Afgelopen zomer werd al duidelijk dat de belastingdienst verscherpte controles zou gaan uitvoeren in de autobranche. Bij de sloperijen zijn de onderzoeken naar de financiële administratie inmiddels in volle gang en er zijn ook al forse naheffingen opgelegd. Zo berichtte het Ministerie van Financiën op 29 januari 2008 dat de Belastingdienst bij een onderzoek onder meer dan zestig sloperijen in vijftig gevallen een naheffing heeft opgelegd, van in totaal bijna 4,3 miljoen euro. Via derdenonderzoek kwam de Belastingdienst erachter dat een deel van de door de sloperijen gemaakte omzet niet in de administratie was opgenomen. Daarbij ging het vooral om de in- en verkoop van onderdelen. Daarnaast werd geconstateerd dat de voorraadadministratie vaak niet op orde was. Omdat het niet duidelijk is hoeveel van deze naheffingen STIBA-bedrijven betreft, ziet STIBA het als haar taak zowel haar leden als branchegenoten te wijzen op de juiste manier van fiscale bedrijfsvoering. Met andere woorden: ‘Hoe doe je het goed als ondernemer voor de Belastingdienst?’ Ron Vening, Algemeen Secretaris, zegt hierover: ‘Onze taak is het zo goed mogelijk ondersteunen van onze leden maar we zien het ook als onze verantwoordelijkheid om branchegenoten te informeren. Zij lopen immers vaak tegen precies dezelfde problemen aan. De voorlichtingsbijeenkomst die wij organiseren is daarom interessant voor elke ondernemer uit de autobranche,die te maken heeft met zaken als voorraadadministratie, handel in onderdelen, margeregelingen, bpm et cetera.’ STIBA organiseert twee voorlichtingsbijeenkomsten waarbij experts op belastinggebied aandacht besteden aan hoe bedrijven aan hun fiscale verplichtingen moeten voldoen en wat hun rechten zijn . De bijeenkomsten worden op 10 en 12 maart 2008 gehouden in omgeving ’s-Hertogenbosch en Zwolle, in de avonduren. STIBA-leden kunnen de bijeenkomst gratis bijwonen, voor niet STIBA-leden wordt een beperkte vergoeding in rekening gebracht. www.stiba.nl/belastingbijeenkomst