Car Lady: Hermi Ottemann

In de Car Lady serie wil AM de dames in de autobranche in de schijnwerper zetten. Waarom kozen zij voor de autowereld? In deze editie Hermi Ottemann, leaseconsultant acquisitie bij ING Car Lease.

Henri Ottemann
Naam:  Hermi Ottemann 
Leeftijd: 42 jaar
Opleiding:  HBO Economisch linguistisch
Werkt bij: ING Car Lease
Functie: Leaseconsultant acquisitie

Je bent leaseconsultant acquisitie. Wat houdt dat in?“Dat is eigenlijk heel eenvoudig: ik moet er gewoon voor zorgen dat er nieuwe klanten komen. In deze functie  werk ik sinds deze zomer voor de afdeling retail&mid-corporate, zeg maar het mkb, en ik heb te maken met wagenparkgroottes van vijf tot 125 auto’s. Grotere parken gaan naar de afdeling corporate, kleinere parken dan vijf auto’s handelen we primair af via internet. Ik probeer dus nieuwe klanten voor ING Car Lease te interesseren en we leggen op diverse manieren contact. Het eerste kwartaal 2011 gaan we bijvoorbeeld in ons Used Car Centre in Zwolle een informatiemiddag organiseren om potentiële relaties te interesseren. En we zijn gestart  met telemarketing om leads te genereren. Als de initiatieven en mijn inspanningen uiteindelijk tot een deal leiden, draag ik het na implementatie over aan collega’s die de relatie zullen beheren.” Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?“Dat valt reuze mee. Ik werk bij een leasemaatschappij en ik schat dat bij ons op de verkoopafdeling wel zestig procent vrouw is. Dus daar speelt het helemaal niet. Maar we zijn een dienstverlener en strikt genomen geen autobedrijf. Dus het is misschien niet helemaal representatief. Ik merk wel bij contacten met dealers dat het heel vaak mannen zijn. Het valt gewoon op als je daar  een vrouw aan de telefoon krijgt. Maar de contacten zijn leuk, ik heb er geen problemen mee.”  
Het je bewust voor de autowereld gekozen?“Nee. Auto’s hebben mij vroeger nooit geïnteresseerd. Ik heb eerder bij TNT gewerkt en daarna heb ik  in verband met de kinderen een periode wat minder gewerkt. Twee jaar geleden ben ik weer gaan solliciteren, onder meer bij ING Car Lease. Ik had destijds nog wat opties maar ik heb toen toch heel bewust voor ING Car Lease gekozen. Het bedrijf spreekt mij aan want het gelooft in zichzelf en wil kwaliteit leveren.”
Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?“Als we de leasewereld tot de autowereld rekenen, in ieder geval wel. Ik zei dat auto’s mij niet interesseerden maar dat verandert al. In de maanden dat ik nu bij acquisitie actief ben, merk ik dat ik er veel meer op let, ik kijk al anders naar auto’s. Ik wil natuurlijk graag een lage bijtelling, maar ik ga niet alleen om die reden in een Prius rijden, bijvoorbeeld. Dat gaat me net te ver. Ik heb een Audi A3 besteld omdat ik die mooi vind. Hij  valt in de categorie van twintig procent en dat vind ik acceptabel. De maanden die ik nog op de A3 moet wachten, rijd ik een Polo BlueMotion. Die is echt ontzettend zuinig, je krijgt de tank bijna niet leeg.”
Hoe zie je de toekomst van de auto?“Van de techniek heb ik niet zo veel verstand, daar kan  ik onvoldoende over oordelen. Voor de leasewereld is het van belang dat de auto’s gemiddeld kleiner en groener  worden, met veelal lagere leasetarieven. Overheidsmaatregelen met betrekking tot de bijtelling zullen leaserijders beïnvloeden en het maatschappelijk verantwoord ondernemen zal zich steeds breder verspreiden onder de werkgevers. Dat samen heeft ongetwijfeld grote invloed op de samenstelling van wagenparken. En dus op de auto’s.”

