De roots van Butz Car Electronics liggen in een Bosch Service Dienst. Ooit testte het bedrijf dieselmotoren, reviseerde brandstofpompen en verhielp elektronische storingen van bedrijfs- en personenvoertuigen. Met het verstrijken der jaren ontwikkelde de auto-elektronica zich echter in rap tempo en besloot het Hilversumse bedrijf zich daar volledig op te gaan richten. “De aftermarket heeft natuurlijk een grote voorsprong op de apparatuur in auto’s in de showroom.”
Paul Steenhoff

Butz Car Electronics mikt nu helemaal op de aftermarket-auto-elektronica. Mede-eigenaar Mark Derksen: “We richten ons op de b2b-markt, wat niet wil zeggen dat we een particulier die hier binnenkomt niet helpen. Maar dat is slechts een enkeling.”

Het MKB – en groter – kan bij Butz Car Electronics aankloppen voor navigatie, tracking & tracing, beveiliging, telecommunicatie en multimediatoepassingen. Navigatie was volgens Derksen “in het begin een hele goede handel, maar is teruggelopen door de opkomst van de stand alone apparaten. Uiteraard hebben we ook bijzondere klanten die hele hoge eisen stellen aan hun navigatie-apparatuur, zoals de brandweer van Amsterdam en de hulpdiensten van Rotterdam-Rijnmond. Deze diensten hebben we al sinds 1999 als klant.”

Degenen die nu binnenkomen zijn klanten die bijvoorbeeld een upgrade willen van hun bestaande navigatie. Van een monochroom scherm met pijlen naar een full colour beeldscherm met rijstrookindicatie, TMC en Bluetooth. “De mogelijkheden zijn enorm toegenomen en je ziet dat apparatuur steeds meer kan, steeds meer functies verzamelt in één behuizing. Wat dat betreft heeft de aftermarket natuurlijk een grote voorsprong op de apparatuur in auto’s in de showroom. Autofabrikanten lopen standaard een paar jaar achter en daar spinnen wij garen bij.”

Televisie
Nog steeds vindt Derksen de inbouw van tracking & tracing voor bezitters van exclusieve auto’s, fleetowners, transportbedrijven en hulpdiensten een goede business. “Een voertuigbeveiligingssysteem is vaak een eerste vereiste van de verzekeraar. We werken hier alleen met A-merken en onze twee monteurs worden door de fabriek zelf getraind. Onze servicedienst kan op locatie inbouwen, maar bij wat uitgebreidere klussen doen we dat hier in onze werkplaats, waar we beschikken over alle apparatuur en twee hefbruggen. De servicedienst zorgt ook voor het oplossen van mogelijke storingen. Uiteraard doen we dat zoveel mogelijk op locatie.

We werken veel in opdracht van dealers, waarbij onze dienst de dealer opzoekt. Zodat er zo min mogelijk met de auto van de klant hoeft te worden gereden.”Een opkomende tak van sport is televisie in het voertuig. Door het digitale signaal is het nu mogelijk om in vrijwel heel Nederland al rijdend een goede tv-ontvangst te hebben. “Dat gaat goed tot een snelheid van 120 kilometer per uur.” Bij inbouw van televisie in een auto gaat het vaak om het combineren van functies zoals dvd, navigatie en multimedia. “Je moet echt kennis van zaken hebben om het nieuwe systeem vlekkeloos te laten samenwerken met de al aanwezige apparaten.”

Informatiezuilen
Menig klant van de autodealer heeft interesse in elektronica-accessoires. Men wil dan een navigatiesysteem, carkit én dvd-speler – zowel voor een nieuwe als gebruikte auto. Aan de dealer de taak zijn klant snel en vakkundig te adviseren over de marktmogelijkheden. Mark Derksen maakt gebruik van een informatiezuil. “De klant kan zichzelf snel helpen en je hebt er eigenlijk een verkoper bij.”

Op de eerste etage van Butz Car Electronics is IB Mediasolutions gevestigd, die via zo’n zuil alle digitale informatie van Butz en Car Electronics weet te ontsluiten. “Met een infozuil kunnen dealer en klant rondkijken in de productdatabase van Butz Car Electronics en op zoek gaan naar het gewenste systeem in de gewenste prijsklasse. Is het systeem gevonden, dan wordt het systeem door Butz Car Electronics besteld, ingebouwd en vervolgens afgeleverd aan de betreffende dealer. Klant snel geholpen en een leuk stukje omzet voor ons en de dealer.”