Naam:  Karen Bijlsma 
Leeftijd: 32 jaar
Opleiding: HEAO Commerciele Economie
Werkt bij: VWE bureau voor voertuigdocumentatie- en informatie
Functie: business consultant

Je bent business consultant. Wat houdt dat in?“Als business consultant van de  business unit ‘grootzakelijk’ voorzie ik niet-garagebedrijven zoals verzekeraars en financiële instellingen van relevante voertuiginformatie.  Het is mijn taak onze producten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Maar ik heb nog veel meer een adviesfunctie op het gebied van bedrijfsprocessen. Ik help onze klanten hun processen slimmer in te richten en kosten te besparen door de juiste, relevante data bij VWE af te nemen.”
Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?“Ja, dit is echt een mannenwereld. Veel mannen zijn ook verrast een vrouw tegen te komen als gesprekspartner. Dat is aan de ene kant leuk omdat je meer opvalt, zeker als blijkt dat je ook nog eens verstand van zaken hebt. Aan de andere kant kun je je afvragen of die verrassing nog van deze tijd is. Het is tegenwoordig vrij normaal dat vrouwen ook traditionele mannenberoepen uitoefenen. Bovendien heb ik het gevoel dat je je als vrouw soms meer moet bewijzen dan mannen.”
Heb je bewust voor de autowereld gekozen?“Ik ben er bewust ingerold. Hiervoor werkte ik bij Carglass, waar men bewust op zoek was naar vrouwen. Dat was mijn introductie in de autobranche. Ik voel me hier nu echt thuis, de benadering van niet lullen maar poetsen is echt iets voor mij.”
Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?“Jazeker. Enerzijds is het juist wel prettig dat er niet zo heel veel vrouwen zijn. Je wordt toch vaak als een frisse wind gezien en valt daarom meer op. Aan de andere kant denk ik dat het een goede zaak zou zijn als meer vrouwen voor de autobranche zouden kiezen, zeker als het gaat om het contact met klanten. We werken meer vanuit het gevoel en minder vanuit het hoofd dan mannen. Dat is absoluut een pluspunt, zeker in adviserende rollen.”
Hoe zie je de toekomst van de auto? “Auto´s gaan steeds langer mee. Voor onze business unit ‘verzekeringen’ biedt dat kansen, omdat er ook voor die oudere auto´s verzekeringsproducten verkocht kunnen worden. De business units export en retail bewegen mee op andere ontwikkelingen. Voor export zijn er kansen in nieuwe regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van de bpm. En bij retail constateert men dat het universele kanaal in belang toeneemt en daardoor ook nieuwe behoeften krijgt. De vraag naar voertuiginformatie vanuit het universele kanaal verandert hierdoor ook. En wij veranderen mee, van doorgeefluik naar adviseur.”