten waardoor VDL Nedcar een groot aantal productiedagen niet heeft kunnen produceren. Buiten de divisie Autoassemblage zijn we in staat geweest om onze omzet organisch te laten groeien met ruim een kwart. Een fantastische prestatie van onze medewerkers.”

VDL Citea

De omzet van de divisie Bussen is met 34 procent gestegen, van 187 miljoen euro een jaar geleden naar 251 miljoen euro. Over het eerste halfjaar van 2022 is VDL Bus & Coach met 242 geregistreerde elektrische bussen wederom Europees marktleider. Inmiddels is de mijlpaal van tweehonderd miljoen elektrische kilometers bereikt: 1.300 elektrische VDL Citea’s leggen iedere dag ruim 240 duizend kilometer af in 11 Europese landen en 77 steden en regio’s. Deze tweehonderd miljoen elektrische kilometers (vijfduizend keer de wereld rond) zorgen voor een besparing van bijna 28 miljoen kilogram CO2-uitstoot, berekent VDL Group. De nieuwe generatie VDL Citea, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, zal tijdens InnoTrans in Berlijn (20 t/m 23 september 2022) worden gepresenteerd en vanaf dit najaar worden geleverd. Het gaat inmiddels om meer dan 550 nieuwe elektrische Citea’s die aan klanten zijn verkocht in een groot aantal Europese landen.

Lees ook:

Rivian lijdt weer 1,7 miljard dollar verlies 

Reacties

En dan koopt het openbaarvervoerbedrijf Rrreis in Dedemsvaart en omgeving plm. 210 elektrische bussen van het Chinese BYD (deels met onze belastingcenten) Bij een keuring zijn 100 bussen niet goed gekeurd! Snapt men bij dat bedrijf het niet?

Geplaatst door: Theo Prijs op
Omzet VDL Nedcar met een kwart gedaald, toekomst anders ingevuld - Automobielmanagement.nl

Omzet VDL Nedcar met een kwart gedaald, toekomst anders ingevuld

De omzet van VDL Nedcar staat na twee kwartalen op 856 miljoen euro. Dat is ten opzichte van de 1.125 miljoen euro van een jaar geleden een daling van 24 procent.

1.300 elektrische VDL Citea’s leggen iedere dag ruim 240 duizend kilometer af in 11 Europese landen en 77 steden en regio’sVDL (2022)

Dat meldt VDL Groep in een halfjaarbericht. “Als gevolg van mondiale ontwikkelingen is VDL Nedcar geregeld geconfronteerd met materiaaltekorten, met fors productieverlies tot gevolg. In deze turbulente omstandigheden, die gepaard gaan met veel onzekerheden, hebben onze medewerkers in Born fantastisch gepresteerd. Op het gebied van kwaliteit en leverbetrouwbaarheid krijgen we complimenten, van onze opdrachtgever BMW Group en van derden. Twee jaar geleden zijn we onderscheiden met een bronzen JD Power Award, afgelopen juni hebben we een zilveren award gewonnen, als tweede beste autofabriek van alle autofabrieken in Europa en Afrika. Daarnaast is de MINI Cabrio van VDL Nedcar verkozen als beste in zijn klasse. Een andere mijlpaal waar we onlangs samen met onze medewerkers bij stil hebben gestaan is de miljoenste auto die we voor BMW hebben geproduceerd.”

Vlak voor de zomervakantie heeft VDL Nedcar de samenwerking met BMW met vier maanden verlengd. Dat betekent dat de oorspronkelijke einddatum van 1 november 2023 opschuift naar 1 maart 2024. “Een voordeel van deze verlenging is dat VDL Nedcar extra tijd krijgt om zijn toekomstplannen verder vorm te geven. Om de kansen op een succesvolle toekomst voor onze autofabriek te vergroten, werken we ook aan een ander scenario, naast een bestaan als autobouwer. In dat scenario gaan we VDL Nedcar ontwikkelen tot centrum voor mobiliteit en innovatie. Daarbij kan worden gedacht aan de productie van verschillende voertuigen, in kleinere series, gecombineerd met andere activiteiten in de mobiliteit, zoals innovaties op het gebied van elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en services.”

Omzet VDL Group 2,6 miljard

Na de eerste zes maanden van 2022 bedraagt de gecombineerde omzet van de VDL Group 2,6 miljard euro. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van de 2,5 miljard euro na het eerste halfjaar van 2021. Het operationele nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen van 2022 gedaald met 22 procent, van 69 miljoen euro vorig jaar naar 54 miljoen euro. President-directeur Willem van der Leegte: “Positief is natuurlijk dat onze VDL-bedrijven ondanks de uitdagende omstandigheden in staat zijn geweest om omzetgroei te realiseren. Dat bij de divisie Autoassemblage de omzet is gedaald, is een logisch gevolg van materiaaltekorten waardoor VDL Nedcar een groot aantal productiedagen niet heeft kunnen produceren. Buiten de divisie Autoassemblage zijn we in staat geweest om onze omzet organisch te laten groeien met ruim een kwart. Een fantastische prestatie van onze medewerkers.”

VDL Citea

De omzet van de divisie Bussen is met 34 procent gestegen, van 187 miljoen euro een jaar geleden naar 251 miljoen euro. Over het eerste halfjaar van 2022 is VDL Bus & Coach met 242 geregistreerde elektrische bussen wederom Europees marktleider. Inmiddels is de mijlpaal van tweehonderd miljoen elektrische kilometers bereikt: 1.300 elektrische VDL Citea’s leggen iedere dag ruim 240 duizend kilometer af in 11 Europese landen en 77 steden en regio’s. Deze tweehonderd miljoen elektrische kilometers (vijfduizend keer de wereld rond) zorgen voor een besparing van bijna 28 miljoen kilogram CO2-uitstoot, berekent VDL Group. De nieuwe generatie VDL Citea, volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn, zal tijdens InnoTrans in Berlijn (20 t/m 23 september 2022) worden gepresenteerd en vanaf dit najaar worden geleverd. Het gaat inmiddels om meer dan 550 nieuwe elektrische Citea’s die aan klanten zijn verkocht in een groot aantal Europese landen.

Lees ook:

Rivian lijdt weer 1,7 miljard dollar verlies 

Reacties

En dan koopt het openbaarvervoerbedrijf Rrreis in Dedemsvaart en omgeving plm. 210 elektrische bussen van het Chinese BYD (deels met onze belastingcenten) Bij een keuring zijn 100 bussen niet goed gekeurd! Snapt men bij dat bedrijf het niet?

Geplaatst door: Theo Prijs op