Deze onvolledige informatie is niet alleen nadelig voor consumenten, maar leidt ook tot concurrentievervalsing. Rijscholen die proberen met een kunstmatig laag tarief leerlingen te werven, benadelen immers rijschoolhouders die hun tarief in combinatie met de lesduur wel op de juiste wijze aangeven. VAN heeft daarom juridisch laten onderzoeken of rijscholen, op grond van de Nederlandse reclamecode en het Burgerlijk Wetboek, in reclame-uitingen een lestarief mogen publiceren zonder dat daarbij vermeld wordt dat het om een rijles van minder dan zestig minuten gaat. Dat mogen zij niet. Tariefvermelding moet transparant zijn, want de consument heeft er recht op te weten wat hij of zij voor een bepaald aanbod krijgt. Gaat het dus om een tarief gebaseerd op een lesduur van minder dan zestig minuten, dan moet dit ook glashelder in de reclame-uiting worden vermeld. Ook vermelding in een advertentie van een * (sterretje) met de opmerking ‘vraag naar onze voorwaarden’ kan niet door de beugel, als daarmee wordt geprobeerd duidelijke publicatie van de lesduur bewust te vermijden. VAN zal er niet alleen op toezien dat de bij Bovag aangesloten rijscholen hun lestarieven voldoende transparant vermelden, maar dat ook de gehele rijschoolbranche zich daaraan houdt. Rijscholen die in overtreding zijn, lid of geen lid, zullen daarop worden aangesproken. Indien nodig zal VAN een klacht bij de Reclame Code Commissie neerleggen. In het uiterste geval zal VAN er niet voor schromen een dergelijke zaak voor de rechter te brengen.