Vorige maand werden er – volgens cijfers van het RDC – 49.342 nieuwe personenauto’s afgeleverd, 31 procent méér dan in februari 2010. Het zijn vooral auto’s met lage CO2-uitstoot die in toenemende mate in de smaak vallen, waaronder ook diverse auto’s met kleine dieselmotoren. Over twee maanden bezien, liggen de autoverkopen dit jaar al bijna 24 procent boven het niveau van vorig jaar. Toch zijn de marktanalisten voorzichtig voor al te veel optimisme. Bureau Aumacon stelde onlangs zijn prognose opwaarts bij naar een jaarniveau van 525 duizend, bankier ABN-Amro volgde met een prognose op 530 duizend stuks. Daarmee zou 2011 zo’n tien procent progressie noteren. Maar veel zal afhangen van de reactie van de overheid op deze toch wat onverwachte verkooptsunamie. Later dit jaar zal minister De Jager daarover klaarheid verschaffen. Voor Toyota en Ford is dit jaar ronduit slecht gestart. Beide merken waren vorig jaar nog goed voor een podiumplaats, nu dalen de verkopen ondanks het gunstige tij en rest hen een vierde respectievelijk een vijfde plaats. Renault en Peugeot nemen de opengevallen plaatsen over dankzij kloeke verkoopprogressie van met name hun boodschappenauto’s, de Twingo en de 107. Volkswagen blijft ongenaakbaar op plek één en weet zelfs het marktaandeel met een vol procentpunt te verhogen naar 12,4 procent. Maar de grootste stijgingen zijn weggelegd voor de budgetmerken Fiat en Skoda. Laatstgenoemde weet zelfs voor het eerst in haar geschiedenis nipt binnen te dringen in de Nederlandse Top 10 van autoverkopen, Fiat staat daarin inmiddels op de zevende plaats. Markt.nl
 Ook krachtig herstel voor bestelautoverkoopIn navolging van de gestegen verkoop van nieuwe personenauto’s is nu ook de bestelautosector in een positieve flow beland. De verkopen van nieuwe bestellers steeg in januari – vergeleken met dezelfde maand in 2010 – met maar liefst dertig procent. Het ging daarbij om 7.782 registraties, tegenover 5.984 stuks een jaar tevoren, zo blijkt uit cijfers van RDC. Overigens werden er in januari 2009 nog ruim negenduizend nieuwe bestellers genoteerd. Vooral marktleider Volkswagen profiteerde in januari van de vergrote markt; Volkswagen noteerde 53 procent méér afleveringen, waardoor het marktaandeel inmiddels bijna 35 procent is. De nummer twee, Mercedes-Benz, kon dit tempo niet bijhouden en steeg met ‘slechts’ 24 procent, iets onder de marktgroei dus. Mercedes’ marktaandeel daalde naar 14,4 procent. Ook de daaropvolgende merken – Renault, Ford en Opel – zagen iets van hun marktaandeel verdampen doordat ook hun verkooptoename onder het niveau van dertig procent bleef. Er lijkt dus veel reden om dit jaar ook voor de bestelautosector met veel vertrouwen tegemoet te zien. Aumacon gaat in zijn jongste prognose uit van 58 duizend stuks voor het gehele jaar, een toename ten opzichte van 2010 van zeventien procent.