Car Lady: Hermi Ottemann - Automobielmanagement.nl

Car Lady: Hermi Ottemann

In de Car Lady serie wil AM de dames in de autobranche in de schijnwerper zetten. Waarom kozen zij voor de autowereld? In deze editie Hermi Ottemann, leaseconsultant acquisitie bij ING Car Lease.

Henri Ottemann
Naam:  Hermi Ottemann 
Leeftijd: 42 jaar
Opleiding:  HBO Economisch linguistisch
Werkt bij: ING Car Lease
Functie: Leaseconsultant acquisitie

Je bent leaseconsultant acquisitie. Wat houdt dat in?“Dat is eigenlijk heel eenvoudig: ik moet er gewoon voor zorgen dat er nieuwe klanten komen. In deze functie  werk ik sinds deze zomer voor de afdeling retail&mid-corporate, zeg maar het mkb, en ik heb te maken met wagenparkgroottes van vijf tot 125 auto’s. Grotere parken gaan naar de afdeling corporate, kleinere parken dan vijf auto’s handelen we primair af via internet. Ik probeer dus nieuwe klanten voor ING Car Lease te interesseren en we leggen op diverse manieren contact. Het eerste kwartaal 2011 gaan we bijvoorbeeld in ons Used Car Centre in Zwolle een informatiemiddag organiseren om potentiële relaties te interesseren. En we zijn gestart  met telemarketing om leads te genereren. Als de initiatieven en mijn inspanningen uiteindelijk tot een deal leiden, draag ik het na implementatie over aan collega’s die de relatie zullen beheren.” Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?“Dat valt reuze mee. Ik werk bij een leasemaatschappij en ik schat dat bij ons op de verkoopafdeling wel zestig procent vrouw is. Dus daar speelt het helemaal niet. Maar we zijn een dienstverlener en strikt genomen geen autobedrijf. Dus het is misschien niet helemaal representatief. Ik merk wel bij contacten met dealers dat het heel vaak mannen zijn. Het valt gewoon op als je daar  een vrouw aan de telefoon krijgt. Maar de contacten zijn leuk, ik heb er geen problemen mee.”  
Het je bewust voor de autowereld gekozen?“Nee. Auto’s hebben mij vroeger nooit geïnteresseerd. Ik heb eerder bij TNT gewerkt en daarna heb ik  in verband met de kinderen een periode wat minder gewerkt. Twee jaar geleden ben ik weer gaan solliciteren, onder meer bij ING Car Lease. Ik had destijds nog wat opties maar ik heb toen toch heel bewust voor ING Car Lease gekozen. Het bedrijf spreekt mij aan want het gelooft in zichzelf en wil kwaliteit leveren.”
Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?“Als we de leasewereld tot de autowereld rekenen, in ieder geval wel. Ik zei dat auto’s mij niet interesseerden maar dat verandert al. In de maanden dat ik nu bij acquisitie actief ben, merk ik dat ik er veel meer op let, ik kijk al anders naar auto’s. Ik wil natuurlijk graag een lage bijtelling, maar ik ga niet alleen om die reden in een Prius rijden, bijvoorbeeld. Dat gaat me net te ver. Ik heb een Audi A3 besteld omdat ik die mooi vind. Hij  valt in de categorie van twintig procent en dat vind ik acceptabel. De maanden die ik nog op de A3 moet wachten, rijd ik een Polo BlueMotion. Die is echt ontzettend zuinig, je krijgt de tank bijna niet leeg.”
Hoe zie je de toekomst van de auto?“Van de techniek heb ik niet zo veel verstand, daar kan  ik onvoldoende over oordelen. Voor de leasewereld is het van belang dat de auto’s gemiddeld kleiner en groener  worden, met veelal lagere leasetarieven. Overheidsmaatregelen met betrekking tot de bijtelling zullen leaserijders beïnvloeden en het maatschappelijk verantwoord ondernemen zal zich steeds breder verspreiden onder de werkgevers. Dat samen heeft ongetwijfeld grote invloed op de samenstelling van wagenparken. En dus op de auto’s.